שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שרת המשפטים אילת שקד הגיעה לוועדת החוקה לדווח על פעילות משרדה

חדשות

שרת המשפטים אילת שקד הגיעה לוועדת החוקה לדווח על פעילות משרדה, צילום: איילת שקד. צילום: דור קדמי
שרת המשפטים אילת שקד הגיעה לוועדת החוקה לדווח על פעילות משרדה
03/07/2018, עו"ד לילך דניאל

במסגרת היום המיוחד שהתקיים בכנסת להצגת תכניות העבודה של משרדי הממשלה, הגיעו השרים לוועדות לדווח על פעילות משרדם. בין היתר סיפקה שקד נתונים מספריים על פעילות המשרד ואמרה כי בכוונתה לקדם כבר בכנס הבא את החוק לאיסור קבלת שירותי זנות ובנוסף לקדם חוקים נוספים

שרת המשפטים אילת שקד הגיעה אתמול (ב') לוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, לרגל היום המיוחד להצגת תכניות העבודה של משרדי הממשלה בכנסת. השרה הגיעה לוועדה יחד עם מנכ"לית המשרד אמי פלמור, מנהל בתי המשפט השופט יגאל מרזל ומנהל רשות האכיפה והגבייה תומר מוסקוביץ'.

מנתונים שסיפקה השרה לחברי הוועדה עולה כי מדי שנה מתקיימות 88,127 הופעות של פרקליטי המדינה בבתי המשפט; 800,000 פעולות בטאבו ;81,400 תיקים חדשים נפתחים מדי שנה בסיוע המשפטי, 60,517 תיקי אפוטרופסות, 1,841 פניות לרשות להגנת הפרטיות, 1,240 בקרות של נציבות שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השרה שקד פתחה בדברים על חוק הגיוס: "הרגע אישרנו בוועדת השרים לחקיקה את חוק הגיוס. בכנסת הקודמת הובלתי את החוק יחד עם הח"כים שטרן, שלח, הנגבי אטיאס ועוד. עבדנו 8 חודשים. ניסיתי לשכנע את ח"כ שלח ולפיד למתווה של סנקציות כלכליות ולא פליליות ואני שמחה שהם שינו את דעתם".

היו"ר חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "כל מי שיצביע בעד חוק הגיוס נשבח אותו בלי כל קשר לסיבה שבגינה הוא מצביע". חה"כ אלעזר שטרן (יש עתיד): "נכון שהתנגדנו לסנקציות כלכליות אך כי הן היו היחידות והסיבה להתנגדות הייתה היכולת לעמוד בבג"ץ. נכון שהמילים סנקציות פליליות לא היו אז בחוק והן לא שם היום. אני מקווה שזה יהיה בסדר אבל לפי עמדת היועמ"ש יש את אותן סנקציות כלכליות שהיו אז".

חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "כנראה שלפיד חשב כפי שקורה בעבר ובהווה שהציבור לא מכיר את הפרטים אבל הדקויות משמעותיות. היה צורך פוליטי לומר שזה החוק ואני נותן לו להשתעשע באמירה שזה אותו החוק. לקחתם את הסמכות משה"בט וזה הדבר המהותי. לא נסתמך על הצבעת יש עתיד כי היא תלויה בדבר. הם לא אלו שיחזיקו את הממשלה מליפול".

לאחר מכן המשיכה השרה שקד יחד עם מנכ"לית המשרד אמי פלמור, לדווח על נתונים ועל הרפורמות מרכזיות במשרד המשפטים: מהנתונים שסיפקה השרה לחברי הוועדה עולה כי מדי שנה מתקיימות 88,127 הופעות של פרקליטי המדינה בבתי המשפט; 900,000 שיחות במוקדי השירות של גופים שונים במשרד המשפטים ונעשות 800,000 פעולות בטאבו – רובן פעולות שניתן לבצע באופן מקוון באינטרנט. מספרים נוספים שחשפה השרה שקד: 81,400 תיקים חדשים נפתחים מדי שנה בסיוע המשפטי, 60,517 תיקי אפוטרופסות, 25,949 בקשות לייעוץ לפני חקירה בסניגוריה הציבורית, 6,900 בקשות לרישום פטנטים 3,521 חלקות שנרשמו בתיקי פרצלציה ביישובי בני מיעוטים, 1,841 פניות לרשות להגנת הפרטיות, 1,240 בקרות של נציבות שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות.

שקד הציגה את עיקרי הרפורמות שהיא מבצעת בשנת 2018 במשרד המשפטים. בין היתר, דיברה על פרויקט השוואת חקיקה ביהודה ושומרון ואמרה: "אנחנו מקפידים שאזרחי יו"ש לא יהיו אזרחים סוג ב'. סימן לכך ניתן היה לראות בצו אלוף שניתן לאחרונה להחלת חוק זכויות נפגעי עבירה ביו"ש, דבר שיאפשר לקורבנות טרור ביו"ש להתעדכן בכוונות לשחרור מחבלים. הדגש בהשוואת החקיקה ניתן על העברת הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, לפיה על כל הצעת חוק ממשלתית לתת את הדעת להחלתו ביהודה ושומרון, ככל שהדבר רלוונטי. כמו כן, הקמת אשכול של השוואת חקיקה במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים וקידום חוק להעברת סמכויות בנושא יהודה ושומרון מבג"ץ לבית המשפט המחוזי בירושלים ("חוק מנהלי יו"ש") הנדון בימים אלו בוועדת החוקה".

בנוסף, השרה שקד אמרה כי בכוונתה לקדם בכנס הבא את החוק לאיסור קבלת שירותי זנות ובנוסף לקדם חוקים להסרת תכני הסתה מרשת האינטרנט, ייצוג קטינים כאשר קיימת דרישה לאשפוז בכפייה ואיסור שימוש בנשק חם באזורי מגורים.

שקד דיווחה לחברי הוועדה גם על פעולותיו הרבות של משרד המשפטים למתן כיפת ברזל משפטית בזירה הבינלאומית. בין היתר על ניצחונות משפטיים בעולם נגד BDS, בהובלת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (בינלאומי) רועי שיינדורף; היערכות ליוזמות משפטיות נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, וכן השלמת הביקורת הבינלאומית בתחום מימון טרור והלבנת הון והצטרפות מלאה ל FATF.

בהתייחסה לחקיקה הממשלתית אמרה כי "ידוע שהכנסת היא שיאנית חקיקה, אין אף פרלמנט המעביר כזו כמות גדולה של חוקים. הוועדה הזו היא הוועדה החשובה ביותר והעמוסה ביותר בכנסת, שיתוף הפעולה הוא מהטובים שדעה הכנסת וכך הצלחתם לקדם רפורמות שהיו תקועות שנים רבות".

חה"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני): "יש לי קושי גדול עם היחס המאוד מזלזל לחקיקה הפרטית. לא נראה לי שהצ"ח שהגשנו כמו החוק להסדר התדיינויות מיותרות. כל החוכמה לא נמצאת רק בממשלה. ההתגאות בצמצום למינימום של הצ"ח הפרטיות אינה ראויה". על כך השיבה השרה שקד כי דוגמאות כגון זה הן דווקא הוכחה לחקיקה טובה וחשובה.

חה"כ מיכאלי הוסיפה כי הוראת השעה של חוק הסדר התדיינויות עומדת לפקוע וביקשה "להזדרז להגיש את החוק הקבוע כי הנתונים מראים על חיסכון רב בהליכי משפט, בכסף ובכאב של ילדים".

חה"כ מיכל רוזין (מרצ) ביקשה לקבל נתונים על מימוש הצבת הטלוויזיות במעגל סגור בבימ"ש וכן העלתה "עניין מטריד שהנהלת בימ"ש אינה מחוברת למערכת מנ"ע ומייצרת עומס אדיר על מערכת המשפט. חייבים לפתור את החיבור בין מערכות המחשוב. התיקים הם רק מספרים ואי אפשר לקבל שום מידע על סוג העבירות או הנפגעים והעבריינים. כשאנחנו רוצים לדעת כמות הרשעות לפי סוג העבירה וגילאי הנפגע והפוגע זה לא נרשם".

חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הלין על תנאי המעצר בבימ"ש: "אנו מקבלים פניות רבות וכאשר אנו באים לטפל התשובות שאנו מקבלים הם כי זה תלוי בהנהלת בתי המשפט, לפעמים העצורים נמצאים שם שעות רבות ויש לשנות את המצב, התנאים שם הם תת אנושיים". בהתייחסו לכמות החקיקה הפרטית ביקש כי תינתן דוגמה לחוק פרטי אחד מיותר. "עשו דימוי לחקיקה פרטית מיותרת אבל איך אנחנו יכולים לעמוד מול שרלטנות של חברות שמטעות את הציבור בלי חוק?"

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:151
קומיט וכל טופס במתנה