שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > איבד כרטיס לוטו זוכה ותבע ממפעל הפיס לשלם לו את כספי הפרס

חדשות

איבד כרטיס לוטו זוכה ותבע ממפעל הפיס לשלם לו את כספי הפרס, צילום: istock
איבד כרטיס לוטו זוכה ותבע ממפעל הפיס לשלם לו את כספי הפרס
14/10/2018, עו"ד לילך דניאל

זכיין של מפעל הפיס שמילא לוטו ואיבד את טופס ההגרלה, תבע לשלם לו את הכספים שבהם זכה, בסך של כ-31 אלף שקל. נקבע, כי מכיוון שהתובע לא הציג את כרטיס ההשתתפות המקורי, ומכיוון שלא הצליח להציג צילום של הכרטיס המכיל קוד זיהוי מוצפן, מפעל הפיס לא רק שאינו חייב לשלם את הפרס, אלא שאף אינו רשאי לעשות כן

התובע, זכיין של מפעל הפיס המפעיל תחנת לוטו בקרית מוצקין, שלח במאי 2017 טופס הגרלה של הגרלת ה"לוטו". הטופס נשלח בשיתוף עם שותפים נוספים, לקוחות קבועים של התחנה, אך נחתם באמצעות הספרות האחרונות בתעודת הזהות של התובע.

בשעות הערב באותו יום בדק התובע את תוצאות ההגרלה, ומצא לטענתו כי הטופס זכה בפרס של 31,146 שקל. למחרת ההגרלה, הגיע התובע למשרד המשווק מטעם מפעל הפיס כדי לקבל את סכום הזכייה, אך גילה כי כרטיס ההשתתפות בהגרלה אבד. בעקבות כך, הועברה הודעה למחלקת הבקרה של הפיס ונחסמה האפשרות לגבות את כספי הזכייה של הטופס. בהמשך דיווח התובע למשטרה על אבדה של טופס לוטו.

מספר ימים לאחר מכן, פנה התובע בכתב למחלקת הבקרה של מפעל הפיס, בבקשה לקבל את סכום הזכייה "לאחר בדיקה ואימות הטופס" על-פי פרטיו האישיים. הוא החזיק בצילום של הטופס הזוכה, אך בצילום לא הופיע קוד הזיהוי המוצפן, המוטבע על כל טופס השתתפות בהגרלת לוטו ומכיל מידע על מספר תעודת הזהות של שולח הטופס. כעבור כמה ימים הודיע המשווק לתובע כי מחלקת הבקרה במפעל הפיס לא תאשר את תשלום הפרס, מכיוון שבצילום הטופס לא מופיע קוד הזיהוי המוצפן.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

התובע פנה פעם נוספת למפעל הפיס בבקשה לקבל את סכום הזכייה, אך זה סירב לשלם את הזכייה בנימוק שלפי תנאי ההשתתפות ולפי ההיתר שניתן למפעל הפיס על-ידי משרד האוצר, כספי זכייה ישולמו רק כנגד כרטיס מקורי שעליו מודפס קוד זיהוי המכיל מידע על ארבע הספרות האחרונות של תעודת הזהות של רוכש הכרטיס. לאור האמור, הגיש התובע תביעה כספית לבית המשפט לתביעות קטנות בקריות, לחייב את מפעל הפיס לשלם לו את כספי הזכייה.

לטענת מפעל הפיס, באפשרותו להעניק כספי זכייה בהגרלות רק עם הצגת כרטיס השתתפות מקורי, שעליו מודפס קוד זיהוי מוצפן. מאחר שהתובע אינו מחזיק ברשותו את כרטיס ההשתתפות המקורי, והצילום שהציג אינו מכיל את הקוד המוצפן, אין באפשרותו של מפעל הפיס, לטענתו, לשלם את סכום הזכייה.

השופטת לובנה שלאעטה חלאילה דחתה את התביעה. לדברי השופטת, לפי ההיתר שניתן למפעל הפיס לעריכת הגרלות, רוכש של כרטיס הגרלה חייב לספק את ארבע הספרות האחרונות של מספר תעודת הזהות שלו. פרט זה מוטבע באופן מקודד על כרטיס ההגרלה, ונשמר רק על גבי הכרטיס, ורק באמצעות הצגה של הכרטיס המקורי, ובאמצעות הצגה של קוד הזיהוי המוצפן שהונפק עם רכישת הכרטיס המקורי בצירוף פרטי תעודת הזיהוי של רוכש הכרטיס, ניתן לאשר את ההתאמה שבין רוכש הכרטיס לבין דורש הזכייה. בדיקת התאמה זו נדרשת לפי תנאי ההיתר, תכליתה היא מניעת הלבנת הון, והקפדה עליה היא דרישה הכרחית כדי שההגרלות יתנהלו כחוק ולפי תנאי ההיתר.

עוד ציינה השופטת כי התובע לא הציג ייפוי כוח מטעמם של תובעים נוספים או שותפיו לכאורה, לא צירף כל תצהיר מטעמו של מי מהם על הרכישה המשותפת או על עצם השתתפותם בהגרלה ולא זימנם לעדות. לדבריה, גם אם הסכים התובע עם שותפים אחרים על רכישה משותפת של כרטיס הגרלה או על חלוקה של כספי הזכייה באופן מסוים, הרי שאין מדובר בחוזה בין "התובע ושותפיו" לבין מפעל הפיס ולכל היותר בחוזה בין התובע לבין שותפיו.

בכל הנוגע לצילום הטופס, סברה השופטת כי מכיוון שהתובע לא הציג את כרטיס ההשתתפות המקורי, ומכיוון שלא הצליח להציג צילום של כרטיס ההשתתפות המכיל את קוד הזיהוי המוצפן אין הוא זכאי לקבל את הפרס, ומפעל הפיס לא רק שאינו חייב לשלם את הפרס, אלא שלפי הוראות ההיתר, הוא אינו רשאי להעביר את כספי הזכייה במקרה שכזה.

לסיכום הוסיפה השופטת כי התובע הוא זכיין ותיק ופעיל של מפעל הפיס, הוא מכיר היטב את ההגרלות הנערכות, את כלליהן, את התקנונים וגם את הכללים בדבר החובה להציג כרטיס השתתפות כדי לגבות את סכום הזכייה. לדעת השופטת, ההקפדה היתרה על אימות זהותו של רוכש כרטיס ההגרלה אינה מהווה במקרה זה חוסר תום לב, אלא הקפדה על תנאי ההיתר שלפיו פועל מפעל הפיס, שהוראותיו נועדו להיאבק בתופעות של הלבנת הון. עוד ציינה כי גם אם ישנם מקרים שבהם זוכים יאבדו את כספי הזכייה, הרי שמדובר בתכלית ראויה, שבהסדר הנוכחי מאוזנת כראוי אל מול הפגיעה בזוכים מסוימים. התביעה נדחתה, התובע ישלם למפעל הפיס הוצאות משפט בסכום של 2,000 שקל.

 

ת"ק 1050-09-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:3
קומיט וכל טופס במתנה