שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סערת "פסקת ההתגברות": כמה חוקים פסל בג"ץ מ-1992 ועד היום?

חדשות

סערת "פסקת ההתגברות": כמה חוקים פסל בג"ץ מ-1992 ועד היום?, צילום: צילום באדיבות דוברות המחנה הציוני
סערת "פסקת ההתגברות": כמה חוקים פסל בג"ץ מ-1992 ועד היום?
22/04/2018, עו"ד לילך דניאל

בעוד המהלכים לחקיקת "פסקת ההתגברות" הולכים ורוקמים עור וגידים, התקיימה אמש בירושלים הפגנת תמיכה בבית המשפט העליון שארגנה מפלגת המחנה הציוני, תחת הכותרת "העם עולה לבג"ץ". במקביל, מפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה ניירות עמדה שמגלים בין היתר כי הממוצע השנתי של פסילת חוקים בישראל הוא מהנמוכים בעולם

בצל הוויכוח הציבורי על "פסקת ההתגברות" שנועדה להיות חקיקה "עוקפת בג"ץ", נערכה אמש (מוצ"ש) הפגנה בירושלים תחת הכותרת "העם עולה לבג"ץ". בהפגנה, אותה ארגנה מפלגת המחנה הציוני, השתתפו פעילים מכל רחבי הארץ, אזרחים מן השורה וחברי כנסת מטעם המפלגה שבנו "שרשרת אנושית" מסביב לבית המשפט.

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר: "הגענו לכאן הערב, לסף דלתו של בית המשפט העליון, כדי להעביר מסר ברור וצלול לממשלת ישראל: בית המשפט הוא של העם ומשרת את העם. אנחנו לא ניתן לפגוע בו, לא במילים ולא ב 9D. השרשרת אנושית היא חומה משותפת של כולנו, שמסמלת את הגנת העם על בית המשפט שלו. בית המשפט שמגן על העם מפני עריצות שלטונית. הגענו לכאן הערב מכל קצוות הארץ, לומר לשופטי ישראל:  בקרב הזה על פניה של ישראל הדמוקרטית – אתם לא לבד. אנחנו כאן כדי לומר את הדברים כפי שהם: זהו מאבק על ערכים, זהו מאבק על ממלכתיות זהו מאבק על הערך היסודי ביותר שלנו – הדמוקרטיה". גבאי שלח מסר לשופטי בג"ץ: "חיזקו ואימצו. המשיכו במלאכתכם ביושר, בנאמנות ובניקיון כפיים. במאבק על דמותה של ישראל אתם לא לבד. עם ישראל אתכם ולצדכם".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

גבאי המשיך ותקף את הממשלה: "אל תתבלבלו: ממשלת נתניהו לא באמת מוטרדת מביטול חוקים בנושאים כלכליים או מפסיקות על מאחזים לא חוקיים. פסקת ההתגברות נועדה לשנות את יסודות הליבה של הפרדת הרשויות בישראל. את הכנסת הממשלה כבר הכניעה והשפילה. ראינו את זה השבוע כולנו בטקס המשואות. עכשיו זה תורו של בית המשפט... דמוקרטיה מאבדים בשיטת הסלמי, כל פעם עוד קצת ועוד קצת, עד שמגיעים לנקודת האל חזור. נקודה שבה השלטון מרסק את כל אלה שאמורים למנוע מהדמוקרטיה להיהפך לעריצות הרוב".

יו"ר "התנועה", ציפי לבני, אמרה: "לא רק על בית המשפט אנחנו מגינים היום אלא על הדמוקרטיה במדינת ישראל. ממשלת נתניהו מובילה בתנועת מלקחיים מסוכנת את חוק הלאום שמוחק את השוויון ואת חוק ההתגברות שמוחק את בג"ץ. כשיושלם מהלך הרס בית המשפט העליון - ישראל תפסיק להיות מדינה דמוקרטית".

במקביל, מפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה מספר ניירות עמדה שכוללים בין היתר 10 "מיתוסים" נפוצים על נושא פסילת החוקים ע"י בג"ץ והפרכתם. בין היתר מתייחס המכון לטענות לפיהן פסקת התגברות כבר נהוגה בקנדה, כי בבריטניה אין לבית המשפט העליון זכות לפסול חוקים וכי בתי המשפט בעולם לא אקטיביסטיים כמו בג"ץ בנושא פסילת חוקים. בעניין זה מפרסם המכון גם נתונים השוואתיים על ביטול חוקים, מהם עולה בין היתר כי הממוצע השנתי של פסילת חוקים בישראל הוא מהנמוכים בעולם, ועומד על 0.72 לשנה, בהשוואה לדוגמה לארה"ב (2.01), קנדה (1.6) וגרמניה (8.24). בנוסף, מפרסם המכון את רשימת החוקים שנפסלו ע"י בג"ץ מ-1992 ועד היום וגילה כי מדובר ב-18 חוקים בלבד, בהם בין היתר חוק מס דירה שלישית שנפסל בשנה שעברה, חוק הגיוס וחוק המסתננים שנפסלו מספר פעמים והחוק להפרטת בתי הסוהר.

לקריאה נוספת ראו:

אחד מול אחד: "פסקת ההתגברות" – בעד או נגד?

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:21
קומיט וכל טופס במתנה