שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שבוע הספר: 10 ספרים משפטיים מומלצים במיוחד

חדשות

שבוע הספר: 10 ספרים משפטיים מומלצים במיוחד, צילום: istock
שבוע הספר: 10 ספרים משפטיים מומלצים במיוחד
06/06/2018, עו"ד לילך דניאל

שיחות עם שופטי העליון, ספר על השפה המשפטית או תיעוד מרתק של תפיסת רוצח כפול? לרגל שבוע הספר העברי בחרנו להביא כאן בשנית המלצות על 10 ספרים משפטיים מרתקים למי שאוהב לקרוא על עולם המשפט גם בשעות הפנאי

היום יפתחו ברחבי הארץ אירועי "שבוע הספר העברי" המסורתיים. כמדי שנה, גם הפעם יוצבו ברחובות הערים דוכני ספרים של מרבית ההוצאות בישראל שיציעו שלל ספרים נבחרים וגם בחנויות הספרים ימכרו ספרים מוזלים. לרגל המאורע, בחרנו להעלות פעם נוספת את ההמלצות שהבאנו לכבוד יום כיפור האחרון, של 10 ספרים משפטיים מעניינים במיוחד למי שלא רוצה או לא מסוגל להתנתק מהעולם המשפטי. משיחות עם שופטי העליון, ספר על השפה המשפטית ועד תיעוד מרתק של תפיסת רוצח כפול. קריאה מהנה!

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

1. העליונים – בתוככי בית המשפט העליון / נעמי לויצקי – מי שקורא את ספרה של לויצקי עשוי בטעות לחשוב שהוא ספר בדיוני שנרקח מדמיונה הקודח, אלא שמדובר בדברים אמיתיים לחלוטין. עמודי הספר עוסקים בין היתר בסיפור חייהם של השופטים מילדותם ועד שנותיהם בבית המשפט, פרשיות מפורסמות, כגון הסכסוך סביב מועמדותה לשיפוט של פרופ' נילי כהן, ופסקי דין מכוננים והסיפורים שמאחוריהם. הייחוד בספר הוא שלויצקי לא רק לוקחת את הקורא אל "מאחורי הקלעים" של בית המשפט העליון ותהליך קבלת ההחלטות בו, אלא עושה זאת מתוך התבוננות חיצונית יוצאת דופן אל נבכי נפשם ורגשותיהם של השופטים, כולל ההתלבטויות והייסורים שמלווים את עבודתם. הספר, שיצא בשנת 2006, מתמקד בימי כהונתו של הנשיא דאז, אהרן ברק, ו"מככבים" בו כמה מהשמות הגדולים של עולם המשפט אז והיום: מישאל חשין, דורית ביניש, דליה דורנר ואחרים.

2. ללא גלימה – שיחות עם שופטי בית המשפט העליון / מחברים שונים – אם "העליונים" סקר את בית המשפט העליון ע"י מתבונן מן החוץ, הספר הזה כבר מביא את הדברים מפי השופטים עצמם. שמונה סטודנטים שנה א' למשפטים באוניברסיטת בר אילן החליטו לברר מה מסתתר מעבר לדמותם הבלתי נגישה של שופטי בית המשפט העליון, ובהשראת הסרט "שומרי הסף" (שריכז ראיונות עם שורת ראשי שב"כ לשעבר), הם יזמו והובילו פרויקט יוצא דופן מסוגו שבמסגרתו פנו ל-13 שופטים ונשיאים בדימוס של בית המשפט העליון, שוחחו עמם ושמעו מהם על חייהם, מחשבותיהם ועמדותיהם בנושאים רבים ומגוונים העומדים לא אחת לדיון ציבורי ומעסיקים את החברה הישראלית. הספר מציג מפגש ייחודי בין צעירים שנמצאים בתחילת דרכם המקצועית בעולם המשפט לבין שופטים בכירים ומציע הצצה נדירה לדמותם של מי שהיו במשך שנים במוקד העין הציבורית ואחראים ללא מעט רגעים מכוננים בהיסטוריה המשפטית הישראלית. בין השופטים שהשתתפו בפרויקט ניתן למצוא את הנשיאים לשעבר מאיר שמגר, אהרן ברק ודורית ביניש וכן השופטים דורנר, טירקל, ריבלין ונוספים.

3. Waiting to be heard / אמנדה נוקס – הספר הזה לא נכתב אמנם ע"י מחברת שקשורה לעולם המשפט, אבל הוא בהחלט עוסק בפרשיה משפטית מרתקת שהסעירה את העולם תקופה לא קצרה. אמנדה נוקס, סטודנטית צעירה בת 20 מארה"ב שהגיעה ללמוד באיטליה, מצאה עצמה שבועות בודדים לאחר הגעתה למדינה נאשמת ברצח שותפתה לדירה, מרדית' קרצ'ר, שגופתה נמצאה בנובמבר 2007 בדירתן המשותפת. שמונה שנים התנהלה הסאגה המשפטית הארוכה שמתוכן שהתה נוקס ארבע שנים מאחורי סורג ובריח במדינה זרה עם שפה שאינה שולטת בה, רחוקה ממשפחתה ומחבריה ומצויה במוקד העין הציבורית והתקשורתית שניסתה לשוות לפרשה נופך שערורייתי וצהוב. בספר מביאה נוקס את זיכרונותיה מכל אותה תקופה ומתארת את חייה ואת הטלטלות הקשות שעברה במהלך ניהול המשפט ושהותה בכלא, ובעיקר את הפער שבין המציאות לבין הדמות שהוצגה ע"י התקשורת, של רודפת גברים מתוחכמת וערמומית.

4. להיות שופט / שלמה לוין – אחרי ספרים שסיפרו על שופטים וספרים שכללו שיחות עם שופטים, מגיע ספר שנכתב ע"י שופט. שלמה לוין כיהן כשופט למעלה מ-30 שנה ובתפקידו האחרון כיהן כמשנה לנשיא בית המשפט העליון, עד לפרישתו מכס השיפוט בשנת 2003. בספרו "להיות שופט", חולק לוין את חוויותיו מאולם המשפט, מתאר את עמדתו לגבי תפקידו של השופט ובית המשפט, מספר על תיקים מעניינים שהיה מעורב בהם ועל מפגשים עם סיטואציות מעניינות ולעתים משעשעות שבהן נתקל (כמו הפעם שבה נזעק "להציל" את נשיא בית המשפט העליון שמגר שנתקע במעלית עם בעלת המזנון). בדרכו המיוחדת, מצליח לוין להפוך את הקורא לאיש סודו של מי שלעתים נתפס בציבור כדמות מאיימת ולא נגישה.

5. ארץ דיבת חלב ודבש / עו"ד רון לוינטל – תביעות לשון הרע מטבע הדברים הן תמיד תביעות עסיסיות מאחר שהן מתובלות בשלל אמירות פיקנטיות ומספקות הצצה מעניינת אל ההתנהגות האנושית. אל תטעו – לא מדובר בספר "לימוד" משפטי על הלכות תביעות הדיבה. בספר, שנכתב במלאת 50 שנה לחקיקת חוק איסור לשון הרע, מציג עו"ד לוינטל, המתמחה בתביעות בתחום זה ואף מכהן כיו"ר משותף בועדת לשון הרע בלשכת עורכי הדין, שורת סיפורים על תביעות דיבה מיוחדות, חלקן מפורסמות יותר וחלקן פחות, כשכולם כתובים בשפה קלילה, "סיפורית" ונגישה ולצדם הסברים משפטיים קצרים על החוק וההגנות הקבועות בו. בין היתר אפשר למצוא בספר את סיפור התביעה שהגיש איתמר בן גביר נגד אמנון דנקנר, שהסתיימה בפיצוי של שקל אחד בלבד, תביעה שבמרכזה עלבון תנ"כי במהלך ויכוח שפרץ בסוכת אבלים, עורך דין שנפגע מפרסום של סדרה בטלוויזיה על עורך דין פיקטיבי, שחקן כדורסל מפורסם שתבע עיתון שרמז כי הוא הומו ועוד רבים וטובים. 

6. זאת ועו"ד! דיוקן העברית המשפטית בישראל / עו"ד מיכל אהרוני ועו"ד רן לוסטיגמן – מאז ומתמיד הייתה השפה המשפטית מושא לדיונים רבים, שלרוב לעגו ליומרנותה הרבה ולנטייתם של עורכי הדין והמשפטנים לסבך באמצעותה אפילו את הסוגיה הפשוטה ביותר. בספר "זאת ועוד" מציגים המחברים את דמותה של השפה המשפטית העכשווית, מלקטים דוגמאות לשיבושי לשון נפוצים ומשעשעים ובעיקר קוראים לבצע "מהפכה" של ממש שתפשט את השפה המשפטית ותחייב הן חקיקה והן חינוך מחדש, על מנת להוביל להגדלת הנגישות למשפט ואף להגדלת השוויון החברתי. 

7. פרקליט וג'נטלמן – כיצד להצליח בעריכת דין ולהישאר אדם הגון / עו"ד איתן ארז – "הספר מיועד לעורכי דין צעירים ושאינם צעירים וכן לסטודנטים למשפטים, למתמחים ולכל מי שעולם המשפט מעניין אותו", כך מתואר בכריכה האחורית ספרו של איתן ארז, מוותיקי הפרקליטים המוערכים בישראל ומי שעלה לכותרות לא אחת בהקשר של פרשות מעניינות שונות. חלקו הראשון של הספר מתמקד באוטוביוגרפיה של ארז, בה הוא מתאר את ההיסטוריה של משפחתו, את ילדותו באיראן ואת קורותיו המקצועיים, לאחר מכן הוא מתאר תיקים מעניינים בהם היה מעורב, ובהמשך חולק "סודות מקצועיים", עצות כיצד להצליח במקצוע עריכת הדין ומחשבות על עולם המשפט. הספר מסתיים ב"נבואתו" של ארז לגבי עתיד מקצוע עריכת הדין, שלשיטתו הוא "שחור משחור" וכן בנבואה לגבי עתידו האישי שלו.

8. לתפוס רוצח / עמרי אסנהיים – שמעון קופר כמעט הצליח להתחמק מרצח כפול של שתיים מנשותיו, שנמצאו ללא רוח חיים בהפרש של 15 שנה זו מזו ובנסיבות כמעט זהות. אלא שאז נכנס לתמונה העיתונאי החוקר עמרי אסנהיים ובעבודה עיקשת ומתמדת הצליח לחשוף את מסכת הסודות והשקרים שטווה ולהביא גילויים חדשים ומסעירים שהובילו בסופו של דבר לפתיחה מחודשת של התיק ע"י המשטרה ולהעמדתם לדין של קופר ומי שסייעה לו באחד מהמקרים להשיג את החומר ששימש לרצח. בספר מביא אסנהיים, שאף העיד במהלך המשפט, תיעוד מרתק של סיפור ההתחקות שלו אחר האלמן הכפול, החל מהרגע בו נודע לו על הסיפור לראשונה, דרך מסעו בתחנות חייו של קופר ונשותיו ועד לסיומה (הזמני) של הפרשה בפסק דין מרשיע בבית המשפט המחוזי. הספר נקרא בנשימה עצורה ומדובר בסיפור כה יוצא דופן, עד שלעתים קשה להאמין שהוא סיפור אמיתי לחלוטין ולא ספר בלשי דמיוני של סופר בעל דמיון מפותח במיוחד.

9. משחק הראיות / ליעד שהם – בניגוד ליתר הספרים ברשימה, הספר הזה הוא ספר עלילתי-בדיוני, פרי עטו של מי שכונה לא אחת "ג'ון גרישם הישראלי". ליעד שהם, עו"ד בעל תואר שני המתמחה במשפט מנהלי ומסחרי, פרסם כבר למעלה מ-10 ספרים שחלקם מז'אנר המתח המשפטי אשר זכו לא פעם לשבחי הביקורות וגיבוריהם הם עורכי דין, חוקרי משטרה, שופטים ונאשמים בפרשיות רצח סבוכות. בספר רב המכר "משחק הראיות", מגולל שהם את סיפורו של שופט מחוזי קפדן שנקלע לפרשיית רצח ומוצא עצמו ניצב מצדה השני של המערכת שעד לא מזמן היה חלק בלתי נפרד ממנה. "משחק הראיות הוא ספר מתח כמו שספר מתח צריך להיות", תיארה אותו אחת הביקורות, "בדיוק כשאתה כבר רוצה להגיד 'היי, ידעתי מיד מההתחלה שזה הרוצח!' מתהפך הסיפור, נטרפים הקלפים ותיאוריות חדשות נפרשות".

10. בשם החוק – היועץ המשפטי לממשלה והפרשות שטלטלו את המדינה / דינה זילבר – בתור אחת מהדמויות הבכירות במערכת המשפט, נמצא היועץ המשפטי לממשלה לא אחת במוקד פרשיות ציבוריות ממדרגה ראשונה. זילבר, המשמשת כיום כמשנה ליועץ, מביאה בספר זה את סיפורם של מי שכיהנו בתפקיד הרגיש והלעתים שנוי במחלוקת, ובעיקר מדגימה את הקונפליקט שבין היותו של היועמ"ש מי שאמור להיות "עורך הדין של הממשלה" ולייצג את האינטרסים שלה, לבין תפקידו כמי שעומד בראש מערך התביעה ונדרש להכריע פעמים רבות בניגוד לעמדתה ולטובת חבריה. בדומה לספר "העליונים", כל פרק בספרה של זילבר מתמקד ביועץ אחר וסוקר פרשיות רבות שטלטלו את המדינה לאורך השנים ובהן קו 300, פרשת בר און- חברון, פרשת חשבון הדולרים של יצחק רבין, העמדתו לדין של הנשיא קצב ועוד. כל זאת מביאה זילבר לאחר עבודה מאומצת שכללה נבירה בארכיונים ובמסמכים רבים ועשרות שיחות שערכה עם גיבורי הספר והמקורבים להם.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:47
קומיט וכל טופס במתנה