שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > דרכון פורטוגלי: מי זכאי ליהנות מהיתרונות של החיים באירופה?

חדשות

דרכון פורטוגלי: מי זכאי ליהנות מהיתרונות של החיים באירופה?, צילום: istock
דרכון פורטוגלי: מי זכאי ליהנות מהיתרונות של החיים באירופה?
04/09/2018, מערכת תקדין

אירופה בכלל ופורטוגל בפרט הם מקומות מבוקשים לעבודה, ללימודים, לטיול ולמחייה ולכן אין זה פלא שישראלים בכל הגילאים ומכל שכבות האוכלוסייה נוהרים לממש את זכאותם לאזרחות. המומחים של Easynationality, המובילים בהוצאת אזרחות פורטוגלית, מציגים: כך תדעו אם גם אתם זכאים לדרכון הנחשק

לאילו ישראלים מגיעה אזרחות פורטוגלית שמקנה לבעליה אזרחות אירופאית?

צאצאים של מגורשי ספרד ומגורשי פורטוגל יכולים לבקש ולקבל אזרחות פורטוגלית. זכאות זו נולדה מכוח שינוי בחוק הפורטוגלי, שהוא חלק משינוי כולל במדיניות הפנים והכלכלה במדינה. צאצאיהם של יהודים שגורשו מספרד ופורטוגל במאה ה- 15, שחיים כיום בישראל, יכולים לבקש אזרחות מאז 2015, כך שמדובר בסטטוס חדש יחסית. אזרחות פורטוגלית היא אזרחות של האיחוד האירופאי.

מה החידוש לבני עדות המזרח?

למעשה, עד 2015 רק לישראלים אשכנזים הייתה אפשרות לקבל אזרחות אירופאית. מדובר בעיקר במי שהם או הוריהם עלו מגרמניה, פולין, רומניה ומדינות נוספות במרכז ובמזרח אירופה. השינוי בחוק אפשר לראשונה גם לחלק מבני עדות המזרח לקבל אזרחות אירופאית. הזכאים הם בעיקר יוצאי טוניס, מרוקו, אלג'יר, מצרים וצאצאים של יוצאי מדינות אלה ומספר מדינות נוספות. הדבר מגדיל את פוטנציאל הישראלים הזכאים לאזרחות נוספת, למאות אלפים נוספים ואף יותר מכך.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

האם ישראלים שהם צאצאים של מגורשי ספרד ופורטוגל כבר קיבלו אזרחות אירופאית?

כן, אלפים כבר נהנים בפועל מהזכאות החדשה. לאחר שגל המבקשים הראשון השלים את התהליך וקיבל אזרחות, גל נוסף של בקשות לאזרחות אירופאית החל ואלפי ישראלים נוספים נמצאים בעיצומו של התהליך. גם יהודים שלא עלו לישראל מממשים את זכאותם לפי אותו חוק, ולפיכך יהודים רבים שחיים בטורקיה, בברזיל ובמקומות נוספים מצויים גם הם בתהליך אזרחות פורטוגלית. מבחינה טכנית, הסמכות לקבוע שאדם הוא צאצא של מגורשי ספרד, לצורך קבלת אזרחות, נתונה לראשי הקהילה היהודית בליסבון, בירת פורטוגל.

האם מאז שחוקק החוק חלו בו שינויים או החמרות?

לא בדיוק. אמנם היו פרסומים חדשות פורטוגל בדבר החמרת הקריטריונים אולם למעשה ממשלת פורטוגל רק חידדה את הנהלים שנקבעו מלכתחילה. המשמעות היא שהחל משנת 2018, הקביעה שפלוני הוא צאצא למגורשי ספרד, עליה להתבסס על אילן יוחסין מפורט אשר יצורף לבקשת האזרחות.

מהם היתרונות העיקריים באזרחות אירופאית?

אחד היתרונות החשובים הוא הזכות לחיות בשטחי האיחוד האירופי תוך זכאות לזכויות סוציאליות ורפואיות מצוינות. יתרון נוסף הוא הזכות ללימודים בשכר לימוד מופחת או בחינם, והזכות לעבוד תוך כדי לימודים או לא קשר ללימודים, וליהנות משכר העבודה הגבוה בחלק ממדינות אירופה. כמו כן ניתן לזכות בגישה לתחומי לימוד שבישראל הגישה אליהם בעייתית בשל תנאי הקבלה, כמו רפואה. יתרון נוסף הוא הזכות להשקעות נדל"ן בפורטוגל ובאירופה, קניית דירה בפורטוגל למטרת מגורים ועוד.

האם מקבלי האזרחות יורדים מישראל?

לא בהכרח. ישראלים רבים מעוניינים באזרחות אירופאית מהסיבות שנמנו לעיל או חלק מהן, ללא כל כוונה לעזוב את ישראל לטווח ארוך.

מה עוד מציע הדרכון הפורטוגלי, ברמה בינלאומית?

משמח לגלות שהדרכון הפורטוגלי הוא אחד המבוקשים בעולם. הוא מאפשר כניסה קלה ל – 164 מדינות שונות, הרבה יותר מהדרכון הישראלי. בהקשר זה, היתרון הנחשק ביותר של הדרכון הפורטוגלי הוא האפשרות להיכנס לארצות הברית באמצעות בקשת Esta פשוטה וללא צורך ב-VISA שלה נדרש אזרח ישראלי.

מה ההיענות של הישראלים לחוק החדש?

תחילה, הזכות החדשה והמרגשת התקבלה בישראל בחשדנות. זאת בשונה מהקהילות היהודיות במקומות אחרים בעולם שקיבלו את העניין כפשוטו והחלו לממש את הזכות במהירות. אולם כאמור, לאחר גל המתאזרחים הראשון, גבר האמון בתהליך ומחסום החשדנות נפרץ.

עד מתי ישראלים יוכלו לבקש אזרחות פורטוגלית?

אין לדעת. אמנם אין כרגע הגבלת זמן רשמית לזכאות, אולם בהחלט יתכן שהשערים יסגרו במוקדם או במאוחר, מסיבות פוליטיות פנימיות, מסיבות דיפלומטיות, כלכליות או אחרות. רצוי לממש את הזכות ולא להסתמך על תחזיות כאלה או אחרות להישרדותה.

מי הם הישראלים שכבר התאזרחו בפורטוגל?

אירופה בכלל ופורטוגל בפרט, הם מקומות מבוקשים לעבודה, ללימודים, לטיול ולמחייה, ועל כן ישראלים בכל הגילאים ובכל שכבות האוכלוסייה שמחו לממש את הזכאות. חלקם צעירים, חלקן מבוגרים ורבים מהם אפילו גמלאים.

לסיכום, בדיקת הזכאות מומלצת לכל, ובמידה ונמצא כי אתם זכאים, מומלץ לקדם את מימוש זכאותכם בהקדם וכך להבטיח כי תיהנו מהיצע הזכויות והיתרונות הרב שיש לפורטוגל להציע לאזרחיה.

הכתבה נכתבה בשיתוף המשרד Easynationality, המובילים בהוצאת אזרחות פורטוגלית. לפרטים נוספים:

אתר אינטרנט: www.easynationality.com

דוא"ל: [email protected]

טלפון: 03-7448834

נייד: 050-6953329

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:47
קומיט וכל טופס במתנה