שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תובעת את "הצל": "הפעיל נגדי 'טרור רשתי' בשל דעותיי"

חדשות

תובעת את "הצל": "הפעיל נגדי 'טרור רשתי' בשל דעותיי", צילום: צילום אילוסטרציה: istock
תובעת את "הצל": "הפעיל נגדי 'טרור רשתי' בשל דעותיי"
09/04/2018, עו"ד לילך דניאל

קונדיטורית שפרסמה בפייסבוק פוסט נגד החייל אלאור אזריה תובעת את יואב אליאסי ("הצל"), לאחר שלפי טענתה שיתף את הפוסט בין מעריציו וקרא להם להיכנס לדף העסקי שלה, להשמיץ אותה ולהוריד לה את הדירוג העסקי. אליאסי בכתב ההגנה: "אין באמור שום דיבה אלא דרך ביטוי בימים כה סוערים במדינה"

האם קריאה לפעולה נגד בעל עסק בפייסבוק מהווה עוולה מסחרית ולשון הרע או שמא הבעת דעה לגיטימית על רקע אידיאולוגי? בשאלה זו יאלץ בית המשפט להכריע בקרוב. בתביעה שהגישה הקונדיטורית נועה דרוקר נגד יואב אליאסי (המכונה "הצל"), נטען כי זה קרא לעוקביו "לתקוף" את הדף העסקי שלה על רקע פוסט שכתבה בגנות החייל אלאור אזריה ולהוריד את דירוג העמוד. נוסף לאליאסי נתבעו גם 14 מהמגיבים הנטענים וכן שלוחת פייסבוק באירלנד, האחראית על פייסבוק ישראל.

התובעת, נועה דרוקר, היא אם לשלושה העובדת בשיווק באינטרנט וכסו-שף ובשלנית בפרסומות והפקות קולינאריות. כחלק מעיסוקה מחזיקה דרוקר, בנוסף לפרופיל אישי ברשת הפייסבוק, גם עמוד עסקי בו היא מנהלת דיונים קולינאריים ומפרסמת תוכן שיווקי, מתכונים התומכים בחברות אותן היא מפרסמת ועוד. במסגרת ממשק העמודים העסקיים שנכלל בפייסבוק, ניתנת לגולשים האפשרות להעניק "ציון" לבית העסק, הנע בין "כוכב" אחד לחמישה כוכבים, וכן ניתנת למדרגים האפשרות להוסיף מלל לציון.

בתביעה שהגישה דרוקר לבית המשפט המחוזי בת"א באמצעות עורך דינה גיא אופיר, טענה כי ביולי 2017 פרסמה פוסט בפרופיל האישי שלה בפייסבוק, בו ביקשה לסנן מבין חבריה ברשת החברתית את אלו התומכים בחייל אלאור אזריה, שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל בזירת פיגוע בחברון. שעה קלה לאחר מכן, שיתף אליאסי את הפוסט בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו, הכולל למעלה מ-300 אלף עוקבים, וביקש מהם להיכנס לדף העסקי של דרוקר, להשמיץ אותה ולהוריד את הדירוג העסקי שלה, בזה הנוסח: "תיכנסו לדף של נועה ותפרגנו באיזה תגובה מהלב ואיזה כוכב בודד שידעו איזה נשמה טובה עומדת מאחורי האוכל שהיא מוכרת". זאת, לפי הטענה, כנקמה ולצורך "הטלת טרור" על מי שמבטא דעות פוליטיות המנוגדות לשלו.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לטענת דרוקר, מיד לאחר שיתוף הפוסט החלו עוקביו של אליאסי לציית להוראותיו ולתקוף את העמוד העסקי שלה בעשרות ומאות תגוביות מכפישות, להוריד את הדירוג העסקי שלה ע"י הקלקה על "כוכב" אחד מאות פעמים ולטעון כי קיבלו ממנה אוכל מקולקל ושירות גרוע תוך שהם מתחזים ללקוחותיה ומבלי שאיש מהם אכן היה לקוח שלה בעבר או בהווה. דרוקר אף הדגישה בעניין זה כי היא כלל אינה משווקת מאכלים לציבור אלא מייצרת אותם עבור מיצגי פרסום של חברה כזו או אחרת, עניין המחזק לשיטתה את כזבות הפרסומים הנטענים.

בסופו של יום, ולאחר שלא עלה בידה להשתלט על המתקפה, נאלצה דרוקר לפי טענתה לסגור את העמוד העסקי שהיווה עבורה מקור פרנסה, וכך ירדה לטמיון השקעה בת 3 שנים. בעניין זה הוסיפה דרוקר כי זכותם של המגיבים לגנות את דעותיה, אך לא מדובר במקרה זה בביקורת לגיטימית כי אם במסע הכפשה שנועד למוטט את עסקיה וללמד את הציבור כי "כך יעשה למי שיתבטא בניגוד לדעות שנתפשות כמקובלות ע"י הצל".

מלבד אליאסי, תבעה דרוקר גם את שלוחת פייסבוק באירלנד ו-14 מהגולשים שפרסמו לטענתה את הפרסומים המכפישים בעמוד העסקי שלה. כך לדוגמה, כתב אחד הנתבעים לפי הנטען כי "האוכל טינופת", "היחס על הפנים", ו"לא שווה שקל". גולשת אחרת כתבה לפי הנטען "קיבלנו עוגה מגעילה ביותר ולא אכילה. אנשים לא להתקרב!". אחר כתב "מזעזע ברמות קשות, הזמנו עוגת יומולדת מנועה וקיבלנו עוגת ביצים קשות. לא מומלץ", וגולש נוסף כתב "האוכל ממש מגעיל, מציע להתרחק, הכל מקולקל ולא טרי". סכום התביעה הועמד על סך של 400 אלף שקל נוסף לסעדים אופרטיביים, והיא התבססה על עילות של עוולות מסחריות ולשון הרע.

בכתב ההגנה, שהוגש ע"י עורך הדין יניב לנקרי ממשרד לנקרי ושות', טוען אליאסי כי מדובר בתביעה "קנטרנית, מחרחרת ריב ומדון ונועדה אך ורק ליצור יריבות יש מאין". לדבריו, בדברים המתוארים בכתב התביעה אין כל דיבה, כי אם התנכלות לו כמוביל דעה לגיטימית בישראל. "גם אם דעותיו אינן נעימות לסקטורים אחרים כגון התובעים", נכתב בכתב ההגנה, "הרי שבמסגרת חופש הביטוי שומה עלינו לשמוע גם את מי שמייצג את הרוב בישראל.. יש לנקוט יד קשה כלפי תובעים אשר מנסים להכניס פוליטיזציה למסדרונות בתי המשפט, זהו אקט פסול בתכלית".

לגופו של עניין מחה אליאסי על כינויו בכתב התביעה כ"פעיל עם מפלגות הימין הקיצוני" וטען כי מעולם לא היה פעיל פוליטי או חבר מפלגה כלשהי, כי אם מוביל דעה כלפי ובעד חיילי צה"ל ועם ישראל. עוד הוסיף כי כפי שלתובעת מותר להביע דעה קשה אודות חייל צה"ל, כך גם לו מותר להביע את מחאתו כנגד אמירות קשות שכאלה. "למעשה", נכתב, "התובעת הזמינה את המחאה כלפיה. סוף מעשה במחשבה תחילה".

עוד טען אליאסי כי הוא אמנם ביקש להיכנס ו"לפרגן" לדף של התובעת בכוכב לנוכח דברי הבלע שלה, אולם לא ניצל שום במה כלפי מה שמכונה "אריות הצל", ארגון שכלל אינו קיים, וכי לא ביקש להתנכל לתובעת או חלילה לפגוע בה. כל שביקש, כך נטען, היה להביע מחאה לגיטימית נוכח דבריה. כן נטען כי גם אם מדובר בדברי לשון הרע הרי שעומדת לאליאסי הגנת "אמת בפרסום" נוכח קיומו של עניין ציבורי בנושא, וכן הגנת תום הלב. "בפנינו ניסיון רפה כדי לגרום לסתימת פיות", נכתב לסיכום, "למעשה התביעה כולה משולה לתביעת השתקה והפחדה כלפי מוביל דעה בישראל. אף אם דעותיו הערכיות של הנתבע שונות מאלו של התובעת – תתכבד ותפעל במסגרת שיח לגיטימי ולא באמצעות תובענות רפות, וכל שכן כאשר היא יזמה את הפוסט הקשה כנגד החייל, אמו וכל משפחתו".

יצוין, כי לאחרונה החליט בית המשפט המחוזי להעביר את הדיון בתיק לבית משפט השלום, שכן לשיטתו עוולת לשון הרע היא העיקרית בתביעה ואילו העוולות המסחריות הן טפלות ונגררות לעילה העיקרית.

עו"ד גיא אופיר, המייצג את התובעת, מסר בתגובה: "הנתבעים התחזו ללקוחות התובעת, וטענו שקיבלו שירות גרוע ומחפיר. זאת בשעה, שמעולם לא היו לקוחות התובעת. אם אדם מבקר דיעה פוליטית של אחר, זכותו, אך אין לו הזכות, להתחזות ללקוח של מביע הדיעה הפוליטית, ולעשות לו וונדליזם במוניטין העסק, רק בשל מחלוקת פוליטית. אילו הנתבעים היו מבטאים את דעתם הפוליטית בבוטות כלפי התובעת ניחא, אך הם בחרו לשקר ולהונות כדי להזיק לתובעת".

עו"ד יניב לנקרי ממשרד לנקרי ושות', המייצג את אליאסי, מסר בתגובה: "מרשי ניצב בפני מסע הפחדה והשתקה מצד התובעת. לא רק שלא קיימת דיבה, אלא שנראה שהתובעת נהנית מפרסום חינם לעסקה מאז ביקשה ליצור יש מאין. ייטב כי התובעת תכיל בנפשה פנימה שיש מונח שנקרא חופש ביטוי לגיטימי- גם אם אותן הדיעות אינן מתיישבות אם האג'נדה הפרטית שלה. מרשי מביע זעקה אודות הפגיעה בערכי צה"ל ובסמלי המדינה וזכותו הלגיטימית לפרוס את משנתו. אנו סבורים כי התביעה תטפח על פניה של התובעת הרגישה וכי מרשי יעמוד על פסיקת הוצאות משמעותיות בעדו וכנגד התובעת".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:132
קומיט וכל טופס במתנה