שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מנכ"ל חדשות 10, גולן יוכפז, יפוצה במאות אלפים לאחר שפוטר מגל"צ

חדשות

מנכ"ל חדשות 10, גולן יוכפז, יפוצה במאות אלפים לאחר שפוטר מגל"צ, צילום: גולן יוכפז. צילום: אייס
מנכ"ל חדשות 10, גולן יוכפז, יפוצה במאות אלפים לאחר שפוטר מגל"צ
09/05/2018, עו"ד לילך דניאל

שירות ארוך שנים הסתיים בטונים צורמים: בית הדין האזורי לעבודה בת"א קיבל את תביעתו של העיתונאי גולן יוכפז, וקבע כי פוטר מעבודתו בגלי צה"ל שלא כדין, מטעמים לא ענייניים וללא שימוע כדין. זאת, לאחר שבתחנה סברו כי קיים חשש לניגוד עניינים בין תפקידו בתחנה לתפקידו כמנכ"ל חדשות ערוץ 10. בהתאם תפצה המדינה את יוכפז בלמעלה מ-300 אלף שקל

התובע, גולן יוכפז, הוא עיתונאי המכהן כיום בתפקיד מנכ"ל חדשות ערוץ 10. בתקופת שירותו הסדיר בצבא שירת יוכפז בגלי צה"ל, ועם תום שירותו הועסק בתחנה ובהמשך הוסדרה העסקתו כאזרח עובד צה"ל. במהלך השנים מילא יוכפז תפקידים שונים, כשבתפקידיו האחרונים שימש כעורך הראשי והמגיש של תכנית חדשות הבוקר "בוקר טוב ישראל" ומנהל פרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר", המשודר מדי שנה ביום הזיכרון.

יוכפז התמודד לתפקיד של מפקד התחנה, אולם מי שזכה בתפקיד היה ירון דקל. בינואר 2013 נפגש יוכפז עם דקל, סיפר לו כי הוא מתכוון להתמודד לתפקיד מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 10 וביקש לברר האם תהיה זו בעיה עבורו להמשיך להגיש את תכנית הבוקר במידה שייבחר לתפקיד. דקל ענה שלדעתו לא תהיה בעיה עם כך שהוא יגיש את התכנית פעם-פעמיים בשבוע. חמישה ימים לאחר הפגישה, מונה יוכפז לתפקיד מנכ"ל חדשות 10.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בפברואר 2013 נערכה פגישה בה נכחו יוכפז, דקל והגב' גלית אלטשטיין, ראש מחלקת אקטואליה וחדשות בגל"צ. בפגישה זו הודיע דקל ליוכפז לראשונה כי הוא לא יוכל להמשיך להיות מועסק כאע"צ עקב ניגוד העניינים עם עבודתו כמנכ"ל חדשות 10, והציע לו לצאת לחל"ת עד להסדרת אופן ההתקשרות. לחילופין הציע לו דקל לפרוש מעבודתו ולאחר שנת צינון לשוב ולהגיש את "בוקר טוב ישראל" פעם בשבוע כיועץ או מתנדב.

כחודשיים אח"כ, הודיע יוכפז לדקל שהוא מסרב לצאת לחל"ת וכי בכוונתו למצות את זכויותיו מול התחנה בכלים משפטיים. יוכפז שב ודרש להגיש את התכנית פעמיים בשבוע כפי שהובטח לו, אולם דקל השיב לו כי ההבטחה לו הייתה לפעמיים בשבוע וכי עליו להגיש בקשה להיתר עבודה פרטית ועד אז עליו לצאת לחופשה. בהמשך נערכה פגישה בהשתתפות גורמים שונים שלאחריה החליט ראש מרכז תעסוקת עובדי צה"ל כי ניגוד העניינים שנוצר כתוצאה ממינויו של יוכפז למנכ"ל חדשות 10 עם עבודתו בתחנה – אינו מאפשר את המשך העסקתו. מספר ימים אח"כ, הודיע ראש מרכז התעסוקה ליוכפז כי לאור החלטתו לדבוק בכהונתו כמנכ"ל חדשות 10 הוא רואה בו כמי שזנח את מקום עבודתו. נוכח האמור, הגיש יוכפז תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בת"א. בתביעתו טען יוכפז כי הוא פוטר שלא כדין, שפיטוריו היו מקפחים ולא ענייניים, שלא נערך לו שימוע כדין, שחוזה ההעסקה עמו הופר, כי שמו הטוב נפגע וכי הוא זכאי להפרשי שכר בגין עבודתו בשבתות.

המדינה מנגד, טענה כי לפי הנהלים המחייבים אותה היא לא הייתה רשאית להמשיך להעסיק את יוכפז כל עוד הוא מכהן כמנכ"ל חדשות 10 מטעמים של חשש לניגוד עניינים, וכי הוא הכניס עצמו מבחירה לסיטואציה בה הוא אינו יכול להמשיך לעבוד בשורותיה לאחר שלא היה מוכן לוותר על עבודתו כמנכ"ל חדשות 10 ובכך למעשה זנח את עבודתו והתפטר.

השופטת עידית איצקוביץ קיבלה את התביעה וקבעה כי ההחלטה "להשעות" את יוכפז ולא להתיר לו לעבוד יותר במתכונת המוסכמת, מהווה "אקט של פיטורים". נקבע, כי הברירה שהציבה התחנה ליוכפז לא נבעה מחוסר יכולת טכנית לבצע את שני התפקידים גם יחד, וכי עמדתה לפיה קיים חשש לניגוד עניינים אינה משנה את העובדה שהוא היה מעוניין להמשיך לעבוד בתחנה. לדעת השופטת, משגמלה התחנה בדעתה כי העסקת יוכפז מהווה ניגוד עניינים, היא השעתה אותו מעבודתו, הורתה לו לא להגיע יותר למשרדיה והציבה בפניו ברירה לא מעשית בעליל – שמשמעה כי היא לא הייתה מעוניינת להעסיקו כל עוד הוא מכהן כמנכ"ל חדשות 10. "משהסכימה הנתבעת, דרך מר דקל, לשינוי תנאי העבודה של התובע תוך צמצום משרתו ולאחר מכן חזרה בה מהסכמתה", כתבה השופטת איצקוביץ, "היא הפרה את ההסכם שנכרת עם התובע. ההחלטה "להשעות" את התובע ולא להתיר לו לעבוד יותר במתכונת המוסכמת, מהווה "אקט" של פיטורים". בהתאם לאמור, נקבע כי יוכפז פוטר מעבודתו ולא התפטר.

עוד התקבלה עמדתו של יוכפז לפיה החובה לבקש היתר לעבודה פרטית לפי פקודות הצבא, חלה על עובדים במשרה מלאה בלבד. לשיטת בית הדין, אין מקום לפרש את הפקודה כך שהיא חלה גם על עובדים במשרה חלקית ולקרוא בה את מה שלא מצוין בה במפורש. בנוסף נקבע כי גם אם הוראות הפקודה היו חלות על יוכפז, הרי שבנסיבות העניין אין בהפרתן משום הצדקה לראות בו כמי שזנח את מקום עבודתו. זאת, שכן הוא לא היה מנוע מלבצע את שתי העבודות יחד מבחינה טכנית והחשש לניגוד עניינים לא היה חמור וברור עד כדי כך שלא ניתן היה לסבור בתום לב שלא ניתן היה לרפא אותו בדרך כלשהי. בהתאם לקביעה לפיה יוכפז פוטר ולא התפטר, פסק לו בית הדין פיצויי פיטורים בסך של 221,118.50 שקלים.

גם בשאלה האם פיטוריו היו שלא כדין צידדה השופטת בעמדתו של יוכפז וקבע כי פוטר מטעמים לא ענייניים וללא שימוע כדין. מנגד, נקבע כי הוא לא הוכיח שהיו שיקולים זרים או אפליה פסולה בהחלטה לסיים את חוזה עבודתו. כן נקבע כי המדינה הפרה את חוזה העבודה עמו, ולכן נפסק לו פיצוי נוסף בגובה 12,350 שקל, שהוא השכר החודשי שנקבע לו לפי הסכם העבודה התקף במועד פיטוריו. עוד קבע בית הדין כי חוק שעות עבודה ומנוחה חל על יוכפז וחייב את המדינה בתשלום עבור שעות נוספות שבוצעו בשבת. בנוסף, זכאי יוכפז להפרשי שכר בסך 49,972 שקל.

לבסוף, דחתה השופטת את טענותיו של יוכפז לפגיעה בשמו הטוב ולפרסום לשון הרע. לפי טענתו של יוכפז, עמדת המדינה לפיה יש חשש לניגוד עניינים בהמשך העסקתו בעודו משמש גם כמנכ"ל חדשות 10, זלגה אל מחוץ לגורמים הרלבנטיים לעובדי המערכת, לתקשורת החיצונית ולציבור והביאה לפגיעה בשמו הטוב. לדעת השופטת, היה בסיס לסברה של המדינה אודות החשש האמור לניגוד עניינים ולכן בלאו הכי הייתה עשויה לעמוד לה הגנת "אמת דיברתי" גם אם היה נקבע שמדובר בלשון הרע. עם זאת, נקבע כי אין בהחזקת עמדה משפטית זו משום לשון הרע לפי החוק ולכן כלל לא מדובר בלשון הרע. עוד הוסיפה השופטת כי ההתרשמות היא שטענות אלו נטענו כלאחר יד מבלי לנסות לבססן באופן רציני.

לסיכום, סך הפיצוי שנפסק ליוכפז עומד על 372,104.5 שקל, בתוספת 35 אלף שקל בגין הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד. יוכפז יוצג בהליך ע"י עורכי הדין סיגל פעיל וזוהר גיפס. המדינה יוצגה ע"י עו"ד איה דויטשר-קורנהאוזר ועו"ד גילה חממי-פינק.

 

סע"ש 58698-03-14

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:130
קומיט וכל טופס במתנה