שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרסמה ב"גוגל מפות" ביקורת שלילית על עסק להשכרת צימרים – ונתבעה

חדשות

פרסמה ב"גוגל מפות" ביקורת שלילית על עסק להשכרת צימרים – ונתבעה, צילום: istock
פרסמה ב"גוגל מפות" ביקורת שלילית על עסק להשכרת צימרים – ונתבעה
02/07/2018, עו"ד לילך דניאל

לקוחה שהזמינה חופשה בצימר בגליל נקלעה למחלוקת מול בעל העסק בנוגע לביטול, וכתבה חוות דעת שלילית באתר "גוגל מפות" אודות ההתקשרות ביניהם. ביהמ"ש דחה את תביעת לשון הרע של בעל העסק וקבע: "בעלי עסקים, כחלק מהסיכונים העסקיים ומן המאמץ הערוך בהפעלתו של בית-עסק, נדרשים להתמודד עם אתרי-ביקורת"

הנתבעת, י.ש, הזמינה חופשה בבית עסק להשכרת צימרים בגליל שבבעלות התובע. לאחר שהוזמנה החופשה וקודם שיצאה היא אל הפועל, ביקשה הנתבעת לבטל את הזמנתה, אלא שהתובע לא נעתר והפנה את תשומת לבה לתנאי ההזמנה שבהם נכתב כי אין אפשרות לביטול ללא חיוב. הדבר הוביל להתכתבויות הדדיות בהודעות טקסט, שלאחריהן החליטה הנתבעת לצאת בכל זאת לחופשה.

בעקבות המחלוקת שהתעוררה אודות הביטול, וקודם ליציאתה לחופשה, פרסמה הנתבעת באתר "גוגל מפות" חוות דעת שלילית על בית העסק, בצירוף דירוג של "כוכב" אחד מתוך חמישה, שלשונה :"נורא ואיום כבר מהטלפון, לצערי התחייבנו ואין חזור. לא שירותי ולא נעים, אלי הבעלים גס רוח והרס את כל הרצון לצאת לחופשה אצלם". נוכח פרסום זה, הגיש התובע תביעת לשון הרע בסך 20 אלף שקל נגד הנתבעת לבית המשפט לתביעות קטנות בת"א.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לטענת התובע, הפרסום שביצעה הנתבעת לא נועד לשקף חוות דעת של אמת, אלא לבוא עמו חשבון על עמדתו במחלוקת אודות ביטול החופשה, לכופף את ידו ולחלץ ממנו בכוח דבר המנוגד לעמדתו. עוד הוסיף כי הפרסום גרם להתמעטותן של הזמנות בעסק והעריך כי נגרם לו נזק כספי ממשי.

השופט גיא הימן דחה את התביעה וקבע כי אין יסוד למסקנה כי הפרסום נועד למטרה כלשהי זולת מתן-ביטוי לתחושותיה של הנתבעת. תחילה ציין השופט כי התרשם שהתובע משוכנע בצדקתו וכי הדברים שאמר והאופן שבו הוא התנהל מבוססים ככל הנראה על ניסיונו מן העבר והם קשורים בקושי ובמאמץ הכרוכים בניהולו של בית-עסק מן הסוג הזה, בתנאים לא פשוטים. כמו כן, הדברים נובעים מן הצורך להתמודד עם קשיים ועם לחצים אשר מותר לשער כי חלקם מקורו בהתנהלותם של חלק מלקוחותיו הישראלים.

לצד זאת קבע השופט כי למרות שאין להקל ראש בתחושות אלו של התובע, אין מקום לקבל את התביעה שכן החומר שהונח לא הקים בסיס לטענה שהנתבעת ביקשה לחלץ משהו מידיו. לדעת השופט, אין שום אינדיקציה לכך שהחופשה שאליה יצאה הנתבעת לבסוף הייתה בתנאים טובים מאלו שהוסכמו לכתחילה בין הצדדים ולכן לא ברור במה "כופפה" הנתבעת את ידו של התובע, שהרי גם לשיטתו הוא לא הציע לה דבר-מה שלא הוצע תחילה. זאת ועוד, אילו ביקשה הנתבעת לפגוע בתובע היה בכוחה לפרסם חוות-דעת נוספת ולתאר בה לא רק את חווית-ההזמנה כי אם גם את חווית-החופשה באור שלילי, אך היא לא עשתה כן.

עוד הוסיף השופט כי חוות-דעתה של הנתבעת התייחסה לתחושות שהיא חשה סביב ההזמנה. ואין תימוכין לחשש כי היא ביקשה לאיים על התובע. בנוסף, אין יסוד למסקנה כי הפרסום נועד למטרה כלשהי זולת מתן-ביטוי לתחושותיה בנושא שהיא סברה כי הוא רלוונטי למזמינים פוטנציאליים אחרים.

"נכון הוא כי חופש-הביטוי של האחד עלול להיכרך בפגיעה בעניינו של האחר", כתב השופט, "האיזון הראוי בין השניים – ענינה של הנתבעת מחד גיסא, וענינו של התובע מאידך גיסא – מצוי בנקודה שבה מצא המשפט מקום לספק הגנה, לביטוי ולמתבטא כאחד. השמעה, בתום-לב, של דעה היא מן הביטויים שהדין, ככלל, מבקש לאפשר אפילו אם הם כרוכים בגריעה משמו הטוב של אדם או של בית-העסק שלו. הכלל הוא כי בעלי-עסקים, כחלק מהסיכונים העסקיים ומן המאמץ הערוך בהפעלתו של בית-עסק, נדרשים להתמודד עם אתרי-ביקורת. אין זה קל, ולא תמיד פשוט להבחין בין ביקורת של אמת לבין פרסום שכל תכליתו היא גרימה של נזק. התמודדות זו היא נחלתו של המשפט".

עוד הוסיף השופט כי מציאתה של נקודת-האיזון הראויה נדרשת להיות רגישה לנסיבות נוספות של המקרה הפרטני. כך, יש משקל ממשי לעובדה כי הפלטפורמה שבה הושמע הביטוי אפשרה לתובע להעמיד לצד חוות הדעת של הנתבעת את תגובתו שלו, והוא גם ניצל אפשרות זו ולכן אותם גולשים שראו את חוות-דעתה של הנתבעת נחשפו בה במידה, לתשובתו. לזאת יש להוסיף את העובדה כי לצדה של חוות-דעתה השלילית של הנתבעת הופיעו באותו אתר חוות-דעת מאת גולשים אחרים, שהרבו לשבח את בית-העסק הנדון.

התביעה נדחתה. נוכח העובדה שהתובע הוטרח להגיע מן הגליל העליון לבית-המשפט בתל אביב הקרוב למענה של הנתבעת, לא נעשה צו להוצאות בהליך.

ת"ק 7760-10-17

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:35
קומיט וכל טופס במתנה