שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בחינת הלשכה: טיפים לרגעים המכריעים שלפני

חדשות

בחינת הלשכה: טיפים לרגעים המכריעים שלפני, צילום: istock
בחינת הלשכה: טיפים לרגעים המכריעים שלפני
17/06/2018, עו"ד לילך דניאל

בעוד קצת יותר משבוע תיערך בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין. גם הפעם ייגשו לבחינה אלפי מתמחים, שינסו לצלוח את הרף הגבוה שהיא מציבה. לקראת הבחינה, אנו מביאים בשנית למעלה מ-40 טיפים שריכזו עבורנו עורכי הדין של חברת "מחשבות": מה מומלץ לעשות (ולא לעשות) בשבוע לפני, בערב לפני ובבחינה עצמה?

ביום ראשון הבא, ה-24 ביוני, תיערך פעם נוספת בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין. כזכור, הבחינה הקודמת, שנערכה בדצמבר, גררה אחוז נכשלים חסר תקדים של 66% ועוררה סערה רבה שכללה בין היתר מאבק מתמשך של המתמחים, שהגיע לשיאו בשבוע שעבר עם פסיקת בית המשפט העליון בערעורים שהגישו בעניין הבחינה. העליון אמנם מתח ביקורת מסוימת על הלשכה לגבי מאפיינים מסוימים בבחינה, אך דחה את כל "טענות הרוחב" של הנבחנים לגבי כשלים שלטענתם נפלו בבחינה ופסל 2 שאלות. בסך הכל, התערבו הערכאות השונות, לרבות ועדת הבחינות של הלשכה שפסלה שאלה בשלב ההשגות, ב-6 שאלות מתוך הבחינה.

בחינת ההסמכה בשבוע הבא תהיה השנייה שתיערך במתכונת החדשה הכוללת פרק של "דין מהותי" (שמשקלו בציון הסופי הוא 40%), פרק של דין פרוצדורלי (45%) ומטלת כתיבה של ניסוח מסמכים משפטיים (15%). לקראת הבחינה, בחרנו להביא בשנית עשרות טיפים ועצות לרגעים המכריעים שלפני הבחינה, שריכזה עבורנו עו"ד גל בנאל פלח מחברת "מחשבות". בהצלחה לכל הנבחנים!

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

שבוע לפני:

1. לפתור את כל הבחינות המופיעות בספרי הבחינות לפי המתכונת החדשה, ומקבצי תרגול.

2. מומלץ בחום לפתור שאלות בדין הדיוני (שאלות מבחינות הלשכה של שנים קודמות).

3. לתרגל ניסוח מסמכים משפטיים.

4. חשוב לבצע "תחקורי שאלות" לגבי שאלות שבהן טעינו: לראות איפה נפלה טעות וממה היא נובעת, על מנת שהטעות לא תחזור על עצמה.

5. לחזור על פרקים נבחרים בדין המהותי, בדגש על נושאים חלשים או כאלה שצריכים חיזוק. כדאי לעבוד במקביל לספר החקיקה כפי שתידרשו גם בבחינה. התרגול יוביל להתמצאות טובה יותר בחוק ויחסוך זמן יקר בבחינה על חיפושים.

6. לעבור על עדכוני הפסיקה והחקיקה.

7. מומלץ להיות מסונכרן כמה שיותר עם תנאי הבחינה עצמה, לדוגמה – לתרגל בחינות רק בשעות הבוקר, גם אם אתם בדרך כלל במיטבכם דווקא בלילה.

מה לא מומלץ לעשות?

1. לא להילחץ מטעויות – חשוב לזכור שמטעויות לומדים ושעדיף לטעות עכשיו מאשר בבחינה.

2. לא להשוות תוצאות עם חברים – בבחינה אתם ברשות עצמכם והחבר לא יהיה שם לצדכם.

3. לא להתמקד רק בנושא אחד – לדוגמה, לא ללמוד רק סדר דין אזרחי או רק סדר דין פלילי. בבחינה לא יהיה רק נושא אחד ועדיף לא לעשות זאת כדי לא לבזבז זמן יקר.

4. אם מסתבכים עם שאלה – עדיף להמר על התשובה הנכונה או לסמוך על האינטואיציה.

5. אם לא בטוחים בתשובה הנכונה, כדאי לבחור באחת החלופות ולסמן בצד לחזור לשאלה הזו בהמשך, כדי לא לבזבז זמן.

יום לפני הבחינה:

1. כדאי לארגן מראש את כל הדברים שאנחנו צריכים לקחת אתנו לבחינה – תעודת זהות, מסמכים, כלי כתיבה, ז'קט, אוכל וכד', כדי לא להיות בלחץ בבוקר הבחינה (כשלחוצים לא מוצאים כלום ממילא).

2. ערב לפני כדאי ללכת לישון מוקדם - ממילא לוקח הרבה זמן להירדם בגלל הלחץ וההתרגשות.

3. לשתות הרבה - בבחינה עצמה בדרך כלל לא שותים, ואם לא נשתה גם ביום שלפני אנו עלולים להתייבש וזה לא נעים. חשוב גם לאכול בצורה מסודרת על מנת שלא לסבול מכאבי בטן או אי נוחות במהלך הבחינה.

4. כדאי לצאת בערב שלפני להליכה או ריצה קצרה, כדי לנקות את הראש ולהתאוורר.

5. לא לשתות אלכוהול כדי להגיע צלולים לבחינה.

6. אם אתם נוטים להילחץ ביתר קלות, מומלץ ביום שלפני הבחינה להעביר את הטלפון ל"מצב טיסה" ולא לדבר עם חברים. סביר להניח שאנשים ומכרים ירצו לאחל בהצלחה וזה עשוי לגרום ללחץ מוגבר בגלל הציפייה הרבה.

בבחינה עצמה:

1. מומלץ להגיע כ- 45 דקות לפני תחילת הבחינה כדי להספיק לרישום.

2. לא מומלץ לקחת בפעם הראשונה בבחינה כדורי הרגעה, ריטלין או תמציות הרגעה כמו "רסקיו" ודומיהן. אם לא ניסיתם זאת בעבר או בזמן התרגול בבית, אינכם יודעים כיצד זה ישפיע עליכם ועלולה להיות לכך השפעה שלילית מאד על רמת התפקוד שלכם בבחינה!

3. בבוקר הבחינה לא מומלץ לאכול משהו כבד, אלא להסתפק בסנדויץ' קל או מאפה.

4. שתיה – לא לשתות דברים מוגזים או מתוקים ולא לשתות בבת אחת אלא במינונים קטנים, כדי לא לגרום לכך שנאלץ לצאת לשירותים בתדירות גבוהה.

5. אוכל – נבחנים רבים נוטים להביא שוקולד לבחינה, אך חשוב לדעת שאכילת שוקולד מקפיצה את רמת הסוכר בגוף ולאחריה יש צניחה בבת אחת. לפיכך, עדיף להביא לבחינה פירות יבשים, שקדים, אגוזים וכו', ששומרים על רמת סוכר יציבה.

6. לא להביא לבחינה מאכלים שעושים רעש או בשקיות מרעישות כדי לא לפגוע ביתר הנבחנים.

7. כדאי להביא משהו חם ללבוש למקרה שיהיה קר בחדר הבחינה. בנוסף מומלץ לבוא לבחינה עם בגדים נוחים. אף אחד לא ישפוט אתכם לפי הלבוש.

8. חשוב לזכור - אסור לעשות שימוש במהלך הבחינה בשעון של הסמארטפון וגם לא בשעונים "חכמים" (כמו "אפל" וכד'). אם יש ברשותכם שעון כזה, שימו אותו בתיק לפני תחילת הבחינה כדי להימנע מאי נעימות. למעשה, כדאי להביא דווקא סטופר לבחינה ולא שעון רגיל.

9. להביא אוכל להפסקות שבין חלקי הבחינה. לא כדאי להסתמך על הקפיטריה במקום – ייתכן שהיא לא תעבוד ביום הבחינה או שיהיה תור ארוך.

10. אטמי אוזניים – למי שמתקשה להתרכז בסיטואציה של רעש. עם זאת גם בעניין זה מומלץ לנסות עבודה עם אטמים בזמן התרגול בבית, כי זה יכול ליצור לחץ באוזניים. השורה התחתונה: לא לנסות דברים חדשים בפעם הראשונה בבחינה!

11. חשוב לשים לב לזמנים המוקצבים לכל פרק!

12. בהפסקות בין חלקי הבחינה - לא לדבר עם אנשים על השאלות מהחלק הקודם, אתם עלולים לאבד את הביטחון. כמו כן, לא ללמוד לחלק הבא ולא לבדוק גם בחוברות אם התשובות שסימנתם היו נכונות.

13. להשאיר זמן לסימון החלופות בדף התשובות כדי לא לעשות את זה בלחץ. מומלץ להעתיק את סימני התשובות הנכונות מדפי השאלות לדף התשובות מיד לאחר פתרון כל שאלה.

14. כמו בתרגול בבית, אם לא בטוחים בתשובה כדאי להקיף חלופה ולסמן בצד לחזור לשאלה הזו. במידה שלא סימנתם חלופה והגיע הזמן לסיום הבחינה, עלולים לעשות טעות קריטית כמו סימון שגוי שנגרר לאורך יתר השאלות. מומלץ גם לעשות דאבל צ'ק אחרי הסיום.

15. מומלץ להביא לבחינה סרגל לסיוע בסימון התשובות בדף כדי לא להתבלבל בין השאלות.

16. כאמור, במקרה שנקלעים ללחץ של זמן מוטב לנחש מאשר לא לענות כלל, שכן לא מורידים נקודות על תשובה לא נכונה.

17. חשוב מאד להקפיד על מילוי נכון של דף התשובות, להקפיד בסימון ולוודא שלא נשכחה שאלה כלשהי. סימון שתי תשובות לשאלה אחת יחשב כטעות, אף אם אחת מהן הייתה נכונה.

18. בחלק של מטלת הכתיבה - הקפידו על כתב קריא וברור, על המבנה והאסתטיקה של המטלה אותה אתם מגישים.

19. שימו לב למגבלת העמודים - חריגה עלולה להביא להורדה בניקוד!

20. עוד בנושא מטלת הכתיבה - מומלץ לקרוא פעמיים את האירוע ולסמן פרטים הנראים לכם חשובים כגון: סיווג האירוע על פי התחום המשפטי, סוג ההליך, ישות משפטית: תאגיד/קטין, מועדים, הצדדים לאירוע, עילת התביעה/ סעיף האישום, סמכות עניינית, סמכות מקומית, במה עוסק האירוע, סכומים, הסעד המבוקש וכיו"ב - כך תוכלו לחסוך זמן יקר בעת ניסוח המסמך.

21. בפרק הדין הדיוני - מומלץ לקרוא כל שאלה בעיון רב, לברר באיזה תחום משפטי היא עוסקת ולסמן בה מילות מפתח.

22. יש לבדוק האם קיימים סעיפי חקיקה רלוונטיים בקובץ החקיקה שקיבלתם. במידה שכן, יש לבדוק התאמת התשובה לסעיף החקיקה.

23. חשוב לקחת בחשבון גם פרשנות של בית המשפט לסעיפי החוק. במידה שהייתה פרשנות כזו בפסיקה, יש לבחור את התשובה המתאימה לאותה הלכה שנקבעה בפסיקה.

24. וודאו שאינכם מבזבזים זמן רב מדי על חיפוש או שימוש בקובץ החקיקה ולכן המלצתנו היא להכיר היטב במהלך הלמידה בבית את מבנה החוק והעקרונות המפורטים בו.

25. לאחר שסיימתם לפתור את הבחינה לא מומלץ "לבדוק" את השאלות שפתרתם ובוודאי שלא לתקן! הוכח מחקרית שהסיכוי שלכם לתקן מנכון ללא נכון הוא הרבה יותר גדול מלתקן מלא נכון לנכון.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:108
קומיט וכל טופס במתנה