שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 47 מרצים למשפט ציבורי: "פסקת ההתגברות – בכיה לדורות"

חדשות

47 מרצים למשפט ציבורי: "פסקת ההתגברות – בכיה לדורות", צילום: istock
47 מרצים למשפט ציבורי: "פסקת ההתגברות – בכיה לדורות"
02/05/2018, עו"ד לילך דניאל

"מכתב המרצים": על רקע הדיון הציבורי בנושא, פרסמו עשרות מרצים בכירים למשפט חוקתי וציבורי מכתב פומבי ליועמ"ש, לשרת המשפטים ולראש הממשלה בבקשה להימנע מחקיקת פסקת ההתגברות והזהירו כי היא תגרור "צמצום חמור של מידת כיבוד זכויות האדם במדינת ישראל" בין החותמים: הפרופסורים אוריאל פרוקצ'יה, ברק מדינה, סוזי נבות ואמנון רייכמן

"הצטרפנו למכתב זה בכדי להביע דאגה עמוקה מפני היוזמה להוספת פסקת התגברות לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו" – כך נפתח "מכתב המרצים" שפורסם אתמול (ג'), עליו חתומים 47 מהמרצים המובילים באקדמיה בתחומי המשפט הציבורי. בין החותמים: פרופ' ברק מדינה, פרופ' אוריאל פרוקצ'יה, פרופ' סוזי נבות, פרופ' אמנון רייכמן, פרופ' עמנואל גרוס, פרופ' עלי זלצברגר, ועוד.

במכתב פונים המרצים לראש הממשלה, שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה ומפצירים בהם להימנע מחקיקת "פסקת ההתגברות", המצויה בימים אלו בדיון ציבורי נוקב. "יש בינינו החתומים מטה עמדות שונות ביחס לעצם הצורך בפסקת התגברות במסגרת החוקתית של ישראל", נכתב, "אולם, כולנו, ללא יוצא מן הכלל, שותפים לעמדה שתהיה זו בכיה לדורות אם תתקבל ההצעה הנוכחית להוספת פסקת התגברות לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עוד מבהירים המרצים במכתב חוק יסוד כבוד האדם הוא "עיקרה של מגילת הזכויות הישראלית" וכי מאז כינונם של חוקי היסוד בתחום זכויות האדם דחה בית המשפט העליון את רובן המוחלט של העתירות שהוגשו לבחינת חוקתיותם של חוקים והתערב בפחות מעשרה מקרים: "אנו סבורים שהיתר לכנסת לפגוע בזכויות אדם פגיעה שאינה מידתית יכול להינתן בנסיבות חריגות ביותר, אם בכלל, וזאת לתקופה מוגבלת ובתום הליך שמשקף תמיכה פרלמנטרית רחבה, העולה משמעותית על הרוב האוטומטי של הקואליציה".

עוד מתייחסים המרצים לדוגמה הקנדית, שתומכי פסקת ההתגברות מרבים להפנות אליה, ומציינים כי זו נוגעת רק לחלק מזכויות האדם וכי היא "מתאימה לתרבות פוליטית שבזכותה, מאז נקבעה ההוראה לפני 36 שנים, הפרלמנט הפדרלי הקנדי מעולם לא השתמש בסמכות זו".

"אנו מפצירים בכם להימנע מחקיקת פסקת ההתגברות, למצער במתכונתה המוצעת", נכתב לסיום. "חקיקת פסקת התגברות שכזו תסיג אותנו שנים רבות לאחור ותגרור צמצום חמור של מידת כיבוד זכויות האדם במדינת ישראל".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:163
קומיט וכל טופס במתנה