שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לא נחים: האם פגרת הקיץ במערכת המשפט היא אשליה בלבד?

חדשות

לא נחים: האם פגרת הקיץ במערכת המשפט היא אשליה בלבד?, צילום: istock
לא נחים: האם פגרת הקיץ במערכת המשפט היא אשליה בלבד?
26/07/2018, עו"ד לילך דניאל

פגרת הקיץ שהחלה בתחילת השבוע ותימשך עד לתחילת ספטמבר מובילה אמנם לצמצום פעילות בתי המשפט, אך האם זה אומר שעורכי הדין באמת יכולים להתרווח, ללכת לחוף הים ואולי אפילו לצאת לחופשה ארוכה? לא בטוח

בתחילת השבוע יצאה מערכת המשפט לפגרת הקיץ, שתימשך עד ה-5 בספטמבר. ככל שנה, גם הפעם יפעלו בתי המשפט במתכונת מצומצמת כשעיקר העניינים שישמעו יהיו בנושאים הפליליים. אך האם זה אומר שמרבית עורכי הדין והשופטים יכולים לנוח, לצאת מוקדם, לבלות עם המשפחה ואולי אף לצאת לחופשה ארוכה? שוחחנו עם מספר עורכי דין על מנת לבחון האם פגרת הקיץ כשמה כן היא או שמא מדובר באשליה בלבד.

"אין ספק שלעורך דין יש פחות דיונים בתקופת הפגרה", אומר עו"ד שחר אורגד, סגן ראש לשכת עורכי הדין. "אז בטוח שיש לו יותר זמן יחסית לנוח, להיות קצת פחות בלחץ בגלל הדיונים הקדחתניים והמאסיביים שיש לו כל הזמן ולנצל את התקופה הזאת יותר לנסוע לחופש או יותר לבלות ולהיות בחיק משפחתו ועם ילדיו. לעומת זאת יש עורכי דין שאין להם כל הזמן דיונים בקצב מסחרר והם בדרך כלל עובדים רגיל, ולא ממש משנה להם אם יש פגרה או אין והם בוודאי מנצלים את תקופת הקיץ גם בשביל חופש. מי שהכי לא משנה להם לגבי חופש בזמן הפגרה הם בעיקר עורכי הדין הפליליים, שעובדים כל הזמן ולא משנה להם אם יש פגרה או אין".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"הפגרה עבורי היא כמו אויר לנשימה", אומר עו"ד יעקב (קובי) שקלאר, אחד מעורכי הדין הבולטים העוסקים בתחום הפלילי. "אני מתכוונן לפגרה ומגיע אליה באפיסת כוחות. לקראת הפגרה מתנקזים כל התיקים בצווארון צר שגורם לסניגור לספור את הימים כמו בטבלת ייאוש. אלא שהפגרה לא מגיעה באבחה אחת אלא לאט לאט מדלדלים התיקים כי תמיד יש שופטים תורנים שקובעים תיקים לשבוע הראשון של הפגרה ואף שהאווירה קיצית ומרגישים את החופש, הרבה פעמים אנו מוצאים את עצמנו מנהלים הוכחות בשבוע הראשון או ערעורים דחופים או מעצרים. החל מהשבוע השני של הפגרה התיקים אכן מתחילים להידלדל לדיון פה דיון שם. אז מגיעה החופשה בחו"ל ואז חוזרים למשרד ומעבירים את הזמן בהכנות, סידורים, פגישות עצלות ואולי קצת תיקי מעצר חדשים, עד שמגיעים החגים האיומים שבהם כולם מובטלים מאונס ומשלמים משכורות לחינם".

עו"ד חגית קוטוק, לעומת זאת, סבורה שבתחום הפלילי אין באמת מנוחה: "אצל עורכי דין פליליים אין פגרה", היא אומרת. " עורך דין פלילי זמין 24 שעות 7 ימים בשבוע, 365 ימים בשנה. אמנם אין דיונים שנקבעים לתאריכים האלו כאשר הנאשם משוחרר, אבל דיונים בענייני מעצר ימים ומעצרים עד תום ההליכים מתנהלים כסדרם. העומס יורד ופוחד  אך אין חופש אמיתי, בשבילנו בתחום הזה הפגרה תמיד הייתה ותמיד תהיה פיקציה. אני אישית בחרתי בתחום הזה מתוך הבנה מלאה והכרה בחשיבות של זכויות האדם וזכויות העצורים".

צעד ממוסד לכפיית מנוחה? "אולי ביקום מקביל"

אך האם יש דרך "להכריח" את עורכי הדין לצאת לחופש? ב-26 ביולי שנה שעברה פורסמה הודעה באתר "נט המשפט" לפיה בתקופה האחרונה של פגרת הקיץ לא ניתן יהיה לפתוח דרך המערכת הליכים חדשים ובקשות ומסמכים בהליכים קיימים. כפועל יוצא, נחסמה המערכת באופן קולקטיבי ומי שמעוניין היה להגיש מסמכים נדרש להגיע פיזית למזכירויות בתי המשפט השונות או לעשות שימוש בשליחים בתשלום. נוסף לכך נותקו גם מכשירי הפקס במזכירויות כך שלא ניתן היה לעשות שימוש גם באמצעי זה. עורכי הדין זעמו על המהלך, שלטענתם פגע לא רק במי שמטפל בעניינים דחופים אלא גם בעורכי דין שקיבלו הוראות מפורשות להגיש תגובות בתוך ימי הפגרה, ובעקבות פניה של עו"ד למחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה בהליך של "קדם בג"ץ" הוחלט להשיב את המערכת לפעילות מלאה. טרם ידוע האם הדבר יחזור על עצמו גם השנה.

"פגרת הקיץ היא זמן שאליו מתנקזים הגישורים, הפגישות, סידור כתבי הטענות ולמעשה כל מה שאנחנו אוהבים לדחות", אומר עו"ד יניב לנקרי ממשרד עורכי הדין לנקרי ושות'. "במחצית הראשונה של הפגרה, מידי קיץ, משרדי עסוק בפרויקט משפטי-מנהלי בקנה מידה ארצי ולכן על המחצית הראשונה אין בכלל מה לדבר. דה פאקטו, אני משתדל בשנים האחרונות לנסות ולהפחית את שעות פעילות המשרד בשבוע וחצי האחרונים של הפגרה ולעתים זה אפילו מצליח. בעולם בו אנחנו כאנשים עובדים מתוכנתים מידי בוקר לקום לעבודה, אני באמת מנסה לשנות תפיסה ולהוריד עומס. נותר לי רק לקוות שזה יעבוד יום אחד".

עוד מתייחס עו"ד לנקרי להתנהלותם של השופטים בכל הנוגע לימי הפגרה: "ישנם שופטים שקובעים הגשות של כתבי בי דין וכתבי טענות בתוך הפגרה, ואלה דברים שהם לא בשליטתנו עורכי הדין ובהחלט מוסיפים ממד של לחץ עלינו". בשאלה האם לדעתו יש צורך בצעד ממוסד כלשהו שיהפוך את הפגרה ליותר נוחה עבור עורכי הדין עונה עו"ד לנקרי "יש חוק יסוד חופש העיסוק, אבל הלוואי שיכולנו לכפות על עצמנו להשאיר את המשרד רק ב'מתכונת שבת'. זה לא יכול לעבוד כי העולם המסחרי והעולם בכלל מתנהל על פי צורך משפטי, ולכן יש גם דברים בהולים בפגרה. לא אחת אנחנו נתקלים בצווי מניעה, צווי עיכוב יציאה מן הארץ, סעדים זמניים וכיוב' ולכן זה לא באמת ישים. אולי ביקום מקביל, או בפנסיה".

"לא פעם בעיצומו של יום עבודה עמוס מאוד אני נשאל על ידי קולגות ולקוחות 'אתם עובדים בפגרה?', והתשובה היא חיובית  בהחלט", אומר עו"ד אופיר שושן. "בתקופת הקיץ, לרוב, חלים שינויים ארגוניים רבים גם בעסקים וגופים גדולים וגם בעסקים קטנים ובינוניים. עיקר עיסוקי הוא בדיני עבודה וליטיגציה אזרחית, לכן דווקא בתקופת הקיץ אני נדרש לתת ייעוץ תכוף למעסיקים, כמעט על בסיס יום יומי, כמו גם מענה לעובדים רבים המוצאים עצמם מועמדים לשימוע או זקוקים להגיש תביעות כספיות במהרה".

"מלבד ייעוץ שוטף ואינטנסיבי ללקוחות בתקופה רווית שינויים זו, העומס בתקופת הפגרה גובר גם בשל מועדים הניתנים מטעם בתי המשפט", מוסיף עו"ד שושן. "שופטים רבים קובעים דיונים ומועדים להגשת סיכומים עד ליום הפגרה כדי להספיק לסיים תיקים לפני הפגרה, ואילו שופטים אחרים מתעלמים לחלוטין מתקופת הפגרה וקובעים דיונים כסדרם. אפילו סיכומים מוגשים בתקופת הפגרה עצמה. מצדו השני של המתרס ישנם שופטים שמכבדים את הפגרה, אולם קובעים את כל הגשת כתבי בי-דין מיד בתום הפגרה, וכתוצאה מכך אני מוצא עצמי עובד בעומס גבוה הן בתקופה הסמוכה לפגרה, הן במהלך הפגרה וממשיך לתקופה שלאחריה. לכן את החופשה קל יותר לקחת כמה שבועות לאחר תום הפגרה".

"כעורך דין שפוגש לראשונה את הפגרה כשהוא עצמאי ולא חלק מצוות של עורכי דין, אני יכול להגיד שהיא כמעט לא מורגשת", אומר עו"ד עמנואל דניאלי, העוסק בתחום האזרחי. "בניגוד למצב בו הייתי רגיל לעבוד במחלקה עם מספר עורכי דין, כעצמאי שעובד לבד תכנון מראש של חופשה של כשבועיים הוא כמעט בלתי אפשרי. תמיד יש את החשש שאקבל החלטה להגיש משהו תוך כדי הפגרה או להגיב לטענות של הצד השני מבלי שיש עורך דין שיכול למלא את מקומי. יש גם עניינים כמו פגישות גישור שמתוכננות בעיצומה של הפגרה. כמובן שזו אחריות שהייתי מודע אליה לפני שנכנסתי לעצמאות. בשלב זה, מכיוון שלא יכולתי להרשות לעצמי חופשה ארוכה, אנצל את הימים של הפגרה שלרוב 'רגועים' כדי לטפל גם בהרבה עניינים טכניים של המשרד שדי נדחו בגלל הלחץ שלפני הפגרה. בכל מקרה, מאחל לכל חבריי לנצל באופן מרבי כל רגע של מנוחה, ליהנות יותר עם המשפחה ולבוא עם כוחות לתחילת שנת המשפט כי יש כמה ימים של עבודה עד חגי תשרי".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:62
קומיט וכל טופס במתנה