שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הורחבו העבירות בהן ידון שופט יחיד במחוזי במקום הרכב של שלושה

חדשות

הורחבו העבירות בהן ידון שופט יחיד במחוזי במקום הרכב של שלושה, צילום: getty images israel
הורחבו העבירות בהן ידון שופט יחיד במחוזי במקום הרכב של שלושה
08/05/2018, עו"ד לילך דניאל

מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה שניה ושלישית תיקון לחוק בתי המשפט, המרחיב את רשימת העבירות בהן בית המשפט המחוזי ידון בדן יחיד במקום הרכב של שלושה. בין העבירות המוצעות נכללות עבירות שבוצעו ממניע גזעני, מספר עבירות טרור ועבירה של גרימה לעזיבה המדינה לשם זנות או עבדות

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב') בקריאה שנייה ושלישית את תיקון מס' 94 לחוק בתי המשפט. התיקון, שהתקבל ברוב של 29 תומכים מול 12 מתנגדים, מרחיב את רשימת העבירות בהן בית המשפט המחוזי ידון בדן יחיד במקום בהרכב של שלושה. בין העבירות האמורות נכללות עבירות שבוצעו ממניע גזעני, מספר עבירות טרור ועבירה של גרימה לעזיבה המדינה לשם זנות או עבדות.

סעיף 37(א)(1) לחוק בתי המשפט קובע כי ככלל בית משפט מחוזי ידון בהרכב של שלושה שופטים, במשפטים בשל עבירות שעונשן מוות או מאסר עשר שנים או יותר. זאת מתוך תפיסה שראוי כי עבירות חמורות ומורכבות להכרעה יידונו לפני הרכב. סעיף קטן (ב) ממשיך וקובע כי על אף ההוראה האמורה, בעבירות המנויות בחלק א' של התוספת הראשונה לחוק, ידון בית המשפט המחוזי בשופט אחד אם נשיא בית המשפט או סגנו, לבקשת בעל דין או ביוזמתו,

לא הורה אחרת לעניין מסוים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

הוועדה המייעצת לעניין סדר דין פלילי וראיות בראשות נשיאת העליון לשעבר מרים נאור, בחנה ומיפתה את העבירות אשר נדונו בהרכב של שלושה במטרה לצמצם את סוגי המקרים שבהם קיימת חובת הרכב כאמור, לנוכח העומס המוטל על בתי המשפט המחוזיים הדנים בעבירות החמורות, והרצון לאפשר קיום דיונים באופן מהיר ויעיל יותר. בעקבות בחינה זו המליצה הוועדה על הרחבת התוספת והוספת אותן עבירות שלגביהן סברה כי בשל טיבן, העברת הדיון בהן לדן יחיד לא תפגע ביכולתו של בית המשפט להגיע לחקר האמת ולא תפגע בזכותו של הנאשם להליך הוגן. בעקבות ההמלצות הורחבה רשימת העבירות בשנת 2011 וכעת הורחבה כאמור שוב.

העבירות שנוספו הן סעיף 144ו לחוק העונשין, העוסק בעבירה מתוך מניע של גזענות או מתוך מניע של עוינות כלפי ציבור, עבירה לפי סעיף 203 לחוק העונשין (הבאת אדם לידי מעשה זנות או הבאת אדם לידי עיסוק בזנות), עבירה לפי סעיף 376ב לחוק העונשין (הגורם לאדם לעזוב את המדינה שבה הוא מתגורר לשם העסקתו בזנות או בתנאי עבדות). "בחינת העבירות האמורות בהתאם לשיקולים שהנחו את ועדת נאור, והניסיון של גורמי התביעה בעניינים אלה, הובילו למסקנה כי ניתן לנהל משפט בעבירות הקבועות בהם בפני שופט אחד ואין הן מחייבות, בכל מקרה, דיון לפני הרכב", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. עם זאת, במקרים מורכבים או חמורים במיוחד, יוכלו הצדדים לבקש מנשיא בית המשפט המחוזי או סגנו להורות על העברת הדיון בעבירה כאמור, לדיון לפני שלושה שופטים.

עוד נכתב בדברי ההסבר כי ככל שמדובר בעבירות הזנות לפי סעיפים 203 ו–376ב לחוק העונשין, התיקון המוצע נועד גם לקדם קוהרנטיות בחקיקה, שכן העבירה של סחר בבני אדם למטרת זנות, שהיא חמורה יותר מעבירות אלה, כבר הוספה לרשימת העבירות שידונו בפני דן יחיד.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:229
קומיט וכל טופס במתנה