שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השר כץ בועידת המשפט: "הנהגה חייבת חזון, יכולת קבלת החלטות וביצוע"

חדשות

השר כץ בועידת המשפט: "הנהגה חייבת חזון, יכולת קבלת החלטות וביצוע" , צילום: השר ישראל כץ. צילום: יוסי זמיר, דוברות לשכת עורכי הדין
השר כץ בועידת המשפט: "הנהגה חייבת חזון, יכולת קבלת החלטות וביצוע"
04/09/2018, עו"ד לילך דניאל

בנאום שנשא הבוקר בוועידת המשפט השביעית בתל אביב, התייחס שר התחבורה והשר לענייני מודיעין ישראל כץ לרפורמות שקידם בתחום התחבורה בנמלים וברשות שדות התעופה וליוזמה להקמת אי מלאכותי מול חופי עזה: "את כל הדברים האלה מקבלים עם חזון נכון ועשייה נכונה ועבודה עם המערכות הנכונות. אצלי אין תירוצים, יש הישגים"

ועידת המשפט השביעית של לשכת עורכי הדין נפתחה הבוקר (ג') בתל-אביב בנאומו של שר התחבורה והשר לענייני מודיעין ישראל כץ, שבחר להתייחס לרפורמות שקידם בתחומים השונים וגם לחזונו בתחום המדיני- בטחוני.

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, פתח את הועידה בהתייחסות לפרויקט "שכר מצווה" של הלשכה ואמר כי בשנה החולפת היו 45 אלף בקשות לסיוע, מתוכן נקלטו 8000 תיקים של אזרחים שנתקלו בבעיות משפטיות והלשכה נתנה להם ייצוג משפטי. לדברי נוה, הלשכה מתקצבת את הפרויקט הזה ב-2 מיליון שקל לשנה. "יש לנו לשכה חברתית שחושבת גם על האוכלוסיות החלשות והשכבות הנזקקות", אמר. "אז שכל אחד שמדבר על עורכי הדין שעסוקים רק בשכר הטרחה שלהם ידע – יש לנו לשכה חברתית ואנחנו יכולים להיות גאים בעצמנו".

שר התחבורה והשר לענייני מודיעין ישראל כץ התייחס ל"חזון" אותו הוא נושא בתחומי אחריותו ואמר "קל יותר לעסוק באירועים שמזמנת לנו שגרת החיים במדינה, אבל מנהיגות צריכה להציג חזון, קבלת החלטות ויכולת ביצוע שיקבעו אי תיראה מדינת ישראל בעתיד. כך עשיתי בתחום התחבורה, התשתיות והרפורמות הגדולות שהובלתי במשק הישראלי בתחומים שאני מממונה עליהם ובהם תחום השמיים הפתוחים, הרפורמה שהובילה להוזלת מחירי הטיסות, פיתוח הרכבות, רפורמת הנמלים ועוד. את כל הדברים הללו אני מוביל מול מונופולים ומול ועדים שהם החזקים במשק. את כל הדברים הללו עשיתי ביחד עם המערכת המשפטית של משרד התחבורה והפרקליטות. את כל הדברים האלה מקבלים עם חזון נכון ועשייה נכונה ועבודה עם המערכות הנכונות. אצלי אין תירוצים, יש הישגים. אפשר לעשות את זה אם רואים את הדברים נכון, מקבלים את ההחלטות הנכונות".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עוד התייחס השר כץ לתחום המדיני-בטחוני ואמר "גם בתחום המדיני הנהגה חייבת חזון, יכולת קבלת החלטות וביצוע. אנחנו חיים באיזור שבו המציאות הבטחונית היא מורכבת. אנחנו מדינה שלא שואפת למלחמות אלא פועלת למנוע מלחמות, פועלת להשיג מודיעין, לסכל ואם צריך להכריע. כמובן שאנחנו שואפים לשלום אך בטווח שבין השגת הביטחון לבין השגת השלום יש מקום ליוזמות וקבלת החלטות שעשויות לחולל שינויים". בעניין זה התייחס השר כץ לרצועת עזה והציג סרטון שעסק ביוזמה להקמת האי המלאכותי מול חופי עזה, שתעניק לדבריו לתושבי עזה מוצא הומניטארי וקשר כלכלי ותחבורתי לעולם בלי לסכן את בטחון ישראל. "זה יקדם, יפתח וישמור על הבטחון ויאפשר לפעול מול כל מה שקשור בעזה בתנאים אחרים", אמר השר כץ. "נקלענו למצב בעזה שהוא בלתי אפשרי. אנחנו בין מצרים לחמאס, בין אבו מאזן לחמאס, בגלל אילוצי בטחון נשארנו אחראיים על המצב בעזה. החזון שלי הוא להפריד ככל שניתן בין העניין האזרחי לעניין הבטחוני תוך מתן אפשרות לאזרחים שחיים בעזה להתחבר לעולם ולשפר את התנאים ההומניטאריים. אנחנו לא נמצאים במצב שבו התחלתי את החזון לפני 9 שנים. היום מרבית הגורמים מבינים שהחמאס שם וצריך לשנות את האסטרטגיה. תפקיד המנהיגים לקבל החלטות שמשנות את המציאות, אני מקווה שזה יקרה בקרוב. כך נעשו הדברים גם בתהליכים שהובילו להקמת מדינת ישראל".

בהמשך התייחס השר כץ לאתגרים שניצבים בפני החברה הישראלית במישור הפנימי, שיקבעו את צביונה של המדינה בדורות הבאים. לדבריו, על פי נתוני הלמ"ס בעוד מספר שנים שליש מהאוכלוסיה תהיה חרדית וקרוב ל-20% תהיה מיעוטים. "אם מדינת ישראל רוצה להמשיך להיות מדינה מובילה בתחומי הבטחון, הכלכלה וההייטק אנחנו חייבים לקבל את ההחלטות הנכונות בתחומים האלה בהקשר לאוכלוסיות הנידונות מתוך ראיית האינטרס של המדינה עצמה", אמר. "זה נכון ביחס להנהגת המדינה וכל המערכות האחרות, ובכללן המערכת המשפטית. יש הרבה מערכות אחרות שצריכות ללוות יחד עם ההנהגה את הדברים המרכזיים שקשורים לעיצוב העתיד".

"ביחס לאוכלוסיית המיעוטים צריך לשלב אותם בכלכלה הישראלית שצומחת, לקדם תעסוקת נשים, שילוב בתחום השירות הלאומי אזרחי. מנגד לחוקק חוקים לבלימת קיצוניים שבאים לפגוע בחיים המשותפים". בעניין זה התייחס השר כץ להוצאת השייח' ראאד סלאח והתנועה האסלאמית מחוץ לחוק וציין כי יש להחלטה זו משמעות בהפחתת ההסתה והאלימות ברחוב הערבי. "15 שנים קידמתי את זה בכמה ממשלות וכמה תפקידים", אמר. "בשנים הללו היו גופים שהיו להם ספקות והסתייגו. כשר לענייני מודיעין, כל הגורמים אומרים שזה נתן כלים למנוע אלימות והסתה ולאפשר חיים משותפים טובים יותר ותרם לבטחון המדינה".

דוגמה נוספת שהציג היה תיקון שאפשר לפסול יחיד או סיעה שתומכים במפורש או במשתמע במאבק מזוין במדינה מהתמודדות לכנסת. "לצערי בבג"ץ ביטל פעם אחר פעם את פסילתם של עזמי בשארה, תנועת בל"ד וחנין זועבי", אמר השר כץ. "זו טעות. זה הדבר שחשבתי שהוא נכון, קביעת כללים ברורים שמבוססים על חוקי היסוד של המדינה שמדברים על מדינת יהודית דמוקרטית, מניעת הסתה לגזענות, מניעת טרור, וכד'. מאחר שבג"ץ הוא חלק מהתהליך, בעניין הזה האיזון הוא לא נכון. צריך לקבוע כללים וחזון בכל התחומים וצריך ליישם אותו. כאשר יש לידי יועמ"שים טובים, חזקים ומשמעותיים יותר קל לי לעשות את הדברים כי אני יודע שיהיה יותר קשה לאתגר אותם בהמשך".

בשלב זה נשאל השר כץ האם הוא מתחייב שרפורמת הפרטת הנמלים לא תעלה לציבור דבר. "אני יכול לומר לך שהרפורמה בנמלים תהיה טובה ולא עולה לציבור כלום. הכל מהשקעות זרות ומגיוס הון, אנחנו גם משריינים את הכל ממשאבים פנימיים. החברות הן חברות שיתחרו בצורה הוגנת והעובדים יעבדו במקום שיוכל לקיים את עצמו עשרות שנים ולעבוד בצורה נכונה בלי להחזיק את היד על השאלטר. האזרחים נהנים והעובדים גם נהנים". בנוגע לעלות הרפורמה אמר "הרפורמה כבר סוכמה, והתוצאה היא אותה תוצאה – טוב למדינה, טוב לאזרחים, טוב לחברות וטוב לעובדים. רפורמה נכונה היא רפורמה של תחרות הוגנת מול גורמים שאנחנו מביאים אל תוך התחרות".

"אני לא צריך להוכיח את הרפורמטיות שלי", אמר לסיכום. "אני עשיתי רפורמות יותר מכל אחד אחר בתולדות המדינה בתחומים מרכזיים ועמדתי בלחצים. רשות שדות התעופה היא דוגמה לגוף שכשרציתי להוביל רפורמה הם אמרו "נעשה ונשמע". ועד טוב הוא ועד מאפשר ולא מונע את פיתוח החברה שהוא נמצא בה לטובת הציבור. הם צריכים לאפשר להתפתח. בנמלים הייתה מציאות שלא נתנו לפתח את הנמלים, פחדו להתקרב לשם. אי אפשר היה להביא את מדינת ישראל למקומות שהיא צריכה להיות בהם. מה שנדרש זה חזון – החלטה וביצוע וגם נכונות לעמוד מול כל הדברים האלה. בשבילי הפרטה היא לא אידיאולוגיה, התחרות יותר חשובה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:21
קומיט וכל טופס במתנה