שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התנהלות טועני מעצרים של המשטרה הובילה למעצר של צעיר נורמטיבי

חדשות

התנהלות טועני מעצרים של המשטרה הובילה למעצר של צעיר נורמטיבי, צילום: השופט בדימ' דוד רוזן. צילום: יותם רונן
התנהלות טועני מעצרים של המשטרה הובילה למעצר של צעיר נורמטיבי
22/07/2018, עו"ד לילך דניאל

במסגרת תלונה שהוגשה לנציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות טענו סנגורים לפער משמעותי בין הצהרות טועני המעצרים, לפיהן יש הכרח לעצור את החשוד על מנת לבצע פעולות חקירה דחופות, לבין הדברים שמתרחשים בפועל. התלונה נמצאה כמוצדקת

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימ') דוד רוזן, החליט לאחרונה לקבל את תלונתם של סניגורים שהלינו על התנהלות טועני המעצרים של המשטרה בהליכי מעצר. בתלונה נטען כי קיים פער משמעותי בין הצהרותיה של המשטרה, לפיהן יש הכרח לעצור את החשוד על מנת לבצע פעולות חקירה דחופות, לבין הדברים הנכוחים שמתרחשים בפועל.

על פי התלונה, לא פעם הצהרות המשטרה בדבר פעולות החקירה המחייבות את המשך מעצרו של החשוד התגלו כלא מדויקות. כך לדוגמה, לעתים לא התבצעו כל פעולות חקירה בזמן תקופת המעצר ופעמים אחרות פעולות החקירה שבגינן התבקש המעצר התבררו בדיעבד ככאלה שניתן היה לבצע גם כשהחשוד משוחרר או נמצא תחת תנאים מגבילים.

על מנת לתמוך בתלונתם, הציגו הסנגורים בין היתר מקרה של בחור נורמטיבי בשנות העשרים לחייו, ללא עבר פלילי, אשר נעצר בגין חשד לביצוע עבירה של סחר בסמים. המשטרה הגישה בקשה להורות על מעצרו של החשוד לחמישה ימים בשל חשש לשיבוש הליכי חקירה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בהתייחסות היועצת המשפטית למשטרה לתלונה צוין כי על פי החוק הנציבות מנועה מלברר תלונה זו וכי לאחר בדיקה של התיק לגופו של עניין נחה דעתה כי אין בסיס לטענות הסנגורים. זאת, שכן לאורך תקופת המעצר נעשתה שורה של פעולות חיוניות לחקירה. עוד מצאה היועצת המשפטית כי קיים מתאם מלא בין הפעולות שנעשו לבין מה שהוצהר לבית המשפט, וכי פרקי הזמן בהם שהה העצור במעצר נוצלו כדין.

בתום בדיקה שבוצעה בנציבות, קבע הנציב רוזן כי התלונה שהגישו הסנגורים מוצדקת, וציין כי "תמונת דברים הזו, במקרה הספציפי הנדון, מתיישבת למגינת הלב, עם טענת הסניגורים כנגד התנהלות טועני המעצרים בהליכי המעצר". לפי ההחלטה, באותו מקרה הוגשו על ידי המשטרה שלוש בקשות להארכת מעצרו של החשוד, שהשלישית מביניהן הוגשה על אף שיום קודם לכן הושלמה פעולת חקירה שבית משפט קבע כי היא היחידה שמצדיקה מעצר מחשש לשיבוש החקירה.

הנציב רוזן קבע בהחלטתו כי לאחר סיום פעולת החקירה ששימשה בסיס להארכות המעצר היה מקום לשקול בחיוב שחרורו של החשוד, או לחילופין להביאו עוד באותו היום לפני בית המשפט. הנציב הוסיף וציין כי "דבר זה לא נעשה, ותחתיו נערכה בקשת מעצר שלישית ליומיים נוספים, אשר מתעלמת מהחלטות קודמות שיצאו מלפני בית המשפט בעניין זה, ומבלי שנוספו ראיות חדשות, שלא היו בידי המשטרה עד לאותו מועד. דברים אלה מקבלים יתר הבלטה נוכח העובדה כי ביום הגשת בקשת המעצר השלישית, נתנה המשטרה הסכמתה לשחרור החשוד למעצר בית, מבלי שהתקיים דיון בבקשת המעצר בבית המשפט".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:62
קומיט וכל טופס במתנה