שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > דיון בכנסת בעקבות ריבוי מקרי רצח נשים: "להכריז מצב חירום"

חדשות

דיון בכנסת בעקבות ריבוי מקרי רצח נשים: "להכריז מצב חירום", צילום: pixabay
דיון בכנסת בעקבות ריבוי מקרי רצח נשים: "להכריז מצב חירום"
18/10/2018, עו"ד לילך דניאל

הועדה לקידום מעמד האישה בכנסת קיימה אתמול דיון חירום בנושא רצח נשים ואלימות במשפחה, בעקבות ריבוי מקרי רצח הנשים במדינה. יו"ר הועדה, ח"כ סלימאן: "הגיע הזמן שתהיה תכנית חירום לאומית ורשות לאומית למאבק באלימות במשפחה וכנגד נשים"

בעקבות הרצח הברוטאלי של אנגווץ וואסה ע"י בעלה בתחילת השבוע, ולאור ריבוי מקרי רצח הנשים בישראל, קיימה אתמול (ד') הועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת דיון חירום אליו הגיעו בני משפחות קורבנות הרצח בתוך המשפחה להשמיע את זעקתם וכאבם על אוזלת היד בטיפול בנושא. בין הנוכחים גם לילך שם טוב, שבעלה רצח את שלושת ילדיה, שזעקה בפני המשתתפים: "אני כועסת ומתביישת שיש דו"חות חשובים בנושא שנגנזים והם יכלו למנוע את הרצח הבא. זאת חוצפה ותעוזה שיש מקרים שאפשר היה למנוע. הוא דקר את ילדי 153 פעמים בסכין. איבדתי הכל".

יו"ר הועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן זעקה בפתח הדיון: "זאת ישיבת חירום. אני יודעת שנמצאה בלילה אישה מותקפת נוספת בנתניה, שלישית במספר השבוע ומקווה שלא הנרצחת ה-21 בשנה זו. הדיון הזה הוא לא סיפורן של נשים מותקפות בנתניה, זה המצב של כל אזרחיות המדינה שעלולות להיות במצב קשה. זאת בעיה חברתית שזועקת לשמיים והיא חוצה קבוצות, מגזרים ולאומים".

עוד אמרה ח"כ תומא-סלימאן כי כל מקרה רצח חייב לזעזע את המערכת: "הייתי רוצה לשמוע מהשרים והשרות אפילו מילה אחת של גינוי או תנחומים. הייתי רוצה שראש הממשלה ייכנס ישיבה מיוחדת של הממשלה שתדון רק בנושא הזה. יש וועדה בין משרדית אבל הגיע הזמן שתהיה תוכנית חירום לאומית. אתמול בלילה התפרסם סוף סוף תזכיר החוק הממשלתי על חוק שכבר הגשתי לפני שלוש שנים. מאז נרצחו כבר 60 נשים ולכן השמחה על הוצאת התזכיר שיצא רק כהוראת שעה, מהולה בצער על אובדן חייהן של נשים כה רבות. 70 אחוז מהנשים הנרצחות הגישו תלונה בעבר ואם החוק יעבור נוכל למנוע אובדן נוסף של חיי אדם".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

חה"כ פנינה תמנו-שטה סיפרה בכאב כיצד בנה בן ה-6 של אנגווץ וואסה ראה את אמו מדממת למוות: "פעם חשבו שמדובר בנשים שקופות, רוסיות, אתיופיות, ערביות ולא, זה קשור לכולן! הרציחות פוגעות בכולם בכולן ואנו צריכים להיות יד אחת סביב המאבק הזה. החורבן והשבר של המשפחות לא מתאחה לאורך כל החיים. אנו שומעים על 20 מקרי הרצח השנה אבל אנו מדברים על אלפי נשים שחיות תחת טרור ונדמה שלמדינה יש זמן. מדובר ברוצחים שמקבלים אחוזים בבעלות על דירת הנרצחת לאחר שהורשעו ברצח. מה לעזאזל קורה פה?".

איילה יטמר, אחותה של הנרצחת אנקייאוש ימהרן סיפרה בדמעות: "אני אמא לשני ילדים בוגרת שני תארים ואחות שכולה לאמא שהותירה 4 ילדים קטנים שיום אחד לא מצאו את אמא שלהם. זה קרה בדצמבר 2003 וגם בטרגדיה שלנו הכתובת הייתה על הקיר. זעקנו לעזרה, היא הייתה במקלט ועדיין לא הצלחנו להציל אותה. היא נרצחה במלחמה לחופש לראות את ילדיה. מישהו קטל את חייה ואת חיי המשפחה שלנו ונכנסנו לבור שחור שממנו אנחנו לא יוצאים. בכיתי על קברה והתפללתי שתהיה האחרונה ולצערי התרחשו מאז הרבה רציחות". עוד אמרה יטמר כי זאת מלחמה וצריך להכשיר לוחמים שיצילו משפחות. "רק משפחות הנרצחים מבינים את הכאב ומתמודדות איתו כמעט לבד בפן הכלכלי והנפשי. אנחנו לא מקבלים טיפול וזכויות בעוד שזכויות הרוצחים נשמרות... אני מכירה היטב את אנגווץ שנרצחה. משפחתה מצטרפת לכאב של משפחתי. אני יודעת שהילדים שלה לא יקבלו יותר חיבוק ונשיקה מאימא. משפחה נוספת נהרסה".

חה"כ רויטל סויד: "כשאני ופנינה יזמנו את הנושא אמרנו שאי אפשר לעבור על הדבר הזה בשתיקה והיום בלילה עוד אישה בסכנת חיים. דם אחיותינו אינו הפקר. הגיע הזמן לעשות שינוי בחשיבה, ולהבין שאלימות מילולית או כלכלית מביא לכך שאישה עלולה לאבד את חייה".

לילך שם טוב ששלושת ילדיה נרצחו ע"י אביהם לפני כשמונה שנים, הביטה ביושבי הדיון בכאב ואמרה: אני איבדתי את שלושת ילדיי, לא בתאונה או מלחמה אלא ברצח בתוך המשפחה. אבי שלושת ילדי רצח אותם, הוא במקרה רצח אותם ולא אותי ולכן הגעתי לכאן כדי לומר לכם שאני מאוכזבת מהתפקוד של מי שיכלו למנוע את הרצח הבא. אני כועסת ומתביישת שיש דו"חות חשובים בנושא שנגנזים והם יכלו למנוע את הרצח הבא ושום דבר לא קורה כאן, כלום, זאת חוצפה ותעוזה שיש מקרים שאפשר למנוע אותם ולקדם חוקים אז למה לא עושים את זה?"

עוד אמרה "בעלי נמצא מסוכן סביבתית על ידי קצין מבחן לאחר שהטריד אישה ואני לא ידעתי מזה ואף אחד לא טרח לומר לי את זה. גם חוסה שהיה מאושפז איתו בבית חולים פסיכיאטרי טרם הרצח שמע ממנו על הכוונה לרצוח את הילדים והמידע הועבר לגורמים הרלוונטיים בזמן אמת וכלום לא נעשה. הוא דקר את הילדים 153 דקירות סכין והוא סימם אותם בתרופות שלו. אני אם שכולה באופן מאוד מיותר כי ילדי היו אמורים להיות בחיים היום.

ז'נש מקונן: "אחותי נרצחה באכזריות ובנה הקטן הוא בן שש. המשפחה מרוסקת והכאב עמוק. בעקבות הרצח המצב הבריאותי של אמי מחמיר. צריך לשים קץ לרציחות ושאף משפחה לא תעבור את מה שעברנו. אחותי התלוננה, היא ניגשה למשטרה חצי שנה לפני הרצח. היה לה קשה לעבוד. היה הולך איתה ביחד לעבודה, היה מציק לה ולא עשו לו כלום בנידון וככה היא נרצחה. אחותי לקחה את הילדים לבית הספר וכשחזרה היא נרצחה. למה הרוצח צריך לקבל חלק מהרכוש. אין לילדים כוח. הם צועקים 'אנחנו רוצים ללכת לאמא'. אין לי מילים מה להגיד לילד בן שש שרוצה את אמו, שרוצה קורת גג!".

אורי יצחק בן דודה של אנגווץ ז"ל שמשפחתה עוד בשבעה סיפר כיצד נרצחה לעיני ילדיה. "הדרך הכי טובה להילחם ברצח הבא  זאת החמרת ענישה. שרוצחים ידעו שהם לא יראו אור יום וישבו במאסר עולם. הם צריכים לדעת שחייהם לא יהיו חיים. שלא יעוללו תעלולים משפטיים של אי שפיות. צריך לשים סוף לטרגדיות באמצעות הרתעה".

יו"ר הועדה סיכמה את הישיבה ואמרה: "אם לא מזדעקים בממשלה אז לא מבינים שאנחנו במצב חירום. לא הוקצה תקציב כי אנחנו לא מעניינות אף אחד. את ראש הממשלה לא מעניינות הנשים. אני פונה מול השידור הישיר ואומרת לו - תיקח אחריות. יש לנו תכנית ארוכת טווח שצריך לתקצב, אבל דרושה תכנית חירום!. שיצא שר האוצר ויגיד קחו כל מה שנדרש לתוכנית הלאומית למאבק באלימות ויקצה את הכסף עכשיו. שתצא השרה לשיווין חברתי וקידום מעמד האישה ותגיד שיש תוכנית. שיצא השר לביטחון פנים ויגיד אני מסיר את כל העכבות. תעבירו את החוק שלי לרשות לאומית למניעה ומאבק באלימות במשפחה ובאלימות נגד נשים. אני לא רוצה לחכות לרצח הבא. אני לא ארפה, אמשיך לעקוב ולחפור בסלע כדי להשיג את התקציבים. קוראת לכולם להצטרף להפגנות שמתקיימות ברחבי הארץ, ולהרים קול וזעקה נגד רצח נשים!".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:4
קומיט וכל טופס במתנה