שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוק דיור מוגן – מה הוא אומר?

חדשות

חוק דיור מוגן – מה הוא אומר?, צילום: Shutterstock
חוק דיור מוגן – מה הוא אומר?
02/08/2018, כתיבת מומחים

כל אדם אשר מתגורר בדיור מוגן הינו בעל זכויות שונות אשר מבטיחות תנאי מגורים הולמים בקרב דיירי הדיור המוגן בישראל. בחוק נכללים כל הפרמטרים החשובים ביותר שנועדו להגן על הדייר מבחינה בטיחותית, התנהלות התשלומים, וכל השירותים הבסיסיים אשר להם זכאי הדייר. כל מוסד שאמור לשכן אוכלוסייה מבוגרת מוטלת עליו האחריות לדאוג ולהקפיד על מילוי כל הזכויות אשר הובטחו לו.

החוק אשר התקבל בשנת 2012 בכנסת נועד גם למנוע מצבים של ניצול לרעה של הדיירים, ועל מנת לשמור על כל הזכויות הפיננסיות שלהם. כל זאת תחת הנחיות ברורות והוראות שכל מי שיפעל על פיהן יבטיח התנהלות תקינה והוגנת. 

מהם התנאים לקבלת רישיון הפעלה לבית דיור מוגן

כאמור, דיור מוגן נועד בעיקר כפתרון שמתאים לאוכלוסייה המבוגרת. אדם אשר מבקש להקים בית מסוג זה עליו להיות הבעלים של הקרקע או לפחות לחכור אותה. הוא גם צריך להיות נטול עבר של פשיטות רגל ועליו להוכיח יציבות כלכלית. בנוסף, מוטלת עליו ההוכחה להציג כיצד הוא יעמוד בכל התנאים הבטיחותיים, הפיזיים, התברואתיים והסביבתיים הנדרשים ממנו.

הקמת בית מסוג זה מותנית בהעסקת צוות מקצועי ומנוסה אשר יוודא ויבדוק מה מצבו הרפואי של כל דייר, מהם צרכיו הבסיסיים והאם הם ניתנים לביצוע על ידי המקום. כל דייר אשר מתקבל למגורים במקום יש לערוך עמו הסכם מפורט אשר מציג את יחסי הצדדים. הסכם זה יפרט גם את כל מה שהדייר יקבל ביחידת המגורים שלו, ריהוט, שירותים וכל מה שמשתמע מכך.

האם ההסכם מוקצב בזמן

דייר שמתקבל למגורים במסגרת דיור מוגן אינו מוגבל בזמן. כלומר, אין אפשרות לעשות חוזה לשנה בלבד, כך שלאחר מכן יהיה עליו לעזוב. מאידך, ניתנת אפשרות לדייר לגור במקום לתקופת ניסיון של שלושה חודשים שבמהלכה יוכלו שני הצדדים להודיע על ביטול של ההסכם. עובדה זו מאפשרת לדייר ומשפחתו להיות רגועים וסמוכים ומדובר על פתרון מצוין אשר מתאים לאנשים רבים.

החוק קבע סל שירותים מיוחד שכל בית דיור מוגן מחויב לספק לדיירים שמתגוררים בו. סל זה כולל בין השאר אספקת מזון הולם, שירותי רפואה מתקדמים ועוד דברים. בכל מה שקשור לתשלום וגבייה ישנם כללים ברורים מאוד. כאשר דייר מעוניין לעזוב את הבית לא ניתן לחייב אותו בתשלום נוסף כל שהוא עקב כך.

כלל נוסף וחשוב מאוד הוא שפינוי דייר יתאפשר אך ורק במצב שבו ההסכם הופר על ידי הדייר, בוטל על ידי בית המשפט או בוטל בתקופת הניסיון של הדייר כאשר הוא נותר לגור. גם אם נקבע על ידי הצוות המקצועי אשר ממונה על כך כי על הדייר לעבור בשל מצב רפואי ניתן להוציאו מהמקום. אם הנכס שבו מתגוררים הדיירים נמצא בהליך של פירוק או מכירה אז גם זו סיבה שבגינה ניתן להעביר דיירים.

מה הם שירותי החובה

על פי החוק זכאים הדיירים לשירותים סוציאליים, שמירה, שירותי בריאות, אחזקה וגם גינון של השטח שמחוץ לבניין. ניתן לשכן ביחידת המגורים מטפל סיעודי במידה והוא זקוק שלירות מסוג זה והנהלת המקום אישרו זאת בכפוף לנהלים של המקום. מומלץ להכיר את כלל הזכויות של כל דייר בטרם חותמים על הסכם.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:193
קומיט וכל טופס במתנה