שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר בקריאה טרומית: שינוי חזקת הגיל הרך

חדשות

אושר בקריאה טרומית: שינוי חזקת הגיל הרך, צילום: pixabay
אושר בקריאה טרומית: שינוי חזקת הגיל הרך
27/06/2018, עו"ד לילך דניאל

ברוב של 55 תומכים אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק לשינוי ההסדר הקיים בדבר חלוקת הטיפול בילדים שהוריהם חיים בנפרד ואת החזקה הקובעת שילד עד גיל 6 יהיה אצל אמו. השרה גילה גמליאל: "זו חזקה ארכאית שבכל העולם כבר השכילו לבטל"

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון - שינוי חזקת הגיל הרך) של חבר הכנסת יואב קיש וקבוצת חברי כנסת. ההצעה עתידה לשנות את ההסדר הקיים בדבר חלוקת הטיפול בילדים שהוריהם חיים בנפרד ואת החזקה הקובעת שילד עד גיל 6 יהיה אצל אמו ("חזקת הגיל הרך"). ההצעה עברה ברוב של 55 ח"כים לעומת 45 מתנגדים.

עוד מוצע בהצעה כי הורים בפירוד יהיו רשאים להסכים ביניהם, לפי טופס שיקבע שר המשפטים, על אופן מימוש אפוטרופסותם, וכי ההסכם יהיה טעון אישור בית המשפט. אם ההורים לא הגיעו להסכם, או שההסכם לא בוצע, רשאי בית המשפט לקבוע הסדר הורות שהעיקרון הראשון במעלה בו הוא טובת הקטין, שתיבחן, בין היתר, לפי אמות מידה המוצעות בחוק. לעניין קטין שהוא פעוט, מוצע כי בית המשפט יקבע כי מרבית הזמן הוא ישהה אצל אמו, תוך הבטחת קשר קבוע ומשמעותי עם האב, אם אין סיבות הקשורות בטובת הילד להורות אחרת. בנוסף מוצע לקבוע הוראות בדבר נקיטת אמצעים כנגד הורה המפר הסכם או הסדר ההורות.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בדברי ההסבר נכתב בין היתר: "בהצעת החוק המתפרסמת בזה מוצע להחליף את סעיפים 24 ו־25 לחוק ולקבוע הסדר שונה לעניין אופן מימוש האפוטרופסות של הורים בפירוד, ובכלל זה לעניין חלוקת זמני השהייה של הקטין עם כל אחד מהוריו. במסגרת שינוי זה מוצע להשתמש במונחים של זמני שהייה עם ההורים במקום במונחים השגורים כיום של החזקת ילדים ומשמורת".

עוד נאמר כי בקביעת הסדר ההורות יביא בית המשפט בחשבון כשיקול ראשון במעלה את טובת הקטין: "ההסדר המוצע קובע כמה אמות מידה לקביעת הסדר ההורות. יובהר כי רשימת אמות המידה אינה רשימה סגורה. עוד מוצע לקבוע כי בהסדר הורות לעניין קטין שהוא פעוט יקבע בית המשפט כי רוב הזמן הוא ישהה אצל אמו, תוך הבטחת קשר קבוע משמעותי ורציף עם האב, אם אין סיבות הקשורות בטובת הילד שבשלהן בית המשפט רשאי יהיה להורות אחרת. בעת הכנת הצעת החוק לקריאות הבאות תישקל הגדרת המונח פעוט לעניין ההסדר המוצע בטווח שבין גיל שנה לשלוש שנים".

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל: "זו אותה חזקה שהשכילו כבר בכל עולם לבטל  ואנחנו כאן בבית הזה מתווכחים על עצם החוק הארכאי הזה. יעלה לכם על הדעת שאבא שהיה שם לכל אורך הדרך יכול להפוך לאבא דרג ב' בגלל הגירושים. גם כשהזוגיות מתפרקת ההורות חייבת להישמר.  לפי עמדתי האישית אני חושבת שצריך לבטל את חזקת הגיל הרך כי היא רק יוצרת סכסוכים בין ההורים שפוגעים בסופו של דבר בילדים. אני מאמינה בזכות של האבהות להורות על ילדיהם. אבל לצערי עמדתי האישית לא קיבלה את התמיכה בכנסת ולכן ההצעה הזו שונה. הנושא הוא לא מלחמה בין גברים לנשים אלא בניסיון למצוא פתרון לטובת הילדים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:194
קומיט וכל טופס במתנה