שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גז"ד תקדימי לחבר וועד עובדים שהורשע בהפרת אמונים בתאגיד

חדשות

גז"ד תקדימי לחבר וועד עובדים שהורשע בהפרת אמונים בתאגיד, צילום: getty images Israel
גז"ד תקדימי לחבר וועד עובדים שהורשע בהפרת אמונים בתאגיד
16/08/2018, עו"ד רונן שיכמן

בית המשפט המחוזי גזר את דינו של חבר בוועד העובדים בבנק דיסקונט, שהורשע באופן תקדימי בעבירה של מרמה והפרת אמונים בתאגיד. בגזירת הדין הביא בית המשפט בחשבון את תקדימיות הכרעת הדין והקביעות הנורמטיביות במסגרתה לעניין התנהלות חברי ועד מכאן ולהבא

הנאשם, שהיה חבר בוועד העובדים בבנק דיסקונט, הורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בתאגיד. לפי כתב האישום, בהיותו חבר ועד ואחראי על קשרי הועד עם ספקי השירותים והמוצרים לעובדי הבנק, ערך הנאשם עסקה עם סוכנות ביטוח בבעלות המתלונן, שהייתה ספקית שירותי הביטוח לעובדי הבנק. על פי העסקה הייתה אמורה הסוכנות לשאת בחוב אישי שהיה לנאשם בחברת הביטוח "מנורה" כתוצאה מעבודתו בעבר כסוכן ביטוח. מנגד זוכה הנאשם מעבירה של התניית שוחד, בעיקר לאור מחדלי החקירה ועדותו הבלתי מהימנה לחלוטין של המתלונן.

המאשימה טענה כי על בית המשפט, שקבע נורמות חשובות להתנהלות של חברי ועד עובדים, להשלים את מלאכתו ולהשית על הנאשם עונש מרתיע, שירתיע חברי ועד אחרים מביצוע עסקאות בניגוד עניינים. נטען כי, כיון שהעבירה בה הורשע הנאשם נכללת בעבירות השחיתות, שהעונשים בגינם הוחמרו בשנים האחרונות, יש לקבוע את מתחם הענישה בין מאסר לריצוי בעבודות שירות לבין שנת מאסר בפועל.

לטענת הסניגור, לאור התקדימיות בהכרעת הדין, ולאור העובדה שחברי ועד באשר הם הפנימו את השינוי ב"כללי המשחק" מעתה ואילך, אין להעניש את הנאשם בחומרה, ויש להסתפק בענישה מינימלית. לטענתו יש לקחת בחשבון כי לאור התקנון של בנק דיסקונט, מי שעבר כל עבירה, לרבות חטא, אינו רשאי לחזור לעבודה, ועל כן הנאשם, היום בן ארבעים עם שלושה ילדים קטינים, יאלץ לבנות את עצמו כלכלית מחדש עם כל הקשיים הנלווים לכך. הסניגור הוסיף וטען כי יש להתחשב במחדלי החקירה, ובחוסר האמינות שקבע בית המשפט לגבי גרסת המתלונן, וגם לאורם להקל עם הנאשם.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השופטת מיכל אגמון גונן קבעה כי במקרה זה, כיון שמדובר בהרשעה תקדימית בכל הנוגע לחבר ועד והימצאותו בניגוד עניינים, יש לבחון את מתחם הענישה על מנת שישקף את היחס הראוי לעבירה מסוג זה בנסיבות ביצועה, לרבות תקדימיות הכרעת הדין ומחדלי החקירה. על כן יש לאפשר לחברי ועד באשר הם להפנים ולהטמיע נורמות התנהגות אלו, מבלי להחמיר עם הנאשם יתר על המידה.

עוד נקבע כי העבירה שביצע הנאשם בנסיבותיה היא עבירה חמורה הפוגעת בתאגיד, הן תדמיתית הן כלכלית, וכן באמון ציבור העובדים בעבודה המאורגנת ונציגיה. לדעת השופטת, יש לזכור כי מדובר בעבירה שמניעיה כלכליים, ועל כן על הענישה המשמעותית להיות ענישה כלכלית. לפיכך, נקבע כי מתחם העונש ההולם עומד בין מאסר על תנאי בצירוף קנס לבין שנת מאסר לריצוי בפועל. צוין, כי מדובר בטווח ענישה שאינו גבוה בעיקר לאור תקדימיות הכרעת הדין, וכן לאור מחדלי החקירה והעובדה שלא ברור מה הייתה תרומתו של המתלונן לביצוע העבירה, לאור מחדלים אלו.

אשר למתחם הענישה לגבי הקנס, הקנס המקסימלי האפשרי על פי חוק העונשין הינו קנס בסכום של עד פי ארבעה משווי העסקה שערך הנאשם, המהווה במקרה זה גם את גובה טובת ההנאה שקיבל (שכן לא הוכח כי ניתנה תמורה כנגד העסקה). נקבע כי במקרה זה כיון שסוכנות הביטוח הייתה אמורה לשאת בחובו של הנאשם לחברת מנורה בסכום של 196,000 שקלים, ולאור הנסיבות שפורטו, מתחם הענישה בנוגע לקנס צריך לעמוד על בין 75,300 שקל, הסכום הקבוע בחוק לעבירה זו, לבין 400,000 שקלים (כפל שווי העסקה למען ההרתעה).

באשר לגזירת העונש בתוך המתחם, נקבע כי לאור התקדימיות בהכרעת הדין ולאור מחדלי החקירה, אין למצות את הדין עם הנאשם וניתן להסתפק בענישה כלכלית בלבד. על כן הוחלט לגזור על הנאשם עונש של שמונה חודשי מאסר על תנאי וקנס בגובה של 150,000 שקלים או ששה חודשי מאסר תמורתו.

 

ת"פ 13761-07-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:197
קומיט וכל טופס במתנה