שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כשהילד מתפרע בכיתה

חדשות

כשהילד מתפרע בכיתה, צילום:
כשהילד מתפרע בכיתה
14/05/2018, כתיבת מומחים

מורה שעומד מול כיתה של כמה עשרות ילדים עלול למצוא את עצמו במצב של תסכול וחוסר אונים. אז איך מתמודדים עם הדילמות הנפוצות ולמה חשוב להקפיד על חינוך לערכים? הנה כל התשובות

הוראה היא ככל הנראה העבודה הקשה ביותר שהאדם המציא ויצר לעצמו. מי שמסתכל על עבודת המורה רק מתוך פריזמה של שעות, חופשות ושביתות כנראה מעולם לא עמד מול כיתה של כמה עשרות ילדים ובני נוער מלאי הורמונים וטסטוסטרון.

בפועל, המורה מתמודד על בסיס יום יומי עם עשרות דילמות ועליו לקחת בחשבון גם היבטים משפטיים של פעולות שאותן הוא בוחר לבצע – וכל זה עוד לפני שהזכרנו את מערכת היחסים עם ההורים. עם זאת, כמובן שניתן לפתור את רוב הבעיות באמצעות שימוש בהיגיון בריא ואפשר גם להשפיע על דור העתיד באמצעות חינוך לערכים.

מה מותר ומה אסור למורה?

אחת הסוגיות שמלוות את עבודת המורה היא מה לעשות עם ילד שמתפרע. נושא המשמעת קריטי מכפי שנהוג לחשוב, כי רוב המורים מכירים את החומר שהם מלמדים ויש להם כלים פדגוגיים ודידקטיים מצוינים. מנגד, המשמעת היא עניין רגיש שיש לו השלכות ברורות על הילד, ההורים והכיתה.

המטרה של המורה כאשר הילד מתפרע היא לרסן אותו. השאלה היא מה מותר ומה אסור למורה לעשות, כמו גם האם להתייחס רק אליו ולהתעלם מיתר הכיתה. כמו כן, לאורך השנים אומצו טכניקות שונות להתמודדות עם בעיות משמעת ומה שהיה מקובל בעבר כלל אינו עולה על הדעת היום.

כמובן שאסור למורה להפעיל אלימות פיזית או מילולית כלפי ילד שמתפרע, ובחלק מבתי הספר הוא אפילו לא יכול להוציא אותו מהכיתה. אסור למורה גם להוריד לילד ציון במבחן בגלל בעיות משמעת ורוב הדברים שהוא עושה מעודדים אותו להמשיך להפריע.

הכל מתחיל בחינוך לערכים

הפתרון לבעיות משמעת בכיתה צריך להיות מערכתי והמורה חייב לבחור את המלחמות שלו בצורה נכונה. ברוב המקרים הילד המתפרע יגיב טוב יותר אם המורה ייקח אותו לשיחה אישית במהלך השיעור ויציב לו גבולות ברורים. הצבת גבולות תעניק לילד ביטחון ותראה גם לשאר הכיתה שמותר לטעות, אבל אסור להפוך את ההתנהגות לנורמה.

במידה וזה לא עוזר כי בעיות המשמעת ממשיכות, המורה יכול לפנות למנהל, להפעיל את ההורים ולשקול הרחקה. הכי חשוב שהמורה ינהג בביטחון עצמי ושבמקביל להתמודדות עם בעיות המשמעת הוא יגביר אצל התלמידים את המוטיבציה ללמוד.

בסופו של דבר, כוחו של המורה מוגבל והרבה תלוי בערכים שאיתם הילד מגיע מהבית. גם מורה שסיים בהצלחה לימודי חינוך  לא נמצא עם התלמיד במשך 24 שעות ביממה ואי אפשר לצפות ממנו להתייחס רק אליו. הטיפול בבעיות משמעת הוא אחריות של ההורים והחינוך לערכים צריך להיות משותף לכולם.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:171
קומיט וכל טופס במתנה