שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר: פטורים והקלות בתשלומי אגרה בבתי דין דתיים ובתי משפט למשפחה

חדשות

אושר: פטורים והקלות בתשלומי אגרה בבתי דין דתיים ובתי משפט למשפחה, צילום: getty images israel
אושר: פטורים והקלות בתשלומי אגרה בבתי דין דתיים ובתי משפט למשפחה
01/08/2018, עו"ד לילך דניאל

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה אתמול תקנות במסגרתן יינתנו פטורים והקלות שונות בתשלומי אגרה בהליכים בבתי הדין הדתיים ובבית המשפט לענייני משפחה למקבלי סיוע משפטי. ניצולי שואה, נפגעי עבירות ואנשים נוספים יהיו פטורים מאגרה בהליכים מסוימים גם אם אינם מקבלים בפועל סיוע משפטי

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה אתמול (ד') תקנות שהוגשו על ידי שרת המשפטים, במסגרתן יינתנו פטורים והקלות שונות בתשלום אגרה בהליכים בבתי הדין הדתיים ובבית המשפט לענייני משפחה. לפי התיקונים שאושרו, מי שמקבל סיוע משפטי בפועל, לפי מבחני חוק הסיוע המשפטי, יקבל פטור אוטומטי מאגרה בבית המשפט למשפחה ובבתי הדין הדתיים, בהליך שבו הוא מקבל את הסיוע המשפטי. פטור אוטומטי מאגרה יינתן גם למי שמשתייך לקבוצות מסוימות של זכאים לסיוע משפטי לפי חוק הסיוע המשפטי.

הקלות נוספות שאישרה הוועדה: ניצולי שואה, נפגעי עבירות ואנשים נוספים יהיו פטורים מאגרה בהליכים מסוימים גם אם אינם מקבלים בפועל סיוע משפטי מטעמים כלכליים; מי שהוכרז כפושט רגל או כחייב המוגבל באמצעים ומי שמקבל גמלת הבטחת הכנסה תהיה זו ראיה לכאורה לחוסר יכולת כלכלית לשלם אגרה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

פירוט התקנות שאישרה הוועדה:

1. תיקון רוחבי שיחול בבתי המשפט למשפחה ובבתי הדין הדתיים – שעניינו מתן פטור אוטומטי מתשלום אגרה למקבלי סיוע משפטי לפי חוק הסיוע המשפטי

א. מי שמקבל בפועל סיוע משפטי מטעמים כלכליים יהיה פטור מתשלום אגרה, אך רק באותו הליך שבו הוא מקבל את הסיוע המשפטי.

ב. מי שזכאי לסיוע משפטי בשל השתייכותו לקבוצה מסוימת או בהליכים מסוגים מסוימים, בהתאם למה שנקבע בתוספת לחוק הסיוע המשפטי, יהיה פטור מאגרה, גם אם הוא לא מקבל סיוע משפטי בפועל. כך למשל: הליכים שונים הקשורים לניצולי שואה; הליכים שונים הקשורים לנפגע עבירת מין; הליכים שונים שקשורים להגנה על עובדים ועוד.

2. תיקונים בבתי המשפט לענייני משפחה

ב. הוספת מקרים שישמשו ראיה לכאורה לחוסר יכולת כלכלית לשלם אגרה (מי שקיבל בשנתיים האחרונות פטור מאגרה; הוכרז כחייב מוגבל באמצעים; הוכרז כפושט רגל; או מי שמקבל גמלת הבטחת הכנסה בעת הגשת הבקשה לפטור מאגרה).

ג. הוספת אפשרות לשלם אגרה לשיעורין.

ד. הוספת אפשרות לתיקון כתב התביעה לאחר קבלת פטור חלקי מאגרה.

ה. הארכת המועד לתשלום אגרה – במקום 7 ימים, מוצע כי ניתן יהיה לשלם בתוך 15 ימים.

ו. פטור מלא מאגרה שניתן בעניין מסוים יחול גם על אגרות נוספות באותו הליך באותה ערכאה.

יו"ר הועדה חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) בירך על התקנות שהובאו להצבעה אך נזף בנציגי משרד המשפטים: "11 שנה לא חשבתם שהיה צריך להשוות את הפער הזה לבתי הדין הרגילים? בתקנות הללו רואים את בתי הדין הדתיים ובתי משפט לענייני משפחה כשווים כך שניתן לתת להם את הפטור וזה מבורך". סלומינסקי תהה מדוע יש הסתייגות מהשוואה מלאה של הפטור מאגרות בין בתי הדין למשפחה ובין בתי הדין הרבניים בסוגיית אגרת הפרוטוקול בסך 71 שקלים. נציגי משרד המשפטים אמרו כי כיום אין חובה לשלם אגרה זו בבימ"ש לענייני משפחה, בעקבות החלטת הנהלת בתי הדין הרבניים בעקבות תובענה ייצוגית. "בגלל שלא הגישו תובענה ייצוגית כנגד בתי הדין הרבניים אז לא ביטלתם גם להם את האגרה בסך 71 שקלים? זה פשוט ראש קטן, אני לא מאמין", אמר חה"כ סלומינסקי, "למה לא פטרו כבר לפני שנתיים בבתי הדין הרבניים את מה שתיקנו בבתי המשפט לענייני משפחה באמצעות הודעת חדילה? אם יש עוול שמתוקן בבתי משפט למשפחה אז אתם לא מבינים שפתחו לכם את העיניים? אתם רוצים שניזום מולכם תביעה ייצוגית כדי לבטל את האגרה גם בבתי הדין הרבניים. אני לא מאמין למה שאני שומע".

עו"ד אורי שלומאי ממחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים הסביר כי הפטור שמובא להצבעה היום נמצא בבתי משפט רגילים ובבתי דין לענייני עבודה כבר 11 שנה. "את העבר אנחנו לא יכולים לשנות ואנו מצרים על כך ולכן אנחנו פה, בשביל לתקן. במשרד המשפטים אנחנו בעד השוואת ביטול תשלומי אגרת הפרוטוקול. הגענו להסכמות עם הנהלת בתי הדין הרבניים שלא נצביע על זה היום ובתי הדין הרבניים יגיעו להסכמות עם האוצר בהקדם". לדבריו ברגע שאדם מקבל סיוע משפטי הוא יקבל פטור אוטומטי מאגרה באותו הליך. להבדיל מכך, לגבי קבלת גמלת הבטחת הכנסה, ב-2007 כשהתקינו את תקנות האגרות בבתי המשפט הרגילים, לא רצו להשתמש בכלי של הבטחת הכנסה כמניית זהב לכל דבר. למדינה יש אינטרס שרק מי שבאמת זקוק לכך יקבל גמלת הבטחת הכנסה ולכן גם פה בתקנות קבעו שמדובר יהיה בראייה לכאורה בלבד".

עו"ד יעקב פרידברג ממשרד המשפטים הוסיף לסוגית הפטור מאגרת הפרוטוקול ואמר: "בבתי הדין הרבניים אנחנו יוצאים למהלך רחב. אם מבטלים היום את החיוב באגרת פרוטוקול בבתי הדין, אז מאיפה מביאים את התקציב לביטול? זה סכום לא מאוד גבוה שנגבה על אגרת הפרוטוקול בשנה הקודמת והוא עומד על 490 אלף שקלים. אנחנו ניפגש מחר בבוקר עם בתי הדין הרבניים ונסדר את זה. אנחנו סבורים שצריכה להיות האחדה בתחום האגרות בכל ההליכים המשפטיים כולל בבתי הדין הדתיים, ובתחילת המושב נביא סט של 10 תקנות לאישור הוועדה. אי אפשר לאשר את התקנות היום כולל ביטול אגרת הפרוטוקול בבתי הדין הרבניים כי הדבר מצריך אישור נומרטור וועדת אגרות של משרד האוצר".

היועץ המשפטי לבתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי טען כי בציבור שואלים למה נשארה אגרת הפרוטוקול? "זה לא מקובל עלינו שביטול אגרת הפרוטוקול לא תאושר. בבתי הדין השרעים והדרוזים אין בכלל אגרת פרוטוקול. השבוע לאחר שיח עם משרד המשפטים הודענו לכל בתי הדין לא לגבות את אגרת הפרוטוקול ובמשרד האוצר אמרו לנו מיד 'איך עשיתם את זה בלי תאום איתנו'".

חה"כ אילן גלאון (מרצ) זעם: "זאת לקונה כל כך מטופשת, זה כל כך מובן מאליו שהכל צריך להיות שווה בכל בתי המשפט. כמה עולה כבר אגרת הפרוטוקול הזאת? למה שנתקן את מה שלא היה צריך להיות בכלל מקולקל? אני מרגיש תסכול ממה שקורה במדינה".

חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הגיש רביזיה על התקנות במטרה להשוות את בתי הדין הרבניים לשאר מערכת המשפט בנושא אגרת הפרוטוקול: "יש משהו לא הוגן בגבייה הזאת בבתי הדין הרבניים, זה עושק – כל יום שממשיכים לקחת מאחד כן ומאחר לא, זה המשך העוול. אם אזרח היה עושה מה שהמדינה עושה פה בגביית האגרה בבתי הדין הרבניים היו מאשימים אותו בהונאה ופה הממשלה עושה זאת. זאת התנהגות שרלטנית ולוקחים כסף שלא כדין מאנשים".

עו"ד חנית אברהם בכר מהלשכה המשפטית של הנהלת בתי המשפט: "לפני שנתיים הודענו הודעת חדילה שאנחנו לא גובים את אגרת הפרוטוקול כי הייתה נגדנו תובענה ייצוגית ובגלל זה הפסקנו לגבות את 71 השקלים אבל זה לא בוטל בתקנות והסמכות שלנו היא על בתי המשפט הרגילים ולא הרבניים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:109
קומיט וכל טופס במתנה