שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רצים לרשויות: עורכי הדין שמתמודדים בבחירות המקומיות מדברים

חדשות

רצים לרשויות: עורכי הדין שמתמודדים בבחירות המקומיות מדברים, צילום: istock
רצים לרשויות: עורכי הדין שמתמודדים בבחירות המקומיות מדברים
16/10/2018, עו"ד לילך דניאל

בין המתמודדים בבחירות המוניציפאליות הקרבות ניתן למצוא גם לא מעט עורכי דין, שבחרו לשים בצד את עיסוקם הפרטי לטובת השירות הציבורי. שוחחנו עם כמה מהם כדי להבין מה מניע אותם, כיצד הם משלבים את החיים הפוליטיים עם העבודה היומיומית ואיך הם רואים את מקומם של עורכי דין כמובילי שינוי חברתי. מיוחד

בעוד שבועיים בדיוק יערכו הבחירות לרשויות המקומיות בכל רחבי הארץ, ולצד אלפי המתמודדים בבחירות ניתן למצוא גם לא מעט עורכי ועורכות דין שבחרו לשים בצד את עיסוקם הפרטי בעריכת דין לטובת החיים בשירות הציבורי כחברי מועצה ואף ראשי ערים.

ב"תקדין" שוחחנו עם חמישה עורכי דין שרצים ברשימות בערים שונות, ושמענו מהם על ההתלבטויות, המניעים, היתרונות שיש לעורכי הדין בשירות הציבורי ועל השילוב שנדמה בלתי אפשרי בין העבודה היומיומית לעבודה הפוליטית. עורכי הדין עמם שוחחנו הם עו"ד אדיר בנימיני, שמתמודד במקום ה-2 ברשימת "למען נתניה" בעיר נתניה, עו"ד שירי זיידמן, מספר 2 ברשימת "עשייה" בישוב אלפי מנשה, עו"ד רועי ברזילי חבר מועצת העיר רמת גן המתמודד זו הקדנציה השלישית ב"רשימת הצעירים" בעיר, עו"ד שי סיני המתמודד ברשימת "יבנה בתנופה" בעיר יבנה ועו"ד אורי גרינברגר, חבר מועצת העיר חיפה מזה 10 שנים ומשובץ במקום הרביעי ברשימת "יונה יהב וצעירי חיפה".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מדוע החלטת להתמודד בבחירות המקומיות? האם היו התלבטויות כלשהן סביב הנושא הזה?

בנימיני: "אני בפוליטיקה המקומית מגיל צעיר, מאז סיום הלימודים האקדמיים. נבחרתי לראשונה בשנת 2003 והמערכת הנוכחית היא למעשה מערכת הבחירות הרביעית שלי, כך שהתלבטויות בנושא לא היו כלל ועיקר. מי שהעשייה הציבורית היא בנפשו ובדמו לעולם לא יהסס או יתלבט".

זיידמן: "ההחלטה להתמודד במסגרת הרשימה ולכהן כחברת מועצה התקבלה באופן סופי ומוחלט לאחר שנפגשתי עם שי רוזנצוויג שעומד בראש הסיעה לראשות המועצה. הגורם המרכזי להחלטתי נבע מהרצון שלי לגרום לשינוי אמיתי בקהילה בה אני חייה ומגדלת את בנותיי. הישוב אלפי מנשה זקוק נואשות לשינוי חיובי בכל תחום שניתן לשים עליו את האצבע: חינוך, שירות לתושב, פיתוח, נראות וניקיון, רווחה ועוד. אני מאמינה כי באמצעות הצטרפותי לסיעת עשייה והתמיכה בשי עד להיבחרותנו לראשות המועצה תניע את השינוי המיוחל. לגבי התלבטויות, לא היו כאלו בתחילה, אולם במהלך הדרך עלו בעיקר בהקשר של ניהול הזמן הפרטי והמקצועי שלי, הן במסגרת ניהול המשרד העצמאי שלי, כאימא לשלוש בנות ועד לזמן הפרטי שלי אל מול הצורך להיות חלק מקמפיין הבחירות; לרבות הופעה בחוגי בית ופעילויות ומפגשים עם תושבי הישוב".

ברזילי: "אני חבר מועצה ב-10 השנים האחרונות, ותופס עצמי כאדם שרודף צדק כבר שנים רבות ויורד לעמקם של דברים. חשוב לי מאד להשפיע על סביבת המגורים שבה אני חי ולהטביע חותם על שינויים חיוביים בחברה ובסביבה שבה אני גר. לא היו לי התלבטויות בנושא. במהלך שתי הקדנציות האחרונות רק הגדלתי את מספר המנדטים שלנו ומידת ההשפעה שלנו".

גרינברגר: "זה בוער בי. כל חיי פעלתי במסגרת אליה השתייכתי. הייתי יו"ר מועצת הנוער העירונית חיפה ואחר כך דובר ומנכ"ל אגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה. ההתלבטות היחידה היא לעניין העובדה שהפעילות ההתנדבותית הזו גוזלת זמן רב מהמשפחה ומהעבודה, אך תחושת השליחות מכריעה כל פעם".

סיני: "יבנה עיר מתפתחת. השכונה הירוקה בעיר מייצרת תנופת פיתוח שהעיר לא ידעה ולכן גם מייצרת אתגרים גדולים תוך כדי כך. מטבע הדברים הפיתוח משפיע על חיי היומיום בעיר. כתושב העיר אני חשוף גם לבעיות שמביאה תנופת הפיתוח ולכן חשבתי שהמקום הטוב ביותר להשפיע הוא כאיש ציבור, חבר במועצת העיר".

מה ה"אני מאמין" שלך בהקשר הפוליטי? איזה שינויים את/ה שואפ/ת לקדם בעיר?

בנימיני: "נתניה היא עיר שחוותה תנופת פיתוח גדולה; ראש העירייה הנוכחית שמה דגש על השקעה בעיקר בתשתיות והזניחה נושאים חשובים כמו מערכת החינוך. החלום שלי ושל חברי הוא להפוך את נתניה ל"עיר החינוך של ישראל". בנוסף, שיעור הארנונה בנתניה הוא אחד הגבוהים ביותר בישראל, שכן מרבית התושבים מתגוררים באזור הסיווג היקר ביותר. גם את זה אנחנו שואפים לתקן באמצעות הצגת תוכנית אופרטיבית למשרד הפנים לביצוע רפורמה בארנונה למגורים ולעסקים קטנים".

זיידמן: "אני מאמינה ששינוי אמיתי חייב וצריך להיעשות באמצעות התנהלות של שקיפות, דיבור בגובה העיניים, שאיפה לאמת ולצדק יחד עם מקצועיות רבה ביותר. השינויים העיקריים הם בתחום שירות לתושב, בעיות בתחום אספקת החשמל הקיימות בישוב ותשתיות הישוב. בכל תחום אשר אדרש לפעול אעשה זאת באהבה גדולה".

ברזילי: "לאחר שראש עיר אחד ברמת גן הורשע ונכנס לכלא, וראש עיר אחר נפתחה נגדו חקירה פלילית, אני מבין שהשירות הציבורי, בעיקר המוניציפאלי, נגוע בשחיתות ובחריגה מנורמות מקובלות. לכן ה"אני מאמין" שלי הוא מאבק עיקש בתופעות הללו וניפוץ תפיסת עולם שמעדיפה קבוצות פרטיקולריות וקידום אינטרסים של בעלי עוצמה על חשבון הציבור הרחב. מעניינים אותי חדשנות ותפיסה ניהולית חדשה, תכנון ובניה מאורגנים, מסודרים וידועים מראש, שקיפות, וכמובן פתרונות מעשיים לשיפור איכות החיים והגדלת הרווחה של זוגות צעירים ותושבי העיר בכלל".

גרינברגר: "בכל קדנציה אני לוקח תחום אחר ומתמקד בו. הייתי יו"ר ועדת הספורט בקדנציה הראשונה ויו"ר ועדת המכרזים בקדנציה השנייה. בקדנציה הקרובה אני רוצה לקדם את תחום ההתחדשות העירונית בשכונות החלשות".

סיני: "בעיר יבנה ספציפית יש הזנחה מתמשכת של השכונות הוותיקות. הצטרפתי על מנת שאוכל להשפיע "מבפנים" על קידום תכניות להתחדשות עירונית (פינוי בינוי ותמ''א 38) מתוך הבנה שזו הדרך הנכונה לקדם כיום ציפוף עירוני".

האם לדעתך לעורכי דין יש יתרון כלשהו בהתמודדות ובתפקיד עצמו מבחינת ידע, כישורים, יכולות וכד'?

בנימיני: "חד משמעית כן. בתחילת דרכי הפוליטית, במהלך הלימודים באוניברסיטה העברית, עבדתי תקופה במשכן הכנסת. שם נאמר לי באחת ההזדמנויות על ידי גורם פוליטי בכיר כי על מנת להיות נבחר ציבור אפקטיבי צריך להיות או משפטן או כלכלן/רואה חשבון. זכור לי היטב שחלקתי על הקביעה הנחרצת הזאת באותה נקודת זמן ואפילו התקוממתי נגדה מעט, שכן האמנתי ואני עדיין מאמין שכל אחד יכול להביע דעה על כל נושא ציבורי ודעתו תהיה בעלת אותו משקל כמו של האחרים. יחד עם זאת, במהלך השנים גיליתי עד כמה יש ניצנים של אמת באמירה הזאת. זה כמובן לא אומר שמי שבא מתחומים אחרים לא יכול להצליח בפוליטיקה, אבל הכשרה משפטית בפירוש מעניקה כלים חשובים המכשירים היטב נבחר ציבור לתפקידו"

זיידמן: "לעורכי דין יש יתרון בכמה אספקטים: אנחנו מכירים את החוק והדין. כעורכי דין אנו נדרשים להתמודד בשגרת היום יום עם סוגיות לא פשוטות אשר מאתגרות אותנו וגורמות לנו לחשוב "מחוץ לקופסא" ובדרך יצירתית. בנוסף, אנחנו, עורכי הדין מתמודדים עם לחצים לא פשוטים כלל להגיע לביצועים מוצלחים ביותר בלוחות זמנים לא תמיד נוחים. סוגיה זאת עולה גם במסגרת התמודדות בבחירות ולאחר מכן כאיש ציבור. ישנה ייחודיות נוספת, והיא היכולת לעמוד מול קהלים רבים ושונים ולהצליח להביא לידי ביטוי את "האני מאמין" שלנו באופן מדויק".

ברזילי: "אני חושב שלעורכי דין במפורש יש יתרון גדול על פני מי שאינו עורך דין. בהיבט החוקי, יש המון נושאים שקשורים בחקיקה ובהחלטות שהרבה פעמים סוטות או חורגות מהחוק, ועורכי הדין במועצת העיר הם גורם בהחלט מאזן גם בוועדות וגם בהתנהלות השוטפת של העירייה ומועצת העיר. מלבד זאת אני סבור שיש הרבה מן המשותף בין עורכי דין לפוליטיקאים/אנשי ציבור. שניהם מגיעים מאותו כיוון למעשה – שניהם מייצגים ציבור, ושניהם מייצגים אינטרס ציבורי לרוב ולכן יש הרבה דמיון בין עבודת הפוליטיקאי ואיש הציבור לבין העבודה של עורך הדין. כמובן שלעורך הדין יש יתרונות לראות את הפגמים בחוק ובמערכת הבירוקרטית שלא תמיד לאדם רגיל יש את היכולות לראות ולתקן".

גרינברגר: "עורך דין הוא בדרך כלל אדם שאכפת לו וגם אחד שיודע להתמודד עם מערכות בירוקרטית ומסורבלות, אבל בסוף משנה האדם ולא המקצוע שלו. אני תמיד אומר שכשאני בעירייה אני משאיר את רישיון עורך הדין שלי בכניסה ומסתכל על הכל רק דרך העיניים של נבחר ציבור ולא של עורך דין".

סיני: "במסגרת העיסוק במקצוע, עורך הדין נחשף לפנים השונות של ציבוריות והבירוקרטיה, דבר המעניק לו כלים טובים לצורך העיסוק בתפקיד הציבורי. מטבע הדברים, עורך הדין נחשף הן לטוב והן לרע בתפקוד הציבורי. מדובר במטען שיש בו כדי לסייע לעורך הדין בתפקיד ציבורי לעשות שינוי ולהוביל אותו".

מה השקפתך בנוגע לתפקידם של עורכי דין כמובילי שינוי חברתי?

בנימיני: "מבט על ההיסטוריה מלמד אותנו שמהפכות הגדולות המאה ה-18 וה-19 צמחו מלמטה, אך הובלו על ידי עורכי-דין ובעלי מקצועות חופשיים אחרים. חלקן הסתיימו בהצלחה גדולה, כמו המהפכה האמריקנית, וחלקן בכישלון חלקי או מלא. אז בהחלט כן - למשפטנים יש תפקיד חשוב בהובלת שינויים חברתיים והדבר קרה בפועל לא אחת בעבר הקרוב יותר".

זיידמן: "אני מאמינה שכל אדם צריך לרתום עצמו לעשייה הציבורית בהתאם ליכולתו ואמונתו. עורכי דין הנתקלים לא פעם בעוולות שנגרמות לאדם כתוצאה מהתנהלות לא תקינה של המערכת הציבורית, מבינים שיש צורך לעשות שינוי. ההבנה המשפטית ודקויות החוק, עם הניסיון האישי שנצבר לאורך שנים במפגשים אל מול הרשויות, מאפשר לנו להיות קשובים יותר למתרחש, ולתת מענה טוב יותר שמטיב עם האזרחים".

ברזילי: "אני חושב שמאז ומתמיד עורכי דין הובילו שינויים חברתיים ומאבקים משפטיים, וגם מאבקים לשינויי חקיקה. משפטים פורצי דרך הם אלו שעיצבו אח"כ את המדיניות החוקתית בישראל ולכן לעורכי דין יש מקום נכבד בשינוי תפיסת עולם, בחדשנות, ובסוף בחקיקה יותר צודקת ויותר הוגנת".

גרינברגר: "כל אחד יכול להוביל שינוי, המקצוע הוא משני".

כיצד ההתמודדות שלך בבחירות השפיעה/משפיעה על עבודתך היומיומית כעו"ד? איך אתה רואה את השילוב הזה בעתיד במידה שתיבחר/י?

בנימיני: "אין ספק שזה גוזל זמן ניכר; צריך לדעת לווסת את עצמך ולא להישאב פנימה יתר על המידה. בקדנציה הראשונה לא ידעתי לעשות את האיזון הנכון ומרבית האנרגיה שלי הופנתה לשירות למען הציבור על חשבון דברים אחרים. הדבר יכול לגבות מחיר אישי כבד. מאז למדתי למצוא את האיזונים הנכונים".

זיידמן: "כעורכת דין וכבעלת משרד עצמאי, אני מוצאת עצמי בימים אלו בעבודה אינטנסיבית יותר שנובעת מההשקעה הרבה גם בקמפיין הבחירות. אני עושה זאת באהבה גדולה ואמונה מלאה שחייבים לשפר ולתקן עוולות והזנחה של שנים בישוב. חרף המאמצים, אני מרגישה כיום סיפוק רב יותר מאשר בעבר ומאמינה שבהמשך הדרך, כחברת מועצה וכמובילה בישוב, העומס יגבר ועמו גם הסיפוק שינבע מההצלחות והשיפור בישוב".

ברזילי: "השילוב הוא מעשה של 'ג'אגלינג'. חברי מועצה לא מקבלים שכר אז המצב הזה מאלץ בהכרח לפגוע בפרנסה ולצמצם את היקף ההשתכרות. באופן אישי אני חושב שהחברות במועצת העיר הקטינה את נפח העבודה שיכל היה להיות לי לולא הייתי חבר מועצה והיות ואני עו"ד יחיד, הקפאתי את מרבית הפעילות שאפשר להקפיא ואני אוכל לחדש אותה רק אחרי הבחירות, למעט מקרים דחופים או דיונים בבתי משפט שבהם אני כן מופיע. כמובן שלהיות חבר מועצה פוגע ביכולת ההשתכרות, ומשלמים מחירים כלכליים לא פשוטים. עורכי דין משלמים מחיר גבוה במיוחד גם כאשר הם חתומים על הסדר למניעת ניגוד עניינים: לי למשל אסור לעבוד בתחום התכנון והבניה ברמת גן ולכן את רוב העבודה שלי בתחום הזה אני נאלץ לעשות מחוץ לעיר".

גרינברגר: "אני מקפיד לא לעסוק בנושאים שיכולה להיות בהן התנגשות ולכן אין כל השפעה. הראיה היא ראיה פוליטית - ציבורית, לא משפטית".

סיני: "ההתמודדות שלי מוסיפה מטבע הדברים קצת לחץ למקצוע הלחוץ מטבעו. היות ועיסוקי היומיומי היו בליטיגציה אפשר להגיד- 'התרגלנו'".

מילים נוספות לסיום?

בנימיני: "חשוב להדגיש כי מושב במועצת העיר הוא לא מטרה, אלא אמצעי להגשים אידיאולוגיה והשקפת עולם על מנת להפוך את העיר שבה אני מתגורר למקום טוב יותר מתוך אהבה כלפיה וכלפי תושביה. השאיפה שלנו היא לשים את היד על ההגה של הספינה ולנתב אותה לכיוונים שאני וחברי לרשימה מאמינים שהם הנתיבים הנכונים והטובים יותר שהיא תשוט בה".

זיידמן: "הקמפיין הפגיש אותי עם הרבה מאוד תושבים בישוב וממשיך לעשות זאת. תושבים שאכפת להם, אנשי עשייה וחזון, כאלו שרוצים לשנות ולהשפיע אפילו במעט. המפגשים הללו מעודדים ומרוממים אותי, לדעת שיש ביכולתך להשפיע לחיוב באופן ישיר ועקיף על אנשים היא זכות גדולה".

סיני: "עורכי דין - יש הרבה מאיתנו. הצטרפו גם לשירות הציבור, יש לנו הרבה מה לתרום שם".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:112
קומיט וכל טופס במתנה