שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השופט אורי שהם פורש לאחר עשורים במערכת המשפט הצבאית והאזרחית

חדשות

השופט אורי שהם פורש לאחר עשורים במערכת המשפט הצבאית והאזרחית, צילום: השופט אורי שהם. צילום: אתר הנהלת בתי המשפט
השופט אורי שהם פורש לאחר עשורים במערכת המשפט הצבאית והאזרחית
02/08/2018, עו"ד לילך דניאל

שהם, יליד עיראק, נחשב לשופט שמרן היושב בעיקר בהרכבים פליליים ונמנע מהתבטאויות יוצאות דופן. בעודו שופט מחוזי, הוצמדה לו אבטחה חסרת תקדים לאחר שפסק בעניינם של ראשי ארגון פשיעה ושלח אותם לעונשי מאסר ארוכים. בפסק דינו האחרון זיכה אדם שהודה ברצח לאחר שהופעלו עליו אמצעים פסולים

מערכת המשפט נפרדת היום משופט בית המשפט העליון אורי שהם, שפורש מתפקידו בגיל 70 לאחר 17 שנות שיפוט במערכת המשפט האזרחית, מתוכן 6 שנים בבית המשפט העליון. בעברו של שהם גם קריירה צבאית ענפה בת 35 שנה, במסגרתה שימש במגוון רחב של תפקידים במערכת השיפוט הצבאית. בנובמבר הוא צפוי להחליף את השופט בדימ' אליעזר ריבלין בתפקיד נציב תלונות הציבור על שופטים.

בטקס הפרישה נאמו בין היתר שרת המשפטים איילת שקד, פרקליט המדינה שי ניצן, יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה ונשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. שקד דיברה באריכות על תולדות חייו של השופט שהם ואמרה בין היתר "פסיקותיך בכל תחום בנויות לתלפיות. הדין הפלילי לחם חוקך ומכיל חידושים רבים פרי עטך. במאבקיך בארגוני הפשיעה כשופט מחוזי הוגדרת כשופט המאוים בישראל... פעלת ללא מורא בחתירה לצדק ודין אמת, ללא מורא זולת מרותו של הדין. מעולם לא חמקת מאחריות תהא משימה גדולה או קטנה. אף שהגעת משורות התביעה הצבאית, כשופט לא היססת לבקר את התביעה. זכויות חשודים מקודשות בעיניך וכל תיק שהונח על שולחנך נותח באופן הגון, נקי ומדויק".

פרקליט המדינה שי ניצן אמר "פסיקתו של השופט שוהם מאופיינת, בעיניי, בראש ובראשונה, באיזון שבה. איזון בין זכויות נאשמים לזכויות קרבנות עבירה. איזון בין שיקולים לחומרה לשיקולים לקולה. איזון בין ירידה לפרטים ולפרטי פרטים, לבין מבט על ושיקולי רוחב. התחום הפלילי הוא ללא ספק תחום מומחיותו הראשונית של השופט שוהם. בתחום זה גילה השופט רגישות רבה לזכויות קבוצות מוחלשות בחברה הישראלית. פסיקתו האחרונה מהיום, שמטבע הדברים לא הייתה לי עדיין הזדמנות לעיין בה, תעיד כאלף עדים על גישתו. אני יכול לומר שאנחנו נבדוק, בדוק היטב, את אשר אירע בחקירת המשטרה".

עוד הוסיף ניצן כי לצד קביעות חשובות ורבות בתחום הפלילי, פסק השופט שהם אף בתחומי משפט נוספים. "בפסקי דין אלה ורבים אחרים, בלטו מקצועיותו הרבה של שוהם, מתינותו ונסיונו הרב. מזגו השיפוטי הנעים בלט בדיונים שניהל, ומעל כל אלה היה ברור כי הוא רואה בכל ענין את הסוגייה האנושית, האישית, שמעבר להררי התיקים. אין לי ספק שמדינת ישראל עוד תיעזר בשירותיך הטובים".

הנשיאה אסתר חיות אמרה בין היתר "כל המעיין בפסקי הדין שכתב אורי, אשר ידו רב לו גם בתחומי המשפט האחרים, ייווכח עד מהרה כי הם מתאפיינים בבהירות רבה ובהקפדה דקדקנית על פרטים על מנת שלא תמצא אבן שלא נהפכה בתהליך הבירור וההכרעה החותרים לחקר האמת. לצד החריצות, היושרה והרגישות לזכויות בעלי הדין שבעניינם הכריע, התברך אורי גם באישיות מלבבת ואין ספק כי הרוח הטובה המאפיינת אותך אורי תרמה רבות לאווירה החברית השוררת בין שופטי בית המשפט העליון".

עוד הוסיפה חיות "בהיותנו משרתי ציבור, אנו השופטים איננו שמים עצמנו במרכז העשייה השיפוטית. לכן על פי רוב סיפור החיים האישי של כל אחד מאתנו אינו חשוף לציבור. לעתים, אני מצרה על כך. נדמה לי שאילו הציבור היה נחשף מעט יותר לסיפורי החיים של כל שופטת ושופט במערכת, היה מגלה כי הפסיפס האנושי המרכיב את קהילת השופטים בישראל הוא פסיפס מרהיב המשקף נאמנה את הסיפור הישראלי כולו". בעניין זה התייחסה חיות לאחת מאבני הדרך והחוויות שעיצבו את השופט שהם ואת דמותו כמשרת ציבור – נפילתו של אחיו, חיים שהרבני ז"ל, בעת שירות מילואים באינתיפאדה הראשונה בשנת 1989.

שהם הודה בנאום הפרידה שלו לנשיאים, לשופטים ולרשמים וכן לצוות המקצועי של בית המשפט הכולל בין היתר את העוזרים המשפטיים, המתמחים, דוברות בתי המשפט, הקלדניות, עובדי התחזוקה ומשמר בתי המשפט. בנוסף הקדיש דברים בנוגע לאופיו של בית המשפט העליון. "בית המשפט העליון בישראל זוכה ליוקרה ולמעמד גבוה ביותר ברחבי העולם, ולא בכדי", אמר. "מכהנים בו שופטים משכמם ומעלה, ופסקי הדין היוצאים מתחת לידיהם הינם, רובם ככולם, פרי של מלאכת מחשבת. יש לשמור מכל משמר על עצמאותו של בית משפט זה, וכל ניסיון להצר את צעדיו ולהגביל את סמכויותיו, יוביל לכרסום במעמדו לחוסר אמון הולך וגובר בהכרעותיו. אין בדבריי אלה, כדי לחסום ביקורת עניינית, חריפה ככל שתהיה, על פסיקה כזו או אחרת של בית המשפט, אך הדברים צריכים להיעשות בשפה ראויה, בלתי מתלהמת וללא פגיעה אישית בשופט העומד מאחורי פסק הדין. ההתקפות הקשות והבלתי ענייניות על בית המשפט העליון אינן משרתות דבר, ואין בהן כדי להרתיע את השופטים מלעשות את מלאכתם נאמנה, והנני סבור כי יש להעדיף תמיד את דרך הדיאלוג וההתדברות בין כלל רשויות השלטון במדינה".

הפצ"ר הראשון שמונה לכהונת שופט בבית המשפט העליון

אורי שהם (במקור שהרבני), נולד ב-1948 בעיראק. בגיל שנתיים וחצי עלה לישראל עם הוריו והמשפחה השתקעה בתל-אביב. בין השנים 1966-2001 שירת שהם בצה"ל והגיע עד לדרגת תת-אלוף. במהלך שנותיו בצבא סיים תואר ראשון ושני במשפטים באוניברסיטה העברית והוסמך כעו"ד בשנת 1975. במסגרת הצבאית כיהן שהם בשורת תפקידים בכירים בהם פרקליט פיקוד המרכז, התובע הצבאי הראשי, סגן פרקליט צבאי ראשי, נשיא בית הדין הצבאי לערעורים באזור יהודה, השומרון וחבל עזה, כפרקליט צבאי ראשי, ומשנה לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים.

בספטמבר 2001 מונה שהם לשופט בבית המשפט המחוזי בתל אביב ובשנת 2012 קודם לבית המשפט העליון והיה לפצ"ר הראשון שזוכה למעמד זה. בשנת 2010, בעודו שופט מחוזי, הוצמדה לו אבטחה חסרת תקדים לאחר שגזר עונשי מאסר ממושכים על ראשי ארגון פשיעה והוא אף הוגדר ע"י המשטרה כשופט המאוים ביותר בארץ בעקבות איומים שהושמעו כלפיו. הנואמים בטקס פרישתו התייחסו גם לנקודה זו ואמרו כי המחיר הכבד ששילמו השופט שהם ומשפחתו משקפים את מחויבותו למלאכת השפיטה ומדגימים כיצד שפט ללא מורא זולת מרותו של הדין.

שהם נשוי לאמי, אב לשתי בנות וסב ל-3 נכדים. אמו עליזה שהרבני בת ה-93 נכחה אף היא בטקס הפרישה.

השופט שהם נחשב לשופט שמרן היושב בעיקר בהרכבים פליליים. בתחום זה פסק במהלך כהונתו בעליון בין היתר בערעורה של מיכל אלוני, שרצחה את שתי בנותיה, וקבע כי הפרעת האישיות ממנה סבלה אינה עולה כדי הפרעה נפשית חמורה המצדיקה עונש מופחת. שהם ישב גם בהרכבים שדנו בערעורים שנגעו לפרשת הרצח של ראש האגודה הנוצרית אורתודוכסית ביפו, בערעורו של יעקב (ג'ק) טייטל ובתיקי עבירות מין ואלימות רבים.

באחד התיקים שעסק בערעורו של אדם שהורשע בביצוע עבירות מין באחיינו הקטין קבע שהם כי אין לצפות מקורבן עבירת מין למסור עדות אודות המעשים הקשים שחווה באופן קוהרנטי, עקבי וסדור. "אפשר גם כי בעדותו של הקורבן יתגלו פרכות, סתירות, בלבול וחוסר דיוק", כתב. "אולם אין במאפיינים אלו כשלעצמם כדי להטיל ספק, בהכרח, במהימנות גרסתו של הקורבן, כל עוד 'הגרעין הקשה של האירועים והתמונה כוללת המתקבלת מן העדות והחיזוקים לה מאפשרים מסקנה בדבר אשמת הנאשם מעבר לכל ספק סביר".

פסק דין חשוב נוסף של השופט שהם ניתן בשנת 2015, אף הוא בבקשת רשות ערעור פלילית שעסקה בהיקפו של חסיון עורך דין-לקוח, ושאלת תחולתו על חשבוניות המס שמוסר עורך הדין ללקוחו, וכן על סכום שכר הטרחה ששולם לעורך הדין. השופט שהם עמד בחוות דעתו על תכליות דיני החסינויות, וקבע כי חסיון עורך דין - לקוח נועד להגן על תקשורת חופשית בין הצדדים במטרה להעניק ללקוח ייצוג משפטי הולם. לפיכך, נפסק, לראשונה, כי חשבוניות המס שמנפק עורך הדין ללקוח, כמו גם סכום שכר הטרחה שקיבל עורך הדין אינם מהווים חלק מהתקשורת החופשית עליה מבקש החסיון להגן. זאת, גם כאשר עורך הדין עודנו מייצג את הלקוח בתיק החקירה, במסגרתו התבקש המידע.

באופן סמלי, גם פסק דינו האחרון של שהם (לא כולל פסקי הדין אותם יכתוב בתקופת 3 החודשים שלאחר פרישתו), ניתן בתחום הפלילי, בערעורו של אלישע חייבטוב שהורשע ברצח שי אדרי ז"ל בשנת 2002 ונידון למאסר עולם. אדרי נורה למוות במהלך שוד מזוין בשדרות, וחייבטוב הורשע ברצח תשע שנים לאחר מכן, בין היתר לאחר שהודה במעשה בפני מדובב משטרתי. בפסק הדין, אותו הקריא השופט שהם בפתח טקס הפרישה, זיכה בית המשפט את חייבטוב וקבע כי ההודאה נגבתה ממנו באמצעים פסולים תוך שמתח ביקורת על התנהלות המשטרה בפרשה והורה להעביר את העניין לטיפול היועץ המשפטי לממשלה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:151
קומיט וכל טופס במתנה