שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 6 חודשי עבודות שירות לעו"ד שזייף חתימות של לקוחות ומעל בכספים

חדשות

6 חודשי עבודות שירות לעו"ד שזייף חתימות של לקוחות ומעל בכספים, צילום: pixabay
6 חודשי עבודות שירות לעו"ד שזייף חתימות של לקוחות ומעל בכספים
18/06/2018, עו"ד גל גומא אביטל

בית משפט השלום בחיפה גזר עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס בסך 5,000 שקל על עו"ד שזייף חתימות של לקוחותיו ונטל לכיסו כספים המגיעים להם ללא ידיעתם. השופט: "המסר שצריך לצאת מביהמ"ש הוא שעו"ד ששולח יד בכספי לקוחותיו ומשבש בעזות מצח משפט, מועל באמון שרוחשים לו מרשיו והציבור ולכן ייענש בחומרה"

הנאשם, עורך דין במקצועו, הורשע על פי הודאתו בעבירות של גניבה בידי מורשה, שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות ושיבוש מהלכי משפט. לפי עובדות האישום הראשון, בשנת 2005, או בסמוך לכך, פנתה אל הנאשם לקוחה על מנת שיטפל עבורה בתביעה כספית נגד חברת ביטוח בגין תאונת דרכים שעבר בנה הקטין. במהלך הטיפול בנושא, הגיע הנאשם לפשרה עם נציגה של חברת הביטוח, לפיו זו תשלם לקטין סך של 3,500 שקל ובתמורה לכך לא יהיו לקטין או להוריו כל טענה או דרישה כלפי החברה בגין התאונה. הנאשם לא יידע את הלקוחה או את בעלה בדבר הפשרה ולא קיבל את הסכמתם לה.

בהמשך, זייף הנאשם את חתימותיהם של הלקוחה ובעלה על שטר הוויתור שהועבר לחברת הביטוח וקיבל מהחברה שיק על סכום הפיצויים אותו הפקיד בחשבון בנק בבעלותו מבלי שהעביר את הכסף ללקוחה או למשפחתה.

לפי עובדות האישום השני, על רקע המתואר באישום הראשון, ולאחר שהתברר ללקוחה ולבעלה כי הנאשם קיבל את כספי הפיצויים לידיו ולא העבירם אליהם, הגישו הלקוחה ובעלה תלונה נגדו בלשכת עורכי הדין. על סמך התלונה, הוגשה נגד הנאשם קובלנה לבית הדין המשמעתי המחוזי של הלשכה, אך סמוך לפני תחילתו של הדיון הפציר הנאשם בבאת כוחה של הלקוחה כי זו תעיד עדות שקר בבית הדין. לאחר שעורכת הדין של הלקוחה לא הסכימה, ועם סיום שמיעת הראיות בקובלנה, הרשיע בית הדין המשמעתי את הנאשם בביצוע עבירה של שליחת יד בכספי לקוח וכן בעבירות נוספות ובין היתר הטיל עליו לשלם ללקוחה סך של 5,000 שקל. בנוסף, הושעה הנאשם מעיסוק בעריכת דין לתקופה של שלוש שנים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בהמשך, הגיע הנאשם למשרדה של באת כוחה של הלקוחה ונפגש עמה ועם הלקוחה. במהלך הפגישה הפציר הנאשם בלקוחה כי תסכים לחתום על הצהרה כוזבת לפיה היא קיבלה ממנו את כספי הפיצויים מחברת הביטוח וכי היא מבקשת לבטל את תלונתה נגדו. לאחר שכנועים ותחנונים רבים, חתמה הלקוחה על מסמך ההצהרה הכוזבת והנאשם מסר לה את הכסף. בחודש יוני 2013, הגיש הנאשם לבית הדין המשמעתי בקשה לביטול הרשעתו שנדחתה וערעור על הרשעתו לבית הדין המשמעתי הארצי שנדחה גם הוא.

השופט שלמה בנג'ו קבע כי מעשיו של הנאשם חמורים ומאופיינים במעשי רמייה והולכה בכחש של לקוחותיו, אשר נתנו בו אמון מלא מכוח מעמדו ותפקידו כעו"ד. לדברי השופט, מעשי הנאשם פגעו לא רק בלקוחותיו אלא בשמו הטוב של ציבור עורכי הדין, אשר עושה את מלאכתו נאמנה. עוד נקבע כי מדובר בשני אישומים המהווים שני אירועים נפרדים ומובחנים זה מזה, הן במקום ובזמן, ומשכך יש לקבוע מתחם עונש הולם לכל אישום בנפרד, על רקע נסיבות ביצוע העבירות.

בהמשך נקבע כי מתחם העונש ההולם בגין האישום הראשון נע בין 3 חודשים לשנה מאסר בפועל, ובגין האישום השני נע בין מאסר על תנאי ל-7 חודשי מאסר בפועל. לדעת השופט, העונש המתאים לנאשם בגין העבירות מושא האישום הראשון הוא 4 חודשי מאסר בפועל, והעונש המתאים בגין העבירה נשוא האישום השני הוא חודשיים מאסר בפועל. "מדובר בעורך דין, אשר סרח ושלח יד בכספי לקוחות", כתב השופט, "תוך שמהלכיו מתוכננים בקפידה, הוא מוליך בכחש את הלקוח, שהינו קטין אשר נזקק לשירותיו. לא זו אף זו, הנאשם אף הגיש לערכאה שיפוטית, בתי הדין המשמעתיים של לשכת עורכי הדין, הצהרה כוזבת, על מנת להציל את עורו. מעשים אלה הינם חמורים וראויים לכל גינוי עונשי". עוד הוסיף השופט כי קבלת עמדת שירות המבחן לפיה יש לנקוט בענישה שיקומית בעניין הנאשם, עלולה לשדר מסר מוטעה לנאשם ודומיו ותפגע אנושות באמון הציבור במערכת המשפט, כאילו עו"ד זכאי ליחס מועדף, אלא שמדובר בהיפך מכך: "המסר שצריך לצאת מביהמ"ש הוא שעו"ד ששולח יד בכספי לקוחותיו ומשבש בעזות מצח משפט, מועל באמון שרוחשים לו מרשיו והציבור, ולכן ייענש בחומרה, עד כדי מאסר בפועל, וזאת על מנת לשמר ולבצר את אמון הציבור, בכלל קהילת עורכי הדין, אשר עושים את מלאכתם נאמנה ומייצגים בעלי דין שונים, במסירות ובנאמנות, מעשה שביום יום".

נקבע כי בנסיבות העניין, נוכח החומרה של המעשים, הזיקה ההדוקה בין הגניבה והזיוף לשיבוש, אופי העבירות, ויתר הנסיבות המעידות על דרגת אשם גבוהה שהפגין הנאשם, לרבות התכנון שקדם למעשיו, התחכום, השיטתיות, והתעוזה שהפגין הנאשם בביצוע המעשים, הפוגעים קשה באמון הציבור בעורכי דין, מן הראוי לצבור את העונשים, זה על גבי זה. אשר לאופן ריצוי המאסר, מאחר ומדובר בנאשם נעדר עבר פלילי, ירוצה המאסר בעבודות שירות. בהתאם לאמור, גזר בית המשפט על הנאשם 6 חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות, 4 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 5,000 ₪.

 

ת"פ 11762-02-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:46
קומיט וכל טופס במתנה