שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנהלת בתי המשפט משיבה לביקורת על פסק דינו האחרון של השופט שהם

חדשות

הנהלת בתי המשפט משיבה לביקורת על פסק דינו האחרון של השופט שהם , צילום: istock
הנהלת בתי המשפט משיבה לביקורת על פסק דינו האחרון של השופט שהם
05/08/2018, עו"ד לילך דניאל

בעקבות מתן פסק דינו המזכה בעניינו של אלישע חייבטוב ביום חמישי האחרון, עלו טענות מפי גורמים שונים לפיהן ניתן היה לשחרר את חייבטוב מהכלא חודשים לפני המועד האמור ולא להמתין לפרישתו של השופט שהם. הנהלת בתי המשפט בתגובה: "תוצאות פסק הדין לא היו ידועות, פסק דין אינו מתגבש ברגע אחד"

בפתח טקס פרישתו של השופט אורי שהם ביום חמישי האחרון הוקרא פסק הדין בעניינו של אלישע חייבטוב. כזכור, בית המשפט זיכה את חייבטוב פה אחד בערעור, לאחר שזה הורשע ברצח שי אדרי ז"ל בשדרות בשנת 2002 במהלך שוד מזוין במועדון סנוקר והספיק לרצות כבר 11 שנות מאסר.

לאחר מתן פסק הדין המזכה הועלו טענות מפי גורמים שונים, לפיהן תוצאת פסק הדין הייתה ידועה מראש והקראתו עוכבה עד ליום פרישתו של השופט שהם על מנת ליצור "דרמה" תקשורתית. באופן זה, על פי הנטען, הלכה למעשה ניתן היה לשחרר את חייבטוב חודשים טרם מועד הקראת פסק הדין.

אחד מהגופים שהעלו טענה זו הייתה "התנועה למשילות ודמוקרטיה", שכתבה בחשבון הטוויטר שלה "ההזמנה להקראת פסק הדין של פרישתו נשלחה לפני 3 חודשים. כנראה כבר אז הדין נחרץ והוחלט על זיכוי האדם שישב 14 שנה". גם ההזמנה לטקס חגיגי נראית כמו כיוון לזיכוי. מדוע אדם צריך לשבת בכלא ולהמתין ליומהולדת של שופט? אנו פונים לנציב התלונות שיברר".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

באופן חריג בחרה הנהלת בתי המשפט להגיב לטענות האמורות. לדבריה, "כשנבחר פסק הדין להקראה במועד טקס פרישתו של השופט שהם, תוצאות פסק הדין לא היו ידועות. באותה עת היה ידוע כי בפסק הדין ילובנו שאלות עקרוניות בתחום המשפט הפלילי. טיוטת חוות הדעת העיקרית של השופט שוהם הועברה לחברי ההרכב הנוספים ביום 22.7.18 על מנת שיגבשו את דעתם הסופית לגבי החלטה שאופיה המורכב עולה מפסק הדין עצמו".

עוד נכתב כי "פסק דין אינו מתגבש ברגע אחד, נדרש זמן לשופט לעבור על חומר הראיות ולגבש עמדתו ואז עוברת טיוטת פסק הדין לשופטי ההרכב הנוספים לגיבוש עמדתם. בפני הרכב השופטים של בית המשפט העליון התקיימו שלושה דיונים בתיק זה. האחרון שבהם ביום 4.3.2018 ולאחר הדיון נתבקשה הפרקליטות להגיש השלמות שהוגשו לבית המשפט ב- 25.3.18 והמערער הגיב להשלמות המדינה ביום 9.4.18. עד מועד זה לא היה התיק בשל לכתיבה. פסק הדין אוחז 102 עמודים ומספר העמודים הכולל של פרוטוקול הדיונים שהתקיימו בבית המשפט העליון מונה 61 עמודים. זאת לבד מאלפי עמודי פרוטוקול ועשרות קלטות וידיאו ואודיו שהוגשו לבית המשפט המחוזי".

לבסוף נכתב כי "פסק הדין, ניתן הבוקר על ידי הרכב בראשות המשנה לנשיאה השופט מלצר והשופטים אורי שהם ודפנה ברק ארז, וזאת בדיון שנערך בנוכחות הנאשם ובאי כח הצדדים כשעתיים לפני טקס הפרישה החגיגי של השופט שהם, על מנת לכבד את הנאשם וליתן את פסק הדין במעמד נפרד".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:80
קומיט וכל טופס במתנה