שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חקירת יו"ר הלשכה: "מוקדם לדון בנקיטת הליכים משמעתיים"

חדשות

חקירת יו"ר הלשכה: "מוקדם לדון בנקיטת הליכים משמעתיים", צילום: עו"ד אפי נוה. צילום: יוסי זמיר
חקירת יו"ר הלשכה: "מוקדם לדון בנקיטת הליכים משמעתיים"
07/10/2018, עו"ד לילך דניאל

בשבוע שעבר פורסם כי יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, נחקר באזהרה בחשד שניסה לסייע לאזרחית ישראלית להיכנס לארץ מבלי להציג את דרכונה. נוה מצדו, טען כי מדובר במקרה הנוגע לחייו הפרטיים ואין בכוונתו להידרש לנושא. במקביל, מבקשת התנועה לאיכות השלטון להשעות את נוה מהועדה לבחירת שופטים

בשבוע שעבר חשף העיתונאי גיא פלג מחברת החדשות כי יו"ר לשכת עורכי הדין, עורך הדין אפי נוה, נחקר באזהרה בחשד שניסה לסייע לאזרחית ישראלית להיכנס לארץ מבלי להציג את דרכונה בביקורת הגבולות. חקירתו של עו"ד נוה אושרה ע"י פרקליט המדינה, שי ניצן, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, סירב לעסוק בנושא בשל קשריו האישיים עם נוה.

על פי הפרסום, נוה הודה במעשה אך מסר הסבר הנוגע לחייו הפרטיים. בהמשך מסר נוה בתגובה לפרסום כי "המקרה המדובר הוא חלק מהליך גירושים קשה וכואב שאני חווה לצערי ושהינו חסוי על פי דין. מפאת פרטיותם של ילדיי ומשפחתי אין בכוונתי להתייחס לנושא ואני מקווה שהעיסוק האובססיבי והפוגעני בחיי הפרטיים ייפסק".

בהמשך לפרסומים שלחה התנועה לחופש המידע בקשת מידע לממונה על חופש המידע ברשות התעופה האזרחית, בה עתרה לחשוף את העתק סרטוני האבטחה שבהם תועדה ההתרחשות המתוארת: "מדובר בעובד ציבור בכיר המייצג את ציבור עורכי הדין וחברי הלשכה בישראל", נכתב בבקשה. "לפיכך זכאי הציבור וציבור עורכי הדין בפרט אותו משרת נוה, לבחון ממקור ראשון את התנהלות העומד בראשם, לבקר אותו בזמן אמת, בסמוך למועד ההתרחשות ובאופן בלתי תלוי".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מלבד האמור, התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (א') לשרת המשפטים איילת שקד ולנשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות בדרישה לפעול להשעייתו של עו"ד נוה מהועדה לבחירת שופטים, לכל הפחות עד להחלטה האם יוגש כנגדו כתב אישום. "מצב בו לאדם הנתון תחת חקירה פלילית תינתן האפשרות להכריע בשאלת מינויים של שופטים, שחלקם עשויים להיות מבין השופטים שעניינו יתגלגל לפתחם בעתיד, מעלה חשש לניגוד עניינים של ממש בו עשוי להיות מצוי עוה"ד נוה בתפקידו כחבר בוועדה", נכתב. "אנו סבורים כי חבר בוועדה לבחירת שופטים, שאמונה על בחירתם ומינויים של שופטים רבים במערכת המשפט, החשוד בביצוע עבירות פליליות ואשר אף הודה במעשים המיוחסים לו, כך על פי הפרסומים – לא יכול להמשיך ולכהן בתפקידו כחבר בוועדה זו, לכל הפחות עד להכרעה האם יש להגיש כנגדו כתב אישום".

עוד נכתב כי "מצב בו לאדם הנתון תחת חקירה פלילית תינתן האפשרות להכריע בשאלת מינויים של שופטים, שחלקם עשויים להיות מבין השופטים שעניינו יתגלגל לפתחם בעתיד, מעלה חשש לניגוד עניינים של ממש בו עשוי להיות מצוי עוה"ד נוה. מעבר לכך, חברותו של אדם החשוד בפלילים בוועדה לבחירת שופטים, על אחת כמו וכמה כאשר המדובר ביו"ר לשכת עורכי הדין שהינו בעל כוח רב בוועדה, פוגעת פגיעה קשה ביותר באמון הציבור בפעילותה של הוועדה, בניקיון הכפיים שלה, במקצועיותה וביושרה... כמובן שככל חשוד המצוי תחת חקירה פלילית, עומדת לזכותו של נוה חזקת החפות עד שיוכרע עניינו בביהמ"ש, אך במקום בו עוה"ד נוה הודה, לכאורה, במעשים המיוחסים לו, ועניינו עלול להגיע לכדי הגשת כתב אישום, אין מקום להמשך חברותו בוועדה. בשל כך אנו קוראים לפעול להשעייתו של עוה"ד נוה מהוועדה לבחירת שופטים, לכל הפחות עד להחלטה האם יוגש כנגדו כתב אישום".

במישור הפלילי, החשדות המיוחסים לנוה הם קבלת דבר במרמה ולעבירה על חוק הכניסה לישראל. ומה בנוגע למישור האתי של המעשים? עו"ד טל אבריאל, ששימש במשך שתי קדנציות יו"ר ועדת האתיקה המחוזית חיפה, התבקש להתייחס לאפשרות נקיטת הליכים משמעתיים כנגד יו"ר הלשכה: "כל עוד אין כתב אישום פלילי אין לוועדת האתיקה את הסמכות לנקוט בסעיף 78 לחוק לשכת עורכי הדין. אם יהיה כתב אישום גם אז ועדת האתיקה צריכה ראשית לסבור שזו עבירה עם קלון כדי להגיש בקשה לבית הדין לפי סעיף 78 וביה"ד סוברני כמובן להחליט אחרת. נראה על כן שהדיון בנושא מוקדם כרגע".

בין הגורמים שבחרו להתייחס לנושא נמצאת גם קבוצת המתמחים במשפטים, המנהלת מאבק ממושך עם הלשכה בנוגע לבחינות ההסמכה. מקבוצת "סיירת המתמחים והסטודנטים למשפטים - מובילים שינוי" נמסר בתגובה לפרסומים אודות החשדות המיוחסים ליו"ר הלשכה: "ענייניו הפרטיים של יו"ר לשכת עוה"ד אפי נוה אינם ענייננו. אנו עושים הפרדה ברורה בין עו"ד נוה כאדם פרטי לבין עו"ד נוה בכובעו המקצועי. כך אנו גם מצפים, ואף דורשים, מכל חברינו המשפטנים להתייחס לעניין. למאבק המתמחים בבחינות ההסמכה אין שום קשר לכל הנושאים הצהובים והלא מקצועיים העוסקים בחייו הפרטיים של עו"ד נוה ועל כן, לשיטתנו לא כל האמצעים כשרים להשגת מטרה, צודקת ככל שתהיה. אנו ממוקדים אך ורק במאבק שלנו להצטרף ללשכת עוה"ד כעו"ד מן המניין ולהצטרף למשפחת עורכי הדין ולעסוק בפרופסיה המיוחלת".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:106
קומיט וכל טופס במתנה