שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האסיר הכין 2,000 הזמנות לבקרו בכלא ותבע את השב"ס על ההשקעה

חדשות

האסיר הכין 2,000 הזמנות לבקרו בכלא ותבע את השב"ס על ההשקעה, צילום: pixabay
האסיר הכין 2,000 הזמנות לבקרו בכלא ותבע את השב"ס על ההשקעה
10/04/2018, עו"ד לילך דניאל

אסיר משוחרר תבע את שירות בתי הסוהר לפיצוי בסך 33 אלף שקל, לאחר שלא התאפשר לו לשלוח למעלה מ-2,000 עותקים של מכתב שניסח בו הזמין נמענים שונים לבקרו בכלא. הפיצוי התבקש בגין ההשקעה בהכנת המכתבים, הנזק שנגרם לארגזי המכתבים בהצפה שאירעה בכלא ועוגמת הנפש שחווה לטענתו כתוצאה מהתנהלות השב"ס

התובע הוא אסיר משוחרר שסיים בדצמבר 2016 לרצות תקופת מאסר ארוכת שנים. במהלך שהותו בכלא "מעשיהו" הכין התובע 2,070 עותקים של מכתב שניסח, הנושא כותרת "הזמנה לביקור" ושצורפו לו נספחים. התובע ביקש לשלוח את המכתבים לנמענים שונים על מנת שיבואו לבקרו, ולכן אחסן את המעטפות עם המכתבים בשלושה ארגזי קרטון כדי למוסרם לבדיקת הגורמים הרלוונטיים בשב"ס קודם לשליחתם. לאחר בחינה שנערכה,  סורבה בקשתו של התובע למשלוח המכתבים ולכן הגיש עתירה נגד השב"ס.

בין לבין הועבר התובע מכלא "מעשיהו" לכלא "איילון", ולקח עמו את שלושת ארגזי המכתבים. סמוך לאחר מכן, התקיים דיון בעתירתו בבית המשפט המחוזי מרכז, וממועד הדיון לא ראה עוד את המכתבים שהוצגו בדיון או את ארגזי המכתבים. בהמשך, פנה התובע למפקדת האגף ולהנהלת בית הכלא בבקשות לקבל לידיו את המכתבים, אך בקשותיו לא נענו. נוכח חלוף הזמן, וויתר התובע על בקשתו לשלוח את המכתבים והגיש עתירה נוספת בה ביקש לחייב את השב"ס להשיבם לידיו. בהיעדר תגובת השב"ס התקבלה בקשת התובע, אך חרף האמור עדיין לא קיבל התובע את המכתבים.

בעקבות האמור, הגיש התובע תביעה נגד השב"ס לבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, בה עתר לפיצוי בסך כולל של 33 אלף שקל. הפיצוי המבוקש הורכב מסכום של 5,000 שקל בגין ההשקעה בהכנת המכתבים,  קיפולם  והכנסתם למעטפות; סכום של 4,934 שקל עבור המעטפות; סכום של 2,365 שקל עבור צילום המכתבים והנספחים שצורפו להם, סכום של 3,000 שקל בגין הפרת החלטת בית המשפט, סכום של 10,000 שקל בגין פגיעה בזכויותיו החוקתיות לנוכח הסירוב להשיב לו את המכתבים, סכום של 8,000 שקל בגין "פגיעה רגשית קשה" בחופש הביטוי שלו וסכום של 12,000 שקל עבור עוגמת נפש, עוול וצער שנגרמו לו נוכח התנהלות השב"ס.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השב"ס מאידך, טען כי תוכן המכתבים שביקש התובע לשלוח נבדק על ידי הגורמים הרלוונטיים והוחלט שלא לאשר את שליחתם. עוד נטען כי לאחר שהתובע נקלט בכלא "איילון" והעתירה שהגיש בקשר עם משלוח המכתבים נמחקה, הובהר לתובע שבהתאם להוראות פקודת נציבות  בתי הסוהר שעניינה "החזקה, אחסנה ושינוע פריטי ציוד של אסירים" - לא ניתן לאפשר לו לאחסן את ארגזי המכתבים בתאו וגם לא במתקני השב"ס,  ולפיכך הוא התבקש להוציאם מהכלא ולמוסרם למי מטעמו. בהתאם  לנוהל, הוקראה לתובע הודעה על פינוי ארגזי המכתבים והובהר לו כי מתקני השב"ס אינם מיועדים לאפסון ארוך טווח של ארגזי מכתבים וכי עליו להוציא את הארגזים מהכלא באמצעות מי מטעמו. לטענת השב"ס, התובע סירב לחתום על ההודעה ולמרות שקיבל מבקרים – לא נעזר בהם ולא פעל כדי להוציא את הארגזים מחוץ לשטח הכלא. לבסוף, ניזוקו ארגזי המכתבים בהצפה שאירעה בכלא, בין היתר במחסן שבו אוחסנו הארגזים.

הרשמת הבכירה אלישבע חן דחתה את התביעה וקבעה כי התובע לא הוכיח טענותיו כלפי השב"ס. תחילה קבעה הרשמת כי לא עלה בידי התובע להוכיח את טענתו כי הוטעה על ידי השב"ס לחשוב שיוכל לשלוח את המכתבים, הואיל ואושרו בקשותיו לצלם עותקים רבים של המכתבים  על נספחיהם. צוין, כי התובע לא צירף כל אסמכתא שיש בה כדי להצביע על כך  שהוצג בפניו מצג מטעה לפיו אישור לצילום עותקים רבים של מסמכים כמוהו כאישור תוכנם  ואישור לשלוח את המכתבים אל מחוץ לכותלי הכלא.

באשר לטענות התובע בדבר חובת השב"ס להשיב את ארגזי המכתבים לידיו, ציינה הרשמת כי  מהעדויות שנשמעו עלה שהובהר לתובע שעליו לפנות את הארגזים מהכלא  וכי השב"ס אינו אחראי לשמור עליהם. גם עדותה של מנהלת האגף בכלא לפיה הקריאה לתובע את ההודעה לפיה עליו להוציא את הארגזים מהכלא  לא נסתרה, והתובע לא הסביר בעדותו  מדוע לא  פעל להוצאת המכתבים ולו באמצעות המבקרים הבודדים שיכלו לסייע לו בכך או באמצעות שירותי חברה חיצונית.

בכל הנוגע לנזק שנגרם לארגזים כתוצאה מההצפה, קבעה הרשמת כי הואיל והתובע ידע שעליו לפעול להוצאתם מהכלא בהתאם להודעה שהוקראה בפניו, הרי שממועד זה ואילך הוא היה האחראי למכתבים ולשלמותם. משכך, לא היה בעצם קיומה של הצפה במחסן כדי לשנות מאחריות התובע לארגזי המכתבים. כפועל יוצא, לא עלה  בידיו להוכיח כי השב"ס הפר את חובותיו כלפיו או כי התרשל בשמירה על ארגזי המכתבים. התביעה נדחתה ללא צו להוצאות.

 

ת"ק 8316-07-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:82
קומיט וכל טופס במתנה