שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "פרשת המסרונים": השופטת פוזננסקי-כץ הודחה מכהונתה

חדשות

"פרשת המסרונים": השופטת פוזננסקי-כץ הודחה מכהונתה, צילום: השופטת רונית פוזננסקי כץ. צילום: אתר הנהלת בתי המשפט
"פרשת המסרונים": השופטת פוזננסקי-כץ הודחה מכהונתה
18/07/2018, עו"ד לילך דניאל

הפרשה העגומה הסתיימה בהדחה: בית הדין המשמעתי לשופטים החליט היום להעביר מכהונתה את השופטת רונית פוזננסקי-כץ, בעקבות חשיפת התכתבויות לא הולמות עם פרקליט מטעם המדינה. נשיא העליון (בדימ') גרוניס: "המסר שאמור לצאת מבית הדין המשמעתי לכל שופטי ישראל הוא שהפרה של דיני המשמעת תיתקל בתגובה חריפה"

בית הדין המשמעתי לשופטים החליט היום (ד') להעביר את השופטת רונית פוזננסקי כץ מכהונתה החל מסוף החודש הנוכחי. זאת, בעקבות "פרשת המסרונים" שנחשפה בפברואר האחרון ולאחר שהוגשה נגדה קובלנה משמעתית בהמלצת נציב התלונות על שופטים.

בקובלנה נטען כי השופטת התכתבה במסרונים סלולאריים עם עו"ד ערן שחם-שביט, מי ששימש כחוקר מטעם הרשות לניירות ערך וייצג את המדינה בפניה במסגרת הליכי מעצר והליכים נוספים הקשורים לתיק בזק ותיק 4000. בעקבות הסדר שהושג בין הצדדים תוקנה הקובלנה והשופטת הודתה בעובדות שלפיהם ההתכתבות עם הפרקליט החלה עת שנעשה תיאום זמנים לגבי חתימתה על צווים שונים. בהמשך החל הפרקליט לפנות לשופטת במסרונים בעלי סגנון בלתי פורמאלי, שהתייחסו לגופם של ההליכים שנדונו בפניה. כל זאת, בלא שהצד האחר להליכים, היינו החשודים, מודעים לקשר המסרונים בין הפרקליט לשופטת.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

כך, במסרון אחד כתב הפרקליט כי מעורבים מסוימים צפויים להשתחרר ממעצר, והוסיף: "תיראי מופתעת". השופטת השיבה: "אני מתחילה לעבוד על הבעה הולמת של הפתעה מוחלטת". בהזדמנות אחרת כתב הפרקליט לשופטת במסרון כי גורמי החקירה יבקשו הארכת מעצר וכי: "נבקש מחר ימים ספורים. יבקשו 3 את בהחלט אבל ממש בהחלט יכולה לתת יומיים". תגובתה של השופטת הייתה: "אתה ממשיך לגלות לי הכל ואני איאלץ להיראות ממש מופתעת".

בעקבות הודאתה הורשעה השופטת בכך שהתנהגה באופן שאינו הולם שופט בישראל, בעשיית מעשים שאינם הולמים שופט, מעשים העלולים לפגוע בדימויה של מערכת השיפוט ובהתנהגות באופן בלתי שוויוני כלפי בעלי הדין. במסגרת ההסדר שנעשה בין פרקליט הקובלת לשופטת ופרקליטיה הוסכם כי הם יבקשו מבית הדין להטיל על השופטת עונש של השעיה, אך בעוד הקובלת ביקשה שתקופת ההשעיה תועמד על שנה אחת ביקשה השופטת שהשעייתה הזמנית, שהחלה זמן קצר אחרי פתיחתו של ההליך המשמעתי, תסתיים בעת שיינתן גזר הדין בהליך.

בגזר הדין שניתן היום התייחסו שופטי ההרכב – נשיא בית המשפט העליון (בדימ') אשר גרוניס, השופט ניל הנדל והשופטת אסתר הלמן בחומרה למעשיה של השופטת. בית הדין הצביע על החשיבות הרבה של אמון הציבור ברשות השופטת ובשופטות ובשופטים המכהנים בה והסביר כי אמון הציבור נובע מן האמונה כי ההליכים המתנהלים בבתי המשפט הם הוגנים, כי כללי הדיון מוחלים באופן שוויוני על בעלי הדין וכי השופטות והשופטים פועלים באופן אובייקטיבי וחסר פניות. עוד הוסבר כי אין מקום שהכרעותיהם של השופטות והשופטים, היינו תוצאות ההליכים, יושפעו מרצון למצוא חן בעיניי הציבור.

בית הדין מצא פסול בהתנהלות השופטת הן בעצם ההתכתבות עם הפרקליט שייצג את המדינה בהליכים בפניה והן בתוכנם של המסרונים. זאת במיוחד כאשר החשודים שענייניהם נדונו בפני השופטת לא היו צד לקשר הבלתי פורמאלי בין השופטת לפרקליט. בית הדין קבע כי "התנהלותה של השופטת חרגה במידה משמעותית מן המצופה, הנדרש והמתחייב מאדם המכהן כשופט ברשות השופטת".

השאלה המרכזית בנוגע לסנקציה שיש להפעיל לגבי השופטת הייתה האם בית הדין מוסמך להטיל את האמצעי של השעיה. בית הדין ניתח בהרחבה את הוראות החוק הנוגעות לעניין. בסעיף החוק הקובע מהם אמצעי המשמעת שבית הדין רשאי להטיל לא נזכרת השעיה. הסעיף מדבר על אמצעים אלה: הערה; התראה; נזיפה; העברה למקום כהונה אחר; העברה מן הכהונה. בית הדין קבע כי מבחינה פרשנית ומבחינות אחרות אין יסוד לטענה המשותפת של שני הצדדים לפיה בית הדין מוסמך להטיל השעיה על שופט או שופטת שהורשעו בדין משמעתי.

על כן, בפני בית דין עמדה השאלה מהו אמצעי המשמעת אותו יש להפעיל לגבי השופטת. לאחר ניתוח האמצעים השונים הגיע בית הדין למסקנה כי נוכח חומרת מעשיה ומחדליה של השופטת, נכון וראוי להשתמש באמצעי החמור ביותר שעומד לרשות בית הדין הוא האמצעי של העברה מן הכהונה, היינו סיום התפקיד. בגזר הדין הזכיר בית הדין את הראיות שהוצגו בפניו ואשר הצביעו על כך שהשופטת הינה שופטת מקצועית, חרוצה ומסורה לעבודה. אותן תכונות חיוביות נתגלו, כך על פי עדות שהובאה, גם לפני מינויה כשופטת, עת שעבדה בפרקליטות מחוז מרכז.

חרף זאת מצא בית הדין כי ההתנהלות של השופטת, כפי שתוארה בכתב הקובלנה, היא כה חמורה עד שיש בה כדי להוביל לתוצאה של העברה מן הכהונה. "רואים אנו חשיבות בהצבת רף גבוה להתנהגות הולמת של שופטים", כתב גרוניס. "המסר שאמור לצאת מבית הדין המשמעתי לכל שופטי ישראל הוא שהפרה של דיני המשמעת תיתקל בתגובה חריפה, אפשר אפילו חריפה במיוחד. זאת, נוכח התפקיד המרכזי והחשוב שממלאים השופטות והשופטים בדמוקרטיה הישראלית ועל מנת לשמר את אמון הציבור ברשות השופטת, ואף להגבירו. משהחברה הטילה עלינו השופטים להכריע בגורלם של אחרים לשבט או לחסד, נגזר עלינו להחמיר עם עצמנו ועם אלה שהם בשר מבשרנו". לפיכך החליט בית הדין כי השופטת פוזננסקי כץ תסיים את כהונתה ביום 31 ליולי 2018.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:196
קומיט וכל טופס במתנה