שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 5 היבטים משפטיים של יצוא

חדשות

5 היבטים משפטיים של יצוא , צילום:
5 היבטים משפטיים של יצוא
14/05/2018, כתיבת מומחים

היכרות עם ההיבטים המשפטיים של יצוא היא תנאי לסחר בינלאומי מוצלח. מה קובעים הנהלים בישראל ומי אחראי על הנושא? הנה כל התשובות

משרד הכלכלה והתעשייה אחראי על רוב ההיבטים של יצוא מישראל  ובין היתר הוא גם קובע חוקים, הוראות מנכ"ל ונהלים. היות ותעשיית הייצוא מישראל רחבה וגדולה, אנשים שרוצים להשתלב בה חייבים להכיר את ההיבט המשפטי של הנושא. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם נציגי משרד הכלכלה והתעשייה או עם אנשי מקצוע אחרים בשביל להימנע מהטלת קנסות וסנקציות חמורות יותר.

הנה למשל 5 היבטים משפטיים שהם חלק בלתי נפרד מתהליך הייצוא מישראל למדינות אחרות באירופה, בארצות הברית ובשאר רחבי העולם:

1. יש נוהל לייצוא פסולות ירוקות

פסולת ירוקה היא מנוע כלכלי של חברות ותעשיות בינלאומיות. עם זאת, לא כל היצואנים בישראל יודעים שיש נוהל לפסולות ירוקות שחל על פלסטיק, צמיגים, נייר, קרטון וזכוכית ותקף לכל המקרים למעט שיתוף פעולה עם מדינות שחברות ב-OECD. המשמעות היא שיש צורך ברישוי על מנת לבצע סחר בינלאומי של פסולות ירוקות ובלעדיו מדובר במעבר על החוק.

2. סחר ביהלומי גלם כפוף ל"תהליך קימברלי"

"תהליך קימברלי" הוא כינוי למסגרת נהלים בינלאומיים שמחייבים לסחר ביהלומי גלם. התהליך נקבע על ידי פורום של נציגי מדינות שמפיקות וסוחרות ביהלומים, ובהן גם ישראל. כמו כן, התהליך נמצא תחת פיקוח של מדינות שונות והוא תקף לגבי כל מי שמתכנן או מייצא יהלומים מישראל.

3. מנהל המכס רשאי לסרב לתת רישיון ליצוא בלי נימוק

באופן עקרוני חל איסור על ייצוא של כל סחורה מישראל אלא אם היצואן עומד בכללים שנקבעו בצו מתן רישיונות יצוא. מן העבר השני, לא כולם מביאים בחשבון שמותר למנהל מכס או לכל רשות מוסמכת לצורך העניין, לסרב לתת את הרישיון וזאת אף מבלי לתת טעם לסירוב הזה. הדרך להימנע מכך היא כאמור לעמוד בהנחיות הצו ובמידת הצורך לבצע את ההתאמות הנדרשות.

4. לכל סחורה יש אישורים והיתרים אחרים

עוד טעות נפוצה שמתבצעת על ידי יצואנים מישראל היא שימוש באותו היתר לצורך סחר בינלאומי בסחורות שונות. זה אסור על פי חוק, כי האישורים וההיתרים מונפקים על ידי רשויות מוסמכות בהתאם לסמכות המוקנית להם. הסמכות מאפשרת להם לקבוע נהלים אחרים לכל סחורה ויצוא והיא זו שקובעת מה מותר להעביר למדינות זרות.

5. אי אפשר לייצא בלי למסור מסמכים

כל יצואן שמבקש לייצא טובין מישראל צריך למסור לסוכן מכס פרטים בירוקרטיים. בין היתר, עליו להציג חשבונית, מפרט אריזות, תצהיר ורישיונות ואישורים לפי העניין. בנוסף, עליו למלא במקרים מסוימים בקשה להנפקת מסמך העדפה ורק לאחר מכן רשאי סוכן המכס או פקיד השירות לשדר מסר שליפת יצוא למערכת הסחר.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:152
קומיט וכל טופס במתנה