שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הרשות להגנת הפרטיות מתריעה מפני שימוש שלא כדין בפנקס הבוחרים

חדשות

הרשות להגנת הפרטיות מתריעה מפני שימוש שלא כדין בפנקס הבוחרים, צילום: istock
הרשות להגנת הפרטיות מתריעה מפני שימוש שלא כדין בפנקס הבוחרים
31/07/2018, עו"ד לילך דניאל

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שיגר ראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מסמך ריענון למנכ"ל משרד הפנים, יו"ר מרכז השלטון המקומי ולמפקחת הארצית על הבחירות, הסוקר בין היתר את המגבלות החלות על שימוש במידע מפנקס הבוחרים ואת חובות אבטחת המידע החלות על כל גורם במשק המחזיק במאגר מידע אישי

ראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, עו"ד אלון בכר, שיגר בימים האחרונים מכתב למנכ"ל משרד הפנים, יו"ר מרכז השלטון המקומי והמפקחת הארצית על הבחירות, בו ביקש לרענן את המגבלות החלות על שימוש במידע מפנקס הבוחרים לקראת הבחירות לרשויות המקומיות הצפויות להתקיים ב-30 באוקטובר.

מדובר ברשימת שמות ומידע המופקת על ידי המפקח הארצי על הבחירות במשרד הפנים, וכוללת את כל בעלי זכות הבחירה לרשויות המקומיות. המידע הנכלל בפנקס נגזר ממרשם האוכלוסין והוא כולל שם משפחה, שם פרטי, שם האב או האם, הכתובת ומספר הזהות במרשם האוכלוסין. ככזה, פנקס המידע הנמסר לרשימות הוא למעשה "מאגר מידע", כהגדרתו בחוק הגנת הפרטיות ולכן חלות עליו הוראות פרק ב' לחוק המטילות על בעל המאגר את האחריות העיקרית לקיום הוראות החוק ולרישום המאגר.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

על פי מכתבו של עו"ד בכר, המידע הנכלל בפנקס הבוחרים הוא מידע אישי רגיש שנמסר למפלגות לצורך שתי מטרות בלבד: התמודדות בבחירות לרשויות המקומיות ויצירת קשר עם ציבור הבוחרים. עם זאת, ניסיון העבר מלמד כי בפועל השימושים בפנקס כוללים העברת מידע למטות הבחירות ולפעילים, טיוב הנתונים והשלמתם על ידי רכישת מידע מפולח ומאופיין ומספרי טלפון, ביצוע סקרים, משלוח הודעות מוקלטות לבוחרים, הדרכת בוחרים לגבי מיקום הקלפי, המרצת אנשים להגיע לקלפי ועוד.

נוכח האמור, מבקשת הרשות לחדד את מגבלות השימוש במידע שבפנקס הבוחרים, כמו גם החובות החלות על מי שמקבל או מחזיק מידע זה ביחס לאבטחתו. בתוך כך נכללו הוראות בנוגע לאבטחת המידע הכלול במאגר, מגבלות על רכישת מידע מסוחרי מידע והוראות בדבר פניות בדיוור ישיר לבוחרים.

עוד נכתב כי ככלל הפצה של רשימת החברים בסיעה וכתובות האימייל שלהם למתמודדים בבחירות הפנימיות בסיעות (פריימריס), אינה חורגת מגדר המטרה הרגילה של ניהול מאגר חברי הסיעה. עם זאת, הפצה במדיה דיגיטאלית של כל שמות החברים ופרטי הקשר למספר רב של מועמדים בסיעה עשויה להיות כרוכה בסיכונים משמעותיים לאבטחת המידע, ועלולה לסכן את זכותם של חברי הסיעה לשמור בסוד את העובדה כי הם חברי סיעה, בדומה לחברות במפלגה פוליטית. על כן, עמדת הרשות היא כי מבחינה מעשית, על הסיעה כמי שמנהלת את רשימת החברים, חלה החובה לחתור לאיזון הראוי המגן ביותר על הפרטיות, מבלי לפגוע בהליך הדמוקרטי בסיעה. פתרון אפשרי אחד הינו בדרך של הפצת מסרי המתמודדים באופן מרוכז באמצעות מערכת הדיוור של הנהלת הסיעה לחבריה, ללא צורך בהוצאת רשימת החברים או קובץ כתובות הדוא"ל מחוץ לארגון. במקרה בו אין אפשרות מעשית להפיץ את הודעות המתמודדים בבחירות בצורה מרוכזת כאמור, יש להתנות את מסירת כתובות המייל למועמדים בבחירות במספר תנאים.

"שמירה על עקרונות אלה בעת שימוש במידע מפנקס הבוחרים ובעת שימוש במידע אישי ככלל, יסייעו בהגנה על זכותם לפרטיות והגנה על המידע האישי של אזרחי מדינת ישראל", נכתב במכתבו של עו"ד בכר. "אדגיש, כי שימוש במידע אישי שלא לפי עקרונות אלה, עלול להוות בנסיבות מסוימות ובהתאם לזהות עובר העבירה החל מעבירת משמעת וכלה בעבירה פלילית של פגיעה בפרטיות שדינה עד חמש שנות מאסר או עבירה על חוק הבחירות שדינה מאסר שנתיים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:19
קומיט וכל טופס במתנה