שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הטעויות הכי יקרות אחרי תאונת דרכים

חדשות

הטעויות הכי יקרות אחרי תאונת דרכים, צילום: Shutterstock
הטעויות הכי יקרות אחרי תאונת דרכים
31/05/2018, כתיבת מומחים

הדקות הראשונות אחרי תאונת דרכים הן המבלבלות ביותר, אך גם החשובות ביותר. הנה 4 דברים שפשוט חייבים לעשות לאחר תאונה ו-5 שבשום אופן לא. המדריך להמנעות מטעויות שעלולות לעלות לך ביוקר

תאונות דרכים הן עניין לא נעים גם בלי לקחת בחשבון את ההוצאות. בעת תאונה ‏לא תמיד מצליחים לחשוב באופן מסודר, אבל יש כמה דברים שחייבים לזכור לעשות – כמו גם כמה שחייבים לזכור לא לעשות בשום מקרה. נסיעה ללא ביטוח רכב חובה, לדוגמא, היא עבירה פלילית שיכולה לעלות לכם המון כסף, אבל כמוהה גם רכישת פוליסה שלא קראתם והבנתם לאשורה. פזיזות, חתימה על דו"חות רפואיים בהיסח הדעת וגם תיקון לפני הערכת שמאי – עלולים להגדיל את שורת החיובים התחתונה, אבל גם מאוד פשוט להימנע מכך. כל האמור לעיל הוא בגדר המלצה, אך אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי במקרה של תאונה.

 

חייבים על בטוח: פוליסת ביטוח

ראשית, נהיגה ברכב שאינו מבוטח הינה עבירה על החוק. אך יותר מזה – המקפידים יאמרו לכם שלא מספיק שהרכב מבוטח והפוליסה בתא הכפפות שלו – מומלץ להתוודע אליה היטב ולהכיר את אמצעי ההתקשרות עם חברת הביטוח. כשאתם בוחרים ביטוח רכב ומבצעים השוואת מחירים בדקו היטב את האותיות הקטנות על מנת להבין מה וכמה מכסה הפוליסה שבחרתם. רצוי להחזיק את הפוליסה (או פוליסות, במקרה של ביטוח רכב לנהג חדש או מקיף) בשני עותקים: אחד דיגיטלי בשירות ענן ואחד פיזי ברכב.

מה עושים מיד לאחר תאונת דרכים?

אחרי שהרכב בו אתם נוהגים הגיע לעצירה מלאה, הדליקו את אורות החירום והתחילו בבדיקת מצבם של הנוסעים ברכב. אם אין נפגעים בגוף צאו בזהירות מדלת הנהג, כשלגופכם אפוד-זוהר, הדליקו את הבהוב אורות החירום והציבו את משולש האזהרה במרחק של לפחות 20 ורצוי 100 מטרים.

ומה במקרה של תאונה עם נפגעים?

במקרה בו אדם אחד לפחות נפגע מבחינה גופנית, מוגדרת התאונה כתאונה עם נפגעים. במקרה כזה יש לדווח מיידית למוקדי 100 של המשטרה ו-101 של מגן-דוד, ולמסור בשיחה מיקום מדוייק של כלי הרכב, מספרם של הנפגעים בתאונה ותיאור מצבם הכללי. אם ישנה סכנה שאחד מכלי הרכב יתלקח, יש להוציא את הפצועים מהמכוניות ולעדכן את מוקד 102 של מכבי אש. בכל מצב אחר, אין להזיז את הפצועים.

במקרה שאתם או מי מהנוסעים פונה לטיפול רפואי, שמרו את הקבלות והגישו אותן לחברת הביטוח.

פרוטוקול תאונה

לצד פוליסת הביטוח, מומלץ להחזיק בתא הכפפות גם פנקס ועט, אבל אתם גם יכולים ליצור קובץ-קול בטלפון החכם, כדי ליצר לעצמכם סיכום נקודות עיקריות של עיקרי הדברים. באיזה כיוון נסעתם? באיזו מהירות? מאיזה כיוון הגיע הרכב האחר? פרטים אלו ואחרים ישמשו אתכם לחקירה המשטרתית ולתביעת הביטוח.

הוסיפו צילומים ותעדו בווידאו את הפגיעות שספגו כלי הרכב, או המפגע בכביש בו נתקלתם. השתדלו לצלם מכמה שיותר זוויות ובהקדם הניתן כי קחו בחשבון שאם תיווצר הפרעה לתנועה, תתבקשו להזיז את המכונית.

אם בתאונה מעורב נהג נוסף, הגיעה העת להחלפת הפרטים. אתם צריכים להציג רשיון נהיגה, לקבל ולתת: שם מלא, מספר תעודת זהות, מספר טלפון נייד, פרטי הגוף המבטח ומספר הפוליסה. אתם יכולים לרשום את הפרטים או לצלם אותם. כדי לחזק את הוודאות שהכל יתנהל כשורה, חייגו עוד מהשטח למספר הנייד שקיבלתם. קיצור תהליכים מבחינת החלפת פרטים, שיבטיח לכם שהמספר שקיבלתם אמיתי. 

אם במקום התאונה נוכחים עדים נוספים, בקשו גם את שמם ומספר הטלפון שלהם באדיבות.

במקרים של עבירת תנועה חמורה, או במידה והנהג השני מסרב לתת פרטים, יש להתקשר למוקד 100 של המשטרה ולבקש שיגיע שוטר לזירה. בכל מקרה אחר של תאונה ללא נפגעים, אין צורך להזעיק את כוחות הביטחון למקום.

חמשת הדיברות

טעויות קטנות עלולות לעלות לכם הרבה כסף, אלו הדברים שכדאי לכם להימנע מהם:

1.   לא תחתום ולא תסכים לשום פיצוי עם בעל רכב אחר בשטח. קביעת האשמה וגובה הפיצוי צריכים להיקבע על ידי מי שזו עבודתו, ברגע שאתם מסכימים למשהו משתמע מכך שהודתם באחריות לתאונה.

2.   לא תחתום על שום הצהרה בלי לקרוא ולהבין אותה. בין אם מדובר בדו"ח משטרתי או רפואי, חשוב לוודא שכל הפרטים הרלוונטיים להוכחת קשר בין התאונה לנזק, מופיעים שחור על גבי לבן, ושכולם מדויקים.

3.   לא תדחה את הגשת טופס "תאונת דרכים" הזמין כאן באתר משטרת ישראל, לתחנה קרובה. את האישור על "מעורבות בתאונת דרכים" העבירו לחברת הביטוח. לתביעת הביטוח יש לכם עד שבע שנים מנקודת המבט של החוק, אבל מומלץ לא לדחות גם את הטיפול בה. 

4.   אל תנסו לאמוד את הנזק בעצמכם ואל תחליטו לבד אם להזמין גרירה. ברבים מהמקרים תוכלו להמשיך לנסוע לכל הפחות עד המוסך. אם הוחלט לגרור את הרכב, זכרו להוציא ממנו חפצים אישיים. אל תתקנו את הרכב בטרם הערכת שמאי מטעם חברת הביטוח.

5. אם נקבעו לכם טיפולים ומעקבים רפואיים, הקפידו להתייצב במועדים שנקבעו לכם. גם אם "הטרטורים האלו עושים אתכם חולים", אל תוותרו על פניה לקופת החולים לטובת החלמתכם.

וכמובן, הכי חשוב, זכרו לקחת נשימה עמוקה לפני שאתם יוצאים מהרכב, באופן טבעי קצב פעימות הלב מזנק והנשימה כבדה. הנהג שעימו נבוא במגע אולי לא יהיה אדיב כמו שאתם תנסו להיות, הימנעו מעימותים מילוליים או גופניים ואל תאפשרו לצד השני "לחמם" אתכם. העבירו מהילוך "הלם" ל"מעשיות" וצאו מהרכב כשאתם יודעים בדיוק מה אתם צריכים לעשות עכשיו.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:99
קומיט וכל טופס במתנה