שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 18 חודשי מאסר ליניב עמר, שהפעיל "טרור רשתי" נגד ארבעה מתלוננים

חדשות

18 חודשי מאסר ליניב עמר, שהפעיל "טרור רשתי" נגד ארבעה מתלוננים, צילום: getty images Israel
18 חודשי מאסר ליניב עמר, שהפעיל "טרור רשתי" נגד ארבעה מתלוננים
06/08/2018, עו"ד לילך דניאל

בית משפט השלום בירושלים אימץ את הסדר הטיעון אליו הגיע עמר עם הפרקליטות, במסגרתו הוסכם כי יושת עליו עונש של 18 חודשי מאסר בפועל, וכן יפסקו לחובתו פיצויים לטובת המתלוננים בפרשה. על פי כתב האישום, נהג עמר לפרסם באופן שיטתי במשך כשנתיים עשרות אלפי פרסומים מכפישים נגד ארבע מתלוננים אותם הגדיר כ"אויביו"

בית משפט השלום בירושלים גזר בשבוע שעבר (ה') את דינו של יניב עמר, שהודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות רבות של פגיעה בפרטיות, הטרדה מינית, הפרת הוראה חוקית, מידע כוזב במחשב, וכן איומים וסחיטה באיומים.

לפני כחודש התיר בית המשפט לפרסם כי בדצמבר 2017 הוגש כתב אישום נגד עמר, לאחר חקירה מאומצת של מחלקת הסייבר בימ"ר ירושלים. על פי כתב האישום, עמר ביצע את העבירות באמצעות רשת האינטרנט ולמעשה הפעיל מסכת של "טרור רשתי" כנגד ארבעה מתלוננים אותם הגדיר כ "אויביו". לפי הנטען, עמר נהג לפרסם באופן שיטתי ובמשך כשנתיים עשרות אלפי פרסומים מכפישים נגד ארבעת המתלוננים, שכללו השמצות, הכפשות, פרסום פרטים אישיים, הטרדות מיניות, וכן שלח אלפי הודעות דוא"ל "בשמם" של המתלוננים. זאת, על מנת להטריד, לפגוע ולגרום להם לנזק ותוך שימוש באמצעים טכנולוגיים שונים להסתרת זהותו. במקביל להגשת כתב האישום, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים בקשה לעצור את עמר עד תום ההליכים, ובית המשפט קיבל את הבקשה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

אחד המתלוננים הוא עורך דין במקצועו שהגיש בעבר תביעה כספית נגד עמר בשל הפצת דואר פרסומי וזכה. בשל כך פתח עמר נגד המתלונן במתקפת הטרדות שכללה בין היתר הפצת הפיץ פרסומים שונים באתרי אינטרנט שנחזו להיות של נשים המעוניינות לקיים יחסי מין והמציעות שירותי מין בתשלום, עם מספר הטלפון של המתלונן, דבר שהוביל להטרדתו של המתלונן לאורך כל שעות היממה על ידי אנשים רבים אשר ביקשו לממש את ההצעות אותן פרסם עמר. בנוסף העלה עמר פרסומים שונים באינטרנט בגנותו של המתלונן, בהם כתב כי מדובר בנוכל הפוגע בלקוחותיו. הפרסומים כללו את פרטיו האישיים של המתלונן, לרבות מספר תעודת הזהות שלו. עמר אף הפיץ את הפרסומים בתפוצה רחבה באמצעות הדואר האלקטרוני, וחלקם הגיעו למכריו של המתלונן.

נוסף לאמור, הפיץ עמר את שמו וכתובות הדוא"ל של המתלונן באתרים שונים, באופן שגרם לכך שזה קיבל פניות שיווקיות רבות והוטרד. מלבד זאת פרסם עמר בפורומים ובלוחות אינטרנטיים מודעות "דרושים" בשמו של המתלונן ובהן מספרי הטלפון וכתובות הדואר האלקטרוני שלו, על מנת לגרום להטרדתו על ידי אחרים. בנוסף ניסה עמר לסחוט את המתלונן בכך ששלח לו הודעות בדואר האלקטרוני בהן דרש שישלם לו 15,000 שקל תוך חודש, אחרת יגרום לו "נזק בל יתואר". משלא שילן המתלונן את הסכום, שלח לו הנאשם הודעה ובה כתב כי "אלפי פלסטינים וערביי חמאס קיבלו מייל עם תמונה שלך ופרטים מלאים כולל הכתובות שלך. המטרה – לרצוח אותך או לגרום לפיגוע דקירה במקום שסתם ערבים ידקרו מישהו אז עדיף שידקרו בן זונה נאצי כמוך ויהרגו אותך".

במקרה אחר, העלה עמר פרסומים מכפישים ברשת נגד צעירה אותה העסיק בעבר וסירבה לקשר אינטימי עמו. בתוך כך, פרסם עמר באתרים שונים את פרטיה כמי שמספקת שירותי מין בתשלום, כאשר חלק מהפרסומים כללו גם את תמונתה וכתובתה. בנוסף פרסם מודעות "דרושים" כוזבות בשמה וכן מודעה בה נטען כי היא מספקת שירותי שמרטפות, שהופצה לנמעני דואר אלקטרוני בתפוצה רחבה. בפרסומים אחרים, הציג עמר את המתלוננת כנוכלת הגובה מראש תשלום בעבור שירותי שמרטפות אך נעלמת מבלי לספק את השירות. הפרסומים כללו את פרטיה של המתלוננת וחלקם גם כלל הצעה לקוראים להתאחד לצורך הגשת תביעה נגדה.

במסגרת הסדר הטיעון בעניינו, הוסכם כי על עמר יושת עונש של 18 חודשי מאסר בפועל, וכן יפסקו לחובתו פיצויים לטובת המתלוננים. בשבוע שעבר כאמור, אימץ בית המשפט את ההסדר וגזר על עמר 18 חודשי מאסר ופיצוי בסך 70 אלף שקל לטובת המתלוננים.

"חומרת מעשיו של הנאשם ברורה, ומדגימה את הסכנות הטמונות באינטרנט בכלל ברשתות

חברתיות ופורומים שונים בפרט", פתח השופט ירון מינטקביץ. "לצד הברכה שביכולת להפיץ דעות ורעיונות ובנגישות למידע, הרשת מאפשרת להפיץ ללא מאמץ מידע מכפיש, משפיל, כוזב ומטעה, תוך שמירה על אנונימיות, ובכך לפגוע באחרים ולמרר את חייהם, כפי שעשה הנאשם". עוד הוסיף השופט כי אמנם המעשים נעשו במרחב הווירטואלי, אך הם פגעו בקרבנותיהם במרחב הממשי ביותר, מה גם שיש להוסיף כי הרשת אינה שוכחת דבר, ובפרסום מכפיש שהופץ בה לא עוטפים למחרת היום את הדגים.

עוד הזכיר השופט כי כתב האישום מתאר את הנזק אשר נגרם לקרבנותיו של עמר, אשר קיבל ביטוי בהפרעות שינה, פגיעה תעסוקתית ועסקית והתמודדות עם בני משפחה, מכרים ואנשים זרים, הנחשפים למידע מכפיש וכוזב. לפיכך, סבר השופט כי לו היה נדרש לקבוע מתחם עונש הולם למעשים יש להניח כי צידו הנמוך היה לכל הפחות קרוב לעונש לו עתרו הצדדים. עם זאת, לדבריו, הפסיקה קובעת כי כאשר מוצג הסדר "סגור" בית המשפט אינו אמור לקבוע מתחם עונש אלא לבחון את סבירותו של ההסדר, ורק במקרים חריגים, בהם העונש המוסכם חורג מהראוי במידה קיצונית ופוגע באינטרס הציבורי, יסטה מהסדר הטיעון.

במקרה זה, לדעת השופט, לצד חומרת מעשיו של עמר ופגיעתם בקרבנותיו, קיימים שיקולים נוספים, ענייניים וראויים אותם שקלה המאשימה בהגיעה להסדר ובכלל זאת החיסכון בזמנם של הצדדים ומשאבי המערכת וה"מורכבות" הראייתית. בעניין אחרון זה ציין השופט כי במהלך שמיעת התיק ניתן היה להתרשם שמדובר בתיק לא פשוט המעלה שאלות לא שגרתיות, הן ביחס לחומר הגלוי והן ביחס לחומר החסוי. לצד אלו נתן השופט משקל גם לשיקולים הכלליים הנוגעים להסדרי טיעון, וכן לעובדה שהעבירות בהן הורשע עמר אינן שכיחות, וטרם נקבעה לגביהן רמת ענישה, כמו גם לנסיבותיו האישיות, ובהן היותו צעיר ללא הרשעות קודמות והודאתו במיוחס לו.

לבסוף, התייחס השופט לסכום הפיצוי בו יש לחייב את עמר. לאחר ששקל את משך ההטרדה, אופיה ועצימותה, הגיע למסקנה כי יש לחייבו בסכום של 70 אלף שקל סך הכל לארבעת המתלוננים. בנוסף, ירצה 18 חודשי מאסר בפועל כפי שהוסכם וכן מאסרים על תנאי.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:47
קומיט וכל טופס במתנה