שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרופ' אלכס שטיין הושבע לכהונת שופט בית המשפט העליון

חדשות

פרופ' אלכס שטיין הושבע לכהונת שופט בית המשפט העליון, צילום: istock
פרופ' אלכס שטיין הושבע לכהונת שופט בית המשפט העליון
09/08/2018, עו"ד לילך דניאל

שטיין, יליד ברית המועצות, שימש עד לאחרונה כפרופסור בבית הספר למשפט בברוקלין, ארה"ב, ויחליף בתפקידו את השופט אורי שהם שפרש בשבוע שעבר. הנשיאה חיות התייחסה לניסיונות לתייגו לפי דעות פוליטיות: "טעות היא לנסות לתייג או לנכס את שופטי ישראל בענייני שפיטה למחנה כזה או אחר"

בטקס חגיגי שנערך היום (ה') בבית נשיא המדינה בירושלים הצהיר אמונים פרופ' אלכסנדר שטיין, המתמנה לכהונת שופט בבית המשפט העליון. שטיין יחליף בתפקידו את השופט אורי שהם, שפרש בשבוע שעבר בהגיעו לגיל 70.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, בירכה את שטיין ואמרה: "לפני ימים אחדים בטקס שקיימנו בבית המשפט העליון לציון פרישתו של חברנו השופט אורי שהם במלאת לו שבעים, ציינתי כי "הפסיפס האנושי המרכיב את קהילת השופטים בישראל הוא פסיפס מרהיב המשקף נאמנה את הסיפור הישראלי כולו". מינויו של פרופסור אלכס שטיין לשופט של בית המשפט העליון בישראל תורם בעיני תרומה חשובה להמשך הרכבתו של הפסיפס המרהיב הזה".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עוד אמרה חיות "השופט שטיין נחשב לעילוי משפטי ולאחד החוקרים האקדמיים המובילים בעולם בתחומו. בעת הצגת מועמדותו לבית המשפט העליון התגורר השופט שטיין בארצות הברית ושם אף ריכז את פעילותו האקדמית. על רקע זה היו מי שתהו אם אין מקום להעדיף על פניו איש אקדמיה אשר מתגורר ופועל בישראל. אך היו אלה בכירי האקדמיה הישראלית במשפט אשר "מקיר אל קיר" חיוו את דעתם כי אין ראוי ממנו למינוי. הם הציגו בפנינו חוות דעת נלהבות ויוצאות דופן הגומרות את ההלל על כישוריו ועל היכולות המקצועיות שלו, כמו גם על אישיותו ותכונותיו כאדם. עם מינויו הרווחנו, אפוא, משפטן מעולה וגם משפחה ישראלית שחזרה ארצה".

חיות אף התייחסה לביקורת שנשמעה על מינויו של שטיין, עם היוודע דבר בחירתו ע"י הוועדה למינוי שופטים: "כאשר פורסמה החלטת הוועדה בדבר מינויו של פרופסור שטיין לבית המשפט העליון נשמעו קולות אשר ביקשו לתייג אותו ואת דעותיו ואף לנכס אותו למחנה פוליטי כזה או אחר. אני סבורה כי טעות היא לנסות לתייג או לנכס את שופטי ישראל בענייני שפיטה למחנה כזה או אחר. שופטי ישראל אמונים על האתוס השיפוטי ומחויבים לו מראשית ימי המדינה".

חיות אף התייחסה ברמיזה לעתירות שהוגשו נגד חוק הלאום ולאמירות מפי אנשי ציבור בנושא: "אין בדעתי להיכנס היום לסוגיות אשר תלויות ועומדות בהליכים כאלה ואחרים שהוגשו לאחרונה לבית המשפט", אמרה. "ואולם, על רקע ההתדרדרות הנמשכת של השיח הציבורי והשימוש בטרמינולוגיות מטרידות הלקוחות מתחומים של אסונות טבע ועימותים עוינים, חשוב לומר בקול צלול ורם כי על פי הצהרת האמונים של שופטי ישראל - אותה הצהיר זה עתה השופט שטיין - אנו השופטים מחויבים למלא את תפקידנו ללא מורא וללא משוא פנים. כך אנו עושים וכך נמשיך לעשות".

עוד הוסיפה הנשיאה חיות "השיח שבו אני מבקשת להתמיד ולדבוק הוא שיח מכבד, ממלכתי ומאחד. בעיניי מחויבים בכך כל מי שממלאים תפקיד ברשויות השלטון וזאת בהיותנו משרתי הציבור ונאמניו... החתירה ללכידות ולאחדות בעם ישראל אין משמעה בשום אופן השתקת מגוון הדעות הקיים אצלנו".

פרופ' אלכס שטיין נולד בשנת 1957 בקישינייב, ברית המועצות. בגיל 14 זכה בתואר אלוף ברית המועצות בשחמט ובגיל 16 עלה ארצה עם משפחתו. עשור לאחר מכן סיים את לימודי התואר הראשון במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים והתמחה בפרקליטות המדינה ואצל השופט מנחם אלון ז"ל בבית המשפט העליון. בהמשך עבד כעו"ד פרטי ובמקביל ביצע תפקידי הוראה שונים, בהם בין היתר שימש כפרופסור וסגן דיקן בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית.

בשנים שלאחר מכן סיים פרופ' שטיין תואר שני במשפטים באוניברסיטה העברית ודוקטורט באוניברסיטת לונדון שבאנגליה. בשנים אלו שימש שטיין כמרצה באוניברסיטת ברונל באנגליה ובהמשך כפרופסור בבית הספר למשפטים ע"ש קרדוזו בארצות הברית ובבית הספר למשפטים בברוקלין, שם לימד עד היוודע דבר בחירתו לבית המשפט העליון. במהלך הקריירה, פרסם פרופ' שטיין ארבעה ספרים ולמעלה משישים מאמרים שחלקם הופיעו בכתבי העת המובילים בעולם. תחומי המחקר העיקריים שלו הם דיני ראיות, דיני נזיקין ורשלנות רפואית.

במסגרת הדברים שנשאה בטקס, הקריאה הנשיאה חיות בהסכמתו של השופט שטיין דברים שכתב בבקשה שהגיש כמועמד להתמנות לבית המשפט העליון: "כמי שגדל כיהודי בברית המועצות אני יודע אפליה מהי ומהו ערך השוויון. כמי שחווה סכנת חיים, אני מאמין שחיי אדם הם ערך עליון שעליו יש להגן בכל מחיר. בהיותי אב לבן עם צרכים מיוחדים למדתי כמה חשוב להבין, לקבל ולכבד את האחרת והאחר".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:5
קומיט וכל טופס במתנה