שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נוהל חדש של הנשיאה חיות: הסדרת ממשק העבודה בין שופטים וגורמי תביעה

חדשות

נוהל חדש של הנשיאה חיות: הסדרת ממשק העבודה בין שופטים וגורמי תביעה, צילום: הנשיאה אסתר חיות. צילום: אתר הנהלת בתי המשפט
נוהל חדש של הנשיאה חיות: הסדרת ממשק העבודה בין שופטים וגורמי תביעה
01/07/2018, עו"ד לילך דניאל

הנהלת בתי המשפט פרסמה נוהל חדש של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שעניינה הסדרת ממשק העבודה בין שופטים ובין גורמי תביעה וחקירה בבקשות לפני הגשת כתב אישום. הוראת הנוהל גובשה בעקבות החלטת נציב תלונות הציבור על שופטים בעניינה של השופטת פוזננסקי-כץ

היום (א') פרסמה הנהלת בתי המשפט נוהל חדש של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שעניינה הסדרת ממשק העבודה בין שופטים ובין גורמי תביעה וחקירה בבקשות לפני הגשת כתב אישום.

הוראת הנוהל גובשה בעקבות החלטת נציב תלונות הציבור על שופטים, המשנה לנשיא (בדימוס) אליעזר ריבלין, מפברואר האחרון, שניתנה בעניינה של השופטת פוזננסקי-כץ במה שכונה "פרשת המסרונים". בהחלטתו המליץ הנציב לשרת המשפטים להביא את השופטת בפני בית דין משמעתי וכן המליץ לנשיאת העליון לתת דעתה לכשלים המערכתיים שנתגלו בבית משפט השלום בתל-אביב.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בהתאם להמלצה זו מינתה נשיאת בית המשפט העליון צוות בדיקה פנימי בראשות שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון, עמו נמנו גם נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, השופטת רויטל יפה כץ ונשיאת בתי משפט השלום במחוז מרכז, השופטת עינת רון. הצוות קיים בחינה יסודית ומעמיקה לקביעת מתכונת ממשק עבודה אחיד בין גורמי התביעה והחקירה ובין בתי המשפט טרם הגשת כתב אישום. זאת לאחר שהוצגו בפניו בכתב ובעל פה עמדות של גורמים רלוונטיים רבים ובהם, בין היתר, נציגי הסנגוריה הציבורית, נציגי לשכת עורכי הדין ונציגי המשטרה. המלצות הצוות הוגשו לנשיאה בחודש אפריל ובעקבותיהן גובשה הוראת הנוהל המתפרסמת היום.

הוראת הנוהל עוסקת בבקשות מעצר ובבקשות למתן צווים בשלב החקירה ומתייחסת לשלבים שונים של ההליך השיפוטי החל מפתיחת הבקשות, קביעת המותב הדן בבקשה, העברת חומר החקירה לשופט לפני הדיון, ניהול הדיון, תיעוד הדיון וההחלטה בבקשה.

הוראת הנוהל הותקנה בהמשך להחלטת הנציב בדבר כשלים מערכתיים נקודתיים שהתגלו בבית משפט השלום בתל אביב-יפו, אך היא נושאת אופי כללי ומיועדת ליצור כללים אחידים שישמרו על תקינות ההליך השיפוטי, על השוויון בין בעלי הדין, מתוך החשיבות הרבה שמערכת בתי המשפט מייחסת לנראות של ההליך השיפוטי. זאת בפרט בשלב של טרם הגשת כתב האישום, כאשר החשוד אינו זכאי לקבל לידיו את חומר החקירה.

בין היתר קובע הנוהל כי הקשר בין השופט ובין גורמי החקירה והתביעה וכל גורם המופיע בפניו בבקשות השונות יתקיים אך ורק במהלך הדיון המתקיים בפניו בבקשה והשופט יימנע מכל קשר ישיר או בלתי פורמאלי אחר עמם. עוד הוא קובע כי בקשות מעצר ובקשות למתן צווים יוגשו בשעות העבודה הרגילות למזכירות בית המשפט וכי לא תתאפשר הגשת בקשות במישרין לשופט או למי מאנשי לשכתו, בלשכתו או באולמו. ככל שהבקשה הוגשה שלא בהתאם להוראות כל דין, תפנה המזכירות תשומת לבו של מגיש הבקשה לכך.

מלבד זאת נקבע בנוהל כי בכל בית משפט שבו נדונות בקשות מעצר או בקשות למתן צווים ייקבעו נשיא בית המשפט או סגניו את המותב שידון בהן. חומר החקירה יוצג לשופט במהלך הדיון באולם בית המשפט בין בדיון המתקיים במעמד כל הצדדים ובין בדיון המתקיים במעמד צד אחד. ככל שהדבר נדרש, יפסיק השופט את הדיון ויעיין בחומר החקירה בלשכתו ללא נוכחות מי מהצדדים.

בנוסף, בתיקי חקירה רחבי היקף, ועל פי בקשה מנומקת שתוגש לבית המשפט, רשאי בית המשפט להתיר לנציג היחידה החוקרת להגיש את חומר החקירה מראש באמצעות מזכירות בית המשפט. השופט או אנשי לשכתו לא יקיימו קשר ישיר מול נציג היחידה החוקרת לעניין קבלת חומר החקירה. כל דיון בבקשה יתועד בפרוטוקול וכן יתועדו כל המסמכים שהוגשו במהלך הדיון. כמו כן, החלטות בבקשות מעצר ובבקשות למתן צו לרבות על דחיית הבקשה יינתנו ויתועדו במערכת "נט המשפט", למעט במקרים חריגים ובאישור נשיא בית המשפט או סגנו.

הוראת הנוהל תיכנס לתוקף ביום 6.9.2018, כאשר עד למועד זה יקבע מנהל בתי המשפט הוראות עבודה מתאימות למזכירויות בתי המשפט.

חיות: "ניתנה לנו כמערכת הזדמנות ליתן מענה הולם בשקיפות ובמקצועיות לכל ליקוי מערכתי. הוראת הנוהל תיצור אחידות בטיפול בבקשות בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, תסייע להסדיר את ממשקי העבודה בין שופטים ובין גורמי התביעה והחקירה ותחזק את אמון הציבור במערכת".

לשכת עורכי הדין הגיבה אף היא על נוהל נשיאת בית המשפט העליון: "לשכת עורכי הדין מברכת על הוראת הנוהל החדשה של נשיאת בית המשפט העליון. תכליתו של נוהל זה היא  לוודא שלא תתרחשנה תקלות מצערות מסוג אלה שהתוודענו אליהן לאחרונה. נהלים אלה מחדדים את ההתנהלות המקצועית המתבקשת בין גורמי התביעה והאכיפה כמו גם סניגורים לבין גורמי המשפט היושבים בדין ותכליתם לגרום לכך שלא תהיה תחושה של אפליה או משוא פנים למי מהצדדים או כל קשר שיש בו כדי לעורר תחושה של הליך משפטי בלתי תקין ו/או בלתי שקוף. חשוב שבכל בתי המשפט בארץ יהיה נוהל אחיד שכן עד להתקנת נוהל זה נחשפנו לנהלי עבודה שהשתנו מבית משפט למשנהו, תופעה זו אינה רצויה וטוב שתסתיים. אנו מאמינים שעם כניסתו לתוקף של נוהל הנשיאה ייגבר האמון בהליכים המשפטיים המתנהלים בבתי המשפט".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:152
קומיט וכל טופס במתנה