שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ההקלות בבחינות הלשכה: מה חושבים נציגי המתמחים?

חדשות

ההקלות בבחינות הלשכה: מה חושבים נציגי המתמחים?, צילום: מאהל המחאה בכיכר רבין. צילום: נדיר שיינר
ההקלות בבחינות הלשכה: מה חושבים נציגי המתמחים?
09/08/2018, עו"ד לילך דניאל

שורת ההקלות בבחינת לשכת עורכי הדין עליהן הכריזה אתמול שרת המשפטים התקבלה ברגשות מעורבים אצל המתמחים, שחלקם מברכים על העניין אך עדיין סבורים שיש עבודה רבה וזועמים שלא ניתן מענה לנבחני המועדים הקודמים. "סיירת המתמחים": "היינו שפני ניסיונות, נחריף את המאבק"

בעקבות ישיבה שקיימה אתמול (ד') שרת המשפטים איילת שקד עם יו"ר הועדה הבוחנת של לשכת עורכי הדין, השופט שאול שוחט, ונציגים נוספים של לשכת עורכי הדין, סיכמו הצדדים על שורת הקלות לנבחני בחינות ההסמכה של הלשכה שתיכנס לתוקף החל ממועד הבחינה הבא שיתקיים בדצמבר הקרוב.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

ההקלות עליהם סיכמו הצדדים הן כדלקמן:

1. תוספת זמן של למעלה משעה בזמן הבחינה באופן זה: זמן של 4 דקות לשאלה בדין המהותי במקום זמן של 3 דקות לשאלה שהיה עד כה. בפרק הדיוני יהיה זמן של 2.5 דקות לשאלה במקום 2 דקות שהיו.

2. ביטול "גזירת השליש". נכון להיום מלבד ציון מעבר של 65, הנבחנים נדרשים לענות נכון לפחות על שליש מהשאלות בכל פרק, במה שכונה "גזירת השליש". באופן זה נוצר מצב לפיו נבחנים יכלו לקבל ציון גבוה יותר מ 65 ועדיין להיכשל בבחינה. החל מהבחינה הבאה אותה גזירה תבוטל וכל נבחן שיקבל ציון מצטבר של יותר מ-65 יעבור את הבחינה.

3. צמצום רשימת החיקוקים לבחינה.

4. חלוקת רשימת החיקוקים- לחלק הדיוני בנפרד ולחלק המהותי בנפרד.

בנוסף, הודיעה השרה כי תשקול להכניס בחינה בתום שנה ראשונה של לימודי המשפטים, באופן שהסטודנטים יוכלו לדעת כבר בתחילת לימודיהם האם הם יוכלו לשמש בתום מסלול הלימודים וההתמחות כעורכי דין או שימשיכו בלימודי משפטים לתואר אקדמי בלבד בידיעה שיסיימו כמשפטנים. השרה שקד תקים בחודש הקרוב ועדה ציבורית שכוללת את נציגי האקדמיה, נציגי הלשכה ונציגי הסטודנטים שיגישו המלצות בנושא.

באשר לתוצאות הבחינה האחרונה שנערכה בחודש יוני האחרון, עדכנה הוועדה הבוחנת את השרה על פסילת שתי שאלות נוספות נוכח ההשגות שהוגשו, באופן שהעלה את אחוז העוברים הכללי ל-38% (במקום 33% במקור).

שרת המשפטים איילת שקד: "אין זה סוד שמקצוע עריכת הדין מוצף. עם זאת בחינת ההסמכה צריכה להיות הוגנת ולבחון באופן אמיתי את הידע של המתמחים. דבר זה יושג באמצעות ההקלות עליהם סיכמנו. כמו כן על מנת למנוע עוגמת נפש לעתיד, בחינה בתום שנה א' מהווה פתרון אפשרי. משכך אפעל ליישמה בהתאם למסקנות הועדה". גם לשכת עורכי הדין הגיבה לפרסומים ואמרה: "הודעת משרד המשפטים ושרת המשפטים מדברת בעד עצמה ומפרטת את ההסכמות שהושגו על דעת כל הצדדים".

המתמחים: "אחיזת עיניים ולעג לרש"

אתמול נפגשה השרה גם עם נציגי הנבחנים שהציגו בפניה את עמדתם, לאחר שלפני מספר ימים שלחו אליה מכתב בו הפצירו בה לפעול למתן מענה מהיר וצודק לנבחנים ולציבור המתמחים. נדיר שיינר, מעמותת "המרכז הארצי לסיוע למתמחים למשפטים" אמר בתגובה: "אנו שמחים ששרת המשפטים הבינה כי קיימת בעיה בבחינות הלשכה, אך לצערנו לקח לשרה זמן בכדי לעשות שינויים לאחר שבמספר המועדים האחרונים אלפי משפחות נשלחו למעגל האבטלה. לצערנו התשובה שהתקבלה אתמול ממשרד השרה אינה מספקת אותנו. זהו רק צעד ראשון מבין צעדים רבים שיש לעשות בנוגע למבחני הלשכה, שהחשוב בהם הוא הוצאת המבחן מידי לשכת עורכי הדין. לא ייתכן שאותו גוף שעומד על כל במה אפשרית ומדבר על הצפה ועל כך שצריך לצמצם את כמות עורכי הדין יהיה זה שיכין לבחינות ההסמכה, יבחן בהן ויקבע את הציון.

"בנוגע להארכת הזמן שניתנה אנו מודים על כך. המבחן אכן אינו בנוי מבחינת הזמנים לכמות השעות שניתנו, אך יש לשים לב לכך שתוספת השעה הזו הופכת את המבחן לכזה שאורך כ-9 שעות, זמן לא הגיוני בעליל למבחן ודבר שמקשה ומכביד מאד על המתמחים. נוסף על כך, קיימים כשלים רבים במהות השאלות בבחינה ובאיזוטריה שלהן, וישנה עוד עבודה רבה שעל שרת המשפטים לבצע בכדי לתקן את העוול האמיתי מאחורי בחינות הלשכה. אנו מברכים על צעד זה ומקווים שיהיו צעדים רבים שיבואו בעקבות הצעד הזה".

לגבי הנבחנים של המועדים הקודמים אומר שיינר: "לצערנו לחברינו שנכשלו בשני המועדים האחרונים לא ניתנה תרופה אמיתית. אך אנו מאמינים שככל שנמשיך לפעול וככל שנמשיך להציף את האמת מאחורי בחינות הלשכה יגיע גם השינוי המיוחל. אנו נמשיך לעשות הכל על מנת להוציא את האמת לאור ולדאוג לסעד לנפגעי המועדים הקודמים".

מ"סיירת המתמחים" נמסר: " אנו מברכים על השינויים אשר צופים פני עתיד אך הודעת השרה היא לא אחרת מהודאה באשמה. עשו על גבינו את התיקונים. שני המועדים האחרונים היו פיילוט, היינו שפני ניסיונות ואנחנו משלמים מחיר כבד מדי! מי יתן לנו את הזמן הנוסף שיהיה מעתה והלאה? למה עלינו כן חלה גזירת השליש? ולמה על גבינו עושים ניסיונות?  זהו המקרה הקלאסי למתן פקטור! פקטור נולד בגלל כשל תכנוני או ביצועי ובדיוק בגלל מה שקרה בשני המועדים האחרונים. בנוסף, משתמע מהודעת השרה שקד כי נציגי המתמחים הסכימו על השינויים והדבר רחוק מהמציאות. יחד עם זאת מטרת הפגישה הייתה לתת מענה גם לדור המעבר שנוצר במתכונת החדשה ולצערנו דברינו נפלו על אוזניים ערלות. היכן נשמע דבר כזה שקובעים כי קיימים כשלים בבחינות ומתקנים רק בעתיד? לא לכך פיללנו. הודעת השרה היא אחיזת עיניים ולעג לרש. עד שלא יינתן מענה גם לדור המעבר נחריף את המאבק".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:31
קומיט וכל טופס במתנה