שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > קיבל את התשובות למבחן ה"תיאוריה" באוזניה – וירצה עבודות שירות

חדשות

קיבל את התשובות למבחן ה"תיאוריה" באוזניה – וירצה עבודות שירות, צילום: getty images Israel
קיבל את התשובות למבחן ה"תיאוריה" באוזניה – וירצה עבודות שירות
04/04/2018, עו"ד לילך דניאל

בית משפט השלום בחיפה גזר 6 חודשי עבודות שירות, פסילת רישיון וקנס על גבר בשנות ה-50 המאוחרות לחייו, שרימה במבחן ה"תיאוריה" לנהיגה. זאת, ע"י כך שקיבל את התשובות למבחן בזמן אמת מאדם אחר שמסר לו אותם באוזניה. השופט: "אילולא היה נתפס בקלקלתו היה הנאשם מקבל רישיון במרמה ובכך מסכן את שאר המשתמשים בדרך"

הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירה של ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. לפי עובדות כתב האישום, סיכם הנאשם עם אדם אחר שזה יסייע לו לעבור במרמה את הבחינה העיונית לקבלת רישיון נהיגה (תיאוריה), תמורת תשלום. השניים סיכמו כי במהלך הבחינה ימסור האחר לנאשם את התשובות הנכונות לשאלות, והנאשם יקבל במרמה ציון "עובר".

בהתאם לסיכום, הגיע הנאשם באחד הבקרים של דצמבר 2016 אל קניון נהריה, שם ממוקם מרכז בחינה של משרד הרישוי, ובמהלך הבחינה קיבל משותפו את התשובות לבחינה באמצעות אוזניה שהותקנה באוזנו. בשלב מסוים נתפס הנאשם בידי שוטר שהוזעק למקום, והמזימה באה אל קצה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השופט שלמה בנג'ו גזר על הנאשם 6 חודשי עבודות שירות ועונשים נלווים. תחילה ציין השופט כי הנאשם במעשיו פגע בערכים המוגנים של שמירה של שלטון החוק והסדר הציבורי וההגנה על תקינות הליכי הוצאת רישיון. כמו כן, פגע הנאשם בערך החברתי המוגן של שמירה על ביטחון ציבור המשתמשים בדרך, באופן שאילולא היה נתפס בקלקלתו, היה מקבל רישיון נהיגה על סמך מבחן "תיאוריה" אשר צלח במרמה ובכך מסכן בנהיגתו את שאר המשתמשים בדרך ובכביש.

בקביעת מתחם העונש ההולם התייחס השופט בין היתר לכך שהמעשים נעשו מתוך מחשבה ותכנון רב על מנת להוציא את התוכנית העבריינית מן הכוח אל הפועל. בעניין זה, הוזכר כי הנאשם נעזר בציוד טכנולוגי הכולל אוזניה באמצעותה קיבל את התשובות למבחן התיאוריה מאדם אחר - מעשים חמורים אשר מאחוריהם מחשבה פלילית מובהקת לעקוף את דרישות החוק לצורך השגת רישיון נהיגה. בנוסף, חלקו של הנאשם בעבירה הוא עיקרי, שכן הוא עשה את שעשה על מנת להטיב עם עצמו ולקבל רישיון נהיגה במרמה והוא ה"מרוויח" העיקרי מביצוע העבירה. עוד הוסיף השופט כי פוטנציאל הנזק שבמעשיו של הנאשם הוא אדיר שכן הוא טומן בחובו אפשרות לקבלת רישיון נהיגה שלא כדין, היינו הנפקת רישיון נהיגה לאדם שאינו בקיא בחוקי התנועה והתמרורים בכביש. בנסיבות אלה, כפי שכבר צוין, הושבתו מאחורי ההגה מהווה פוטנציאל קטלני לפגיעה ואף קיפוד חיי אדם. "הכבישים מסוכנים עבור כל אדם אף אם אדם קיבל רישיון לנהיגה כדין", כתב השופט בנג'ו. "אך פוטנציאל הסיכון גדל פי אלפי מונים שעה שאדם שאינו מחזיק ברישיון לאחר שקיבל את ההסמכה המתאימה לכך עולה על כלי מנועי ונוהג יחד עם שאר משתמשי הדרך".

אשר לטענת הנאשם כי ניסה פעם אחר פעם לעבור את מבחן התיאוריה שלא בהצלחה, קבע השופט כי זו אינה מהווה שיקול לקולא, שכן ככל שאדם אינו מצליח לעבור את ההסמכות הנדרשות לקבלת רישיון אסור לו בתכלית האיסור לנהוג בכלי רכב והתכלית לכך ברורה. גם טענות הנאשם על קשיי השפה והקליטה אינן יכולות לעמוד לו שעה שניתן להיבחן במבחן התיאוריה במבחר שפות, בין היתר בשפה הרוסית. לאחר שקלול מכלול השיקולים, נוכח חומרת נסיבות ביצוע העבירה ומידת האשם שהפגין הנאשם באירוע – קבע השופט כי מתחם העונש ההולם לאירוע נע בין 4 חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות ועד 9 חודשי מאסר בפועל.

אשר לגזירת העונש בתוך המתחם שנקבע, התחשב השופט בין היתר בעובדה שמדובר בנאשם בן 58 שהוא סב ל- 5 נכדים ועובד בנמל חיפה בעבודות ניקיון. בנוסף, נלקחה בחשבון העובדה שלנאשם הרשעה קודמת אחת בעבירת אינוס בגינה ריצה 8 שנות מאסר אך מנגד העובדה שהוא שיתף פעולה עם רשויות החוק, הודה בהזדמנות הראשונה, לקח אחריות על מעשיו וחסך בזמן שיפוטי יקר. אשר על כן, גזר השופט על הנאשם 6 חודשי עבודות שירות, 4 חודשי מאסר על תנאי, 10 חודשי פסילת רישיון בפועל וקנס בגובה 3,000 שקל או 30 ימי מאסר תמורתו. הנאשם יוצג בהליך ע"י עו"ד שאדי בסול.

 

ת"פ 43886-12-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:148
קומיט וכל טופס במתנה