שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > החייב טען שאינו יכול לעבוד אך הפייסבוק הוכיח שהוא מנהל עסק

חדשות

החייב טען שאינו יכול לעבוד אך הפייסבוק הוכיח שהוא מנהל עסק, צילום: istock
החייב טען שאינו יכול לעבוד אך הפייסבוק הוכיח שהוא מנהל עסק
14/03/2018, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט המחוזי בחיפה ביטל הליך פשיטת רגל נגד חייב, שהחל מיוזמתו ולבקשתו. בין היתר, טען החייב שאינו יכול לעבוד בשל לקות רפואית אך תדפיסים שהוצאו מרשת הפייסבוק ושנשאו את פרטיו ופרטי רעייתו הראו כי הוא מנהל עסק רחב ידיים לממכר מוצרי הלבשה, תכשיטים, קוסמטיקה ועוד

עניינו של ההליך בבקשה שהגישו המנהלת המיוחדת לנכסי החייב והכונס הרשמי, להורות על ביטול הליך פשיטת הרגל אשר ניתן לבקשת וביוזמת החייב במרץ 2017 ובמסגרתו הושת עליו תשלום עיתי בשיעור של 400 שקל לחודש. לטענת המנהלת המיוחדת, החייב לא התייצב לחקירה הראשונה אליה הוזמן אלא לחקירה השנייה, בה טען כי הוא נשוי ואב לשלושה קטינים המתגורר עם משפחתו בשני חדרים בבית הוריו בישוב עוספיה וכלל החשבונות משולמים על ידי אביו. עוד מסר החייב בחקירתו כי אינו עובד ומתקיים על קצבת הבטחת הכנסה בשיעור של 2,800 שקל לחודש, שכן הוא סובל מלקות רפואית המאפשרת לו לעבוד לכל היותר שלוש שעות ביום. לא זו אף זו, החייב העיד בפני המנהלת המיוחדת כי רעייתו אינה עובדת שכן היא ילדה, ואם היא תעבוד הוא לא יקבל הבטחת הכנסה.

באשר לאופן יצירת החובות העיד החייב בפני המנהלת המיוחדת כי אינו יודע ממה החובות והיא הוסיפה כי למעט דוח אחד לחודשים מאי ויוני 2017, שגם הוא הוגש ללא אסמכתאות, לא הגיש החייב דוחות נוספים לעניין הכנסותיו והוצאותיו. בנוסף, ציינה המנהלת המיוחדת שגם הדוח היחיד שהוגש על ידי החייב אינו אמין שכן מחד דיווח על הוצאות בגין ארנונה, חשמל, טלפון, מים בסכום של 1,200 שקל לחודש, ומאידך טען בחקירתו בפניה שהחשבונות משולמים על ידי אביו. בנוסף, הצביעה המנהלת על סתירות נוספות בין האמור בדוח שהגיש החייב לבין הדברים שמסר בחקירתו.

בכל הנוגע לעמידת החייב בתשלום העיתי שהושת עליו, טענה המנהלת כי הוא אינו משלם את התשלום באופן סדיר אלא בסמוך לבקשות שהגיש לביטול צו עיכוב יציאה מן הארץ שהוצא נגדו, בין היתר בטענה כי דודתו נפטרה בירדן והותירה אחריה צוואה שבה ייתכן והורישה לו נכסים שיועילו לקופת הכינוס.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עוד ציינה המנהלת המיוחדת כי במהלך חקירתו בפניה הציגה בפני החייב תדפיסים שהוצאו מרשת הפייסבוק הנושאים את שמו, שם רעייתו ומספר הטלפון שלו. עיון בכל אותה אסופת תמונות מלמד, לטענת המנהלת המיוחדת, כי החייב ורעייתו מנהלים עסק לממכר מוצרי הלבשה, תכשיטים, קוסמטיקה ועוד. החייב מצדו הודה כי הוא חבר ברשת החברתית אולם הכחיש שמדובר בתמונות מהאתר שלו, למרות שלא ידע להסביר מדוע שמו, שם רעייתו ומספר הטלפון המופיעים שם הם זהים לפרטים שמסר. עוד העיד החייב כי הוא ורעייתו אינם יכולים לעבוד ובא כוחו הוסיף כי הנטל הוא על המנהלת המיוחדת להוכיח כי החייב מנהל עסק.

השופט איל באומגרט קיבל את הבקשה והורה לבטל את צו הכינוס שניתן לחייב. לדבריו, דומה שהחייב חדל כל מחדל אפשרי ולקה בכל ליקוי, והוא אף שם לו למטרה לנצל את הליך פשיטת הרגל וליהנות מההגנות ומקרש ההצלה המוענקים לו על ידי ההליך, תוך שהוא מתעתע בנושים, בבעלי התפקיד, עושה לביתו ומתעלם מחובותיו. בעניין זה, הדגיש השופט כי אין המדובר בתקלה חד פעמית או במחדל מקרי אשר ניתן לתיקון ולהבנה, שכן עיון ברשימת המחדלים של החייב מלמד כי הוא לא  קיים אף אחת מהוראות צו הכינוס ולא המציא כל מסמך שהתבקש. "החייב בקושי מגלה טפח ובוודאות מסתיר שניים", כתב השופט.

עוד הוסיף השופט כי החייב, בכך שאינו עובד ואינו מעצים את הכנסותיו, נוהג בחוסר תום לב מובהק וכי טענותיו לפיהן הוא בעל לקות שאינה מאפשרת לו לעבוד הועלו בעלמא ללא ראשית ראייה. לדעת השופט, התנהלות החייב מעלה את המסקנה שהוא מבקש ליהנות בחוסר תום לב מהתשלומים והתגמולים השונים המגיעים לו ממוסדות המדינה ובכוונת מכוון אינו מצהיר על הכנסותיו.

בכל הנוגע לתמונות מהפייסבוק המצביעות על פרסומים לעסק רחב ידיים שמנהלים החייב ורעייתו, קבע השופט כי החייב אמנם הכחיש שמדובר בעסק שלו, אולם הכחשתו הייתה הכחשה של "מי שכפאו שד", ואין להאמין לו. לשיטתו, אין להלום את טענות ב"כ החייב כי על מנת להוכיח שהחייב מנהל עסק היה על המנהלת המיוחדת להציג דוחות מרשויות מס ומהמוסד לביטוח לאומי על קיום עסק. "זו הרי מהות התנהלות החייב", כתב השופט. "דהיינו, העלמת נכסים, רכוש והכנסות תוך הצגת מצג שווא לכל גורם כי אין בידו עבודה והכנסות, על מנת לקבל תשלומים ממוסדות המדינה ולא לפרוע חובות לנושים... העולה מהמקובץ כי החייב הגדיש את הסאה. ברור כי סיכוי החייב נוכח התנהלותו לקבל הפטר לא קיימים. החייב נהנה מההגנות הקנויות לו מהפקודה אך מתעלם מהחיובים המזעריים אשר מוטלים עליו מכוח צו הכינוס והפקודה".

נוכח האמור, קבע השופט כי הצטברות מחדלי החייב, הנמשכים תקופה ארוכה, מגבשת את חוסר תום הלב שבגינו מוצדק להורות על ביטול צו הכינוס. בהתאם, הכספים בקופת הכינוס ישמשו כשכ"ט למנהלת המיוחדת, תשלום הוצאותיה, תשלום שכר השגחה לכנ"ר והיתרה – ככל שתהיה – תחלוק לנושים כדיבדינד, הכל בפיקוח ובאישור הכנ"ר.

 

פש"ר 23743-03-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:5
קומיט וכל טופס במתנה