שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > דרמה בעליון: ביהמ"ש זיכה את אלישע חייבטוב מרצח שי אדרי לפני 16 שנה

חדשות

דרמה בעליון: ביהמ"ש זיכה את אלישע חייבטוב מרצח שי אדרי לפני 16 שנה, צילום: pixabay
דרמה בעליון: ביהמ"ש זיכה את אלישע חייבטוב מרצח שי אדרי לפני 16 שנה
02/08/2018, עו"ד לילך דניאל

חייבטוב הודה ברצח בפני מדובב שהוכנס עמו לתא המעצר, אלא שלטענתו ההודאה הוצאה ממנו שלא כחוק. הבוקר זיכה אותו בית המשפט העליון מהרצח וקבע באופן כמעט תקדימי כי ההודאה הושגה באמצעים פסולים. עורכת דינו: "התנהלות המשטרה במהלך החקירה היא כתם אמיתי על המערכת"

דרמה בבית המשפט העליון: בית המשפט מזכה הבוקר (ה') את אלישע חייבטוב, שהורשע ברצח שי אדרי ז"ל במהלך שוד שאירע בשנת 2002 במועדון סנוקר בשדרות. חייבטוב הורשע בבית המשפט המחוזי בשנת 2011 וישב בכלא כ-11 שנה לאחר שהודה ברצח בפני מדובב משטרתי. היום קובע בית המשפט כי חייבטוב הודה ברצח לאחר שהופעלו עליו אמצעים פסולים ומורה גם להביא את פסק הדין לעיונו וטיפולו של היועץ המשפטי לממשלה, לאור חומרת הפגמים, האופן שבו התנהלה החקירה, וההפעלה הבעייתית של המדובב . פסק הדין בערעור הוא האחרון שהקריא השופט אורי שהם, הפורש הבוקר מכהונתו בבית המשפט העליון.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

הרצח אירע ביוני 2002 במועדון הסנוקר "גרין ספורט" בשדרות. לפנות בוקר נכנסו שני רעולי פנים למרום בכוונה לבצע מעשה שוד, תוך שהם מצוידים בסכין ואקדח. עובד המקום, שי אדרי ז"ל, פנה לעבר בעל האקדח וניסה להחזיק בידו, אלא שאז ירה זה לעברו ירייה שפגעה בגופו וגרמה למותו המידי. סמוך לאחר האירוע פתחה המשטרה בחקירה, אולם מאמציה לאתר את המבצעים עלו בתוהו.

זמן קצר לאחר האירוע, וללא זיקה אליו, הורשע חייבטוב בעבירה של הצתה ונדון ל-5 שנות מאסר. קרוב לשלוש שנים לאחר רצח אדרי ז"ל, התקבל מידע מודיעיני המייחס את מעשי השוד והרצח לחייבטוב ולאדם נוסף. עם קבלת המידע פתחה המשטרה בחקירה סמויה נגד אותו אדם נוסף, אולם זה נהרג בתאונת דרכים ולכן החקירה נותרה רק נגד חייבטוב.

בשלב מסוים הוציאו חוקרי המשטרה את חייבטוב מתאו בכלא "דקל" והעבירוהו לתא מעצר בשדרות. במהלך הנסיעה מהכלא למתקן המעצר הופגש חייבטוב, באקראי לכאורה, עם מדובב משטרתי, אשר הציג עצמו כעצור בגין עבירות סמים והשניים הושמו יחדיו בתא מעצר בשדרות. במהלך הימים הבאים צפו בהם חוקרי המשטרה והאזינו לשיחותיהם לאורך כל שעות היממה. בסופו של יום, כך טענה המשטרה, הודה חייבטוב בפני המדובב על מעשי השוד והרצח שביצע ביחד עם האדם הנוסף. על יסוד ההודיה בפני המדובב, בצירוף ראיות תומכות, הורשע חייבטוב בעבירות שיוחסו לו - קשירת קשר, רצח ושוד, ועבירות נלוות ונידון למאסר עולם ו-4 שנות מאסר נוספות.

חייבטוב, שיוצג ע"י הסניגוריה הציבורית, ערער על הרשעתו לבית המשפט העליון והבוקר כאמור זוכה מאשמה. פסק הדין בערעור היה האחרון שהקריא השופט אורי שהם, שפורש היום מכהונתו לאחר שהגיע לגיל 70. בערעורו טען חייבטוב כי הודאתו בפני המדובב נגבתה ממנו שלא כחוק תוך שימוש באמצעים פסולים.

בפסק דינו כתב שהם כי בחקירה נפלו פגמים חמורים המצדיקים את פסילת ההודאה. לשיטתו, ממכלול הראיות בתיק עולה כי לא נערכה על ידי אנשי צוות החקירה כל תרשומת לגבי תדרוכים שנערכו למדובב, ואין כל תיעוד באשר להנחיות שניתנו לו על ידי החוקרים. בשל כך, אין לדעת אם נמסרו למדובב פרטים על אודות האירוע המדובר, שאותם הוא עשוי להעביר, במכוון או שלא במכוון, לנחקר – ובכך "לזהם" את פעולת הדיבוב. בנוסף, מתעורר החשש כי ערב מסירת ההודיה על ידי חייבטוב, ניתן למדובב להבין כי אם יביא להתוודותו בביצוע העבירות שיוחסו לו הוא יזכה להקלה מפליגה בתיק מסוים שהתנהל נגדו, שבמסגרתו היה צפוי לעונש חמור – דבר שאכן קרה בסופו של יום. לדברי שהם, אין צריך לומר כי הבטחת תמורה משמעותית נוספת למדובב, בגין חילוץ הודאה מהנחקר, עלולה להכניס את המדובב לניגוד עניינים חריף, ולחשש של מתן הודאות שווא על ידי הנחקרים.

עוד התייחס שהם למניעת האפשרות מחייבטוב להיוועץ בעורך דין במשך למעלה משלושה שבועות וקבע כי הדבר עולה כדי פגיעה מהותית וחריפה בזכות ההיוועצות העומדת לו. "בנסיבות העניין", כתב, "הפגיעה בזכות ההיוועצות היא בעוצמה גבוהה ביותר, ונראה כי גורמי החקירה עשו הכל, בסיועו של המדובב, למנוע מהמערער לממש את זכותו הבסיסית ולהיוועץ בעורך דין. אין כל ספק בעיניי, גם לאור דבריו של המדובב באשר לנוהגם של עורכי דין להזהיר את לקוחותיהם מפני מדובבים, כי הפגיעה החמורה בזכות ההיוועצות השליכה על השגתה ועל תוכנה של ההודיה...".

השופטת דפנה ברק ארז, שהצטרפה לפסק דינו של שהם, הוסיפה כי השימוש שעשו המדובב וחייבטוב בסמים עת שהו יחדיו בתא המעצר הוא בגדר "חציית קו אדום" באופן שמחייב לפסול את הודאתו של חייבטוב בפני המדובב. עוד כתבה השופטת כי "מעבר לכך שמדובר בעבירה פלילית ובטשטוש הגבולות בין הגורמים האמונים על אכיפת החוק לבין העולם העברייני, קיים חשש כי שימוש בסמים מסוכנים עלול "להשפיע על יכולת הבחירה של אדם ועל הבנתו את המציאות". לגישתה של השופטת ברק-ארז, "הודאה שניתנה בסמוך לצריכתם של סמים מלווה בחשש אינהרנטי שמא החשוד לא הודה באופן חופשי ומרצון, ומעוררת ספק בדבר אמיתות הדברים".

מדובר באחת הפעמים הבודדות בהן זוכה נאשם מרצח תוך פסילת הודאה שהושגה באמצעים פסולים. לאור חומרת הפגמים, האופן שבו התנהלה החקירה, וההפעלה הבעייתית של המדובב, הורו השופטים להביא את פסק הדין לעיונו ולטיפולו של היועץ המשפטי לממשלה. סיפורו של חייבטוב זכה לתהודה במסגרת התכנית "זמן אמת" בתאגיד השידור "כאן", ע"י העיתונאים גלי גינת וארי פינס.

ד"ר חגית לרנאו, המשנה לסנגור הציבורי הארצי שייצגה את חייבטוב אמרה בתגובה לפסק הדין: "בית המשפט הסיר כתם ממערכת המשפט. חשבתי לעצמי אמש מה עבר עליי בעשר השנים האחרונות, בהם חייבטוב היה כלוא ונלחם על חפותו. זה מקרה קשה של אדם שננקטו נגדו אמצעי חקירה קיצוניים. האיש "הועלם" מן העולם והושם עם מדובב שהפעיל עליו מניפולציות. התנהלות המשטרה במהלך החקירה היא כתם אמיתי על המערכת. היא מצדיקה בדיקה רצינית אצל הרשויות והפקת לקחים מתאימים. אני מקווה שהדבר יקרה".

תגובת הפרקליטות לזיכוי: "בית המשפט העליון החליט לזכות את הנאשם מעבירת קשירת קשר, רצח ושוד. זאת בעיקר לאור קביעתו כי נפלו פגמים בחקירת המשטרה וכן בשל פגיעה בזכות ההיוועצות של הנאשם עם עורך דין. מדובר במקרה יוצא דופן של חקירה סבוכה שהתנהלה לפני למעלה מעשור. מאז נעשה שינוי מהותי בכל הנוגע להפעלת מדובבים על ידי המשטרה וכיום קיימים נהלים ברורים בידי המשטרה בנושא זה, שאף הובאו לפני בית המשפט. בית המשפט העליון הפך את החלטת בית המשפט המחוזי אשר הרשיע את חייבטוב פה אחד במעשים המיוחסים לו. השופט שהם קבע כי ההודאה ניתנה מתוך רצון חופשי וכי יש בה משקל של ממש. יחד עם זאת, נוכח הפגמים בזכויותיו של הנאשם החליט לפסול את ההודאה ולזכות את הנאשם. השופטת ברק-ארז קובעת כי: "חרף השאלות הקשות שנותרו תלויות ועומדות באשר לאשמתו של המערער בעבירות שיוחסו לו – אין מוצא מקבלת הערעור". פסק הדין יועבר לבחינת כלל הגורמים הרלוונטיים לעיון ובחינה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:250
קומיט וכל טופס במתנה