שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לקראת שבוע הראיונות להתמחות: 13 טיפים ודגשים לראיון מוצלח

חדשות

לקראת שבוע הראיונות להתמחות: 13 טיפים ודגשים לראיון מוצלח, צילום: istock
לקראת שבוע הראיונות להתמחות: 13 טיפים ודגשים לראיון מוצלח
08/03/2018, מערכת תקדין

בשבוע הבא יחלו הראיונות להתמחות במשפטים לשנת 2019 וינתן האות למרתון מתוכנן בקפידה הן עבור המשרדים והן עבור הסטודנטים הנרגשים והלחוצים. לצורך השגת התוצאה הטובה ביותר ריכזה עו"ד רוני ניר, מנהלת פרויקט המתמחים ב"מחשבות SmartJOB", מספר דגשים וטיפים חשובים לימי הראיונות, וגם למשרדים יש מה להגיד בנושא

ביום שני הקרוב (12.3) יחל שבוע הראיונות המרוכז לקראת ההתמחות במשפטים לשנת 2019. בכך יגיע לשיאו המרתון המתוכנן בקפידה שהחל כבר לפני מספר חודשים. עבור המשרדים מדובר בתהליך גיוס מורכב תוך מרוץ אחר הסטודנטים האיכותיים ביותר ואילו עבור הסטודנטים מדובר בשלב משמעותי המגיע לאחר שנים של השקעה מרובה בלימודים, קליניקות והתנדבויות לצד עבודה ולעיתים אף משפחה. בימי הראיונות יש לסטודנטים הזדמנות להראות את כישוריהם ויכולתם כדי להתקבל למשרד נחשק, דבר המהווה את אחת מנקודות הציון החשובות בקריירה המשפטית. בכדי לאפשר לסטודנטים לצלוח באופן הטוב ביותר את הראיונות המתקרבים ולהימנע מטעויות נפוצות, ריכזה עו"ד רוני ניר, מחברת מחשבות SmartJOB, מספר המלצות, טיפים ושלבים חשובים וגם למגייסים במשרדים הגדולים יש מה לומר בכל הנוגע לראיונות המתקרבים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

1. אספו מידע אודות המשרד - בטרם תגיעו לראיון העבודה רצוי לאסוף אינפורמציה בסיסית אודות המשרד אצלו אתם מתראיינים. קראו בין היתר על תחומי הפעילות של המשרד, זהות השותפים ועורכי הדין הבכירים, תיקים גדולים או משמעותיים אשר התפרסמו בכלי התקשורת ועוד. בנוסף, ככל וידועה לכם זהות המראיין, רצוי וחשוב לאסוף אינפורמציה ספציפית על פועלו. הפגנת בקיאות במהלך הראיון אודות המשרד יכולה להציג אתכם כבעלי עניין מיוחד במשרד בו אתם מתראיינים וכן כמועמדים רציניים ויסודיים המוכנים להשקיע עבודה נוספת כדי לזכות בעבודתכם.

2. הכינו תיקיה מסודרת לראיון – עם הגעתכם למשרד חשוב שתהיו מצוידים בתיקייה (עדיף קשיחה) מסודרת ובה קורות חיים, גיליון ציונים, תעודות הצטיינות, המלצות רלוונטיות וכן שמות ומספרי טלפון של הגורמים הממליצים. גם אם אתם בטוחים שברשות המשרד נמצאים כל הקבצים הרלוונטיים - השקיעו את המאמץ הנוסף והגיעו עם עותק משלכם.

3. בצעו סימולציה - שאלות המראיין אומנם אינן צפויות מראש, אך בהמשך תמצאו מספר דוגמאות של שאלות הנשאלות לעיתים תכופות. קראו אותן והתאמנו במענה עליהן בעל פה. מומלץ לעשות זאת מול המראה על מנת לבחון את שפת הגוף במהלך הדיבור או עם חבר על מנת שהתשובות ישלפו בצורה פחות צפויה. דוגמאות לשאלות אפשריות:

מדוע הנכם מעוניינים להתמחות דווקא במשרד זה?

באיזה תחום תרצו להתמחות?

אילו תכונות אישיותיות יעזרו לכם בביצוע התפקיד?

עם אילו קשיים התמודדת בעבר וכיצד?

פירוט אודות הישגיכם המקצועיים.

אילו חסרונות קיימים בכם?

בנוסף, אם מקורות החיים שלכם עולה שעברתם בין מספר עבודות תוך טווחי זמן קצרים, סביר להניח שהמראיין ירצה לדעת את הסיבה לכך. הכינו תשובות מתאימות.

4. שאלות משפטיות - ככלל, המראיין אינו מצפה שתלמדו ותדקלמו בפניו את כל החומר המשפטי אשר למדתם עד כה - אתם לא נמצא בחקירה או בבחינה בעל- פה. ברוב המקרים תישאלו מדוע הגעת למשרד המסוים או מדוע אתם מעוניינים להתמחות דווקא בתחומים בהם עוסק המשרד. השאלה משפטית נועדה בכדי לשמוע את אופן ההתבטאות ויכולת החשיבה שלכם. ההתכוננות לשאלות המקצועיות צריכה להתבצע בשני מישורים: ככל שאתם מתראיינים למשרד אשר עוסק בתחום צר, לימדו נושא זה ותרגלו שאלות ועבודות אשר נשאלתם בנושא בעבר. מומלץ לעבור על הסוגיות המשפטיות הבולטות בתחומי העיסוק של המשרד ולדעת את הנושאים המרכזיים ופסקי הדין המובילים. כך, למשל, אם אתם מתראיינים במשרד המתמחה בנזיקין, חשוב שתדעו לענות על רכיבי עוולת הרשלנות. חשוב מאד שלא להראות תסכול באם נשאלתם שאלה שאינכם יודעים את התשובה עליה. היה והמשרד עוסק במגוון רחב של תחומים, מומלץ להתמקד בנושא שאתם שולטים בו ולהפנות את כיוון השיחה לתחום זה ככל שאתם מתבקשים לדבר על נושא משפטי.

עו"ד מעיין שניר, מנהלת משאבי אנוש במשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות': "אנחנו מראיינים מתמחים לשני מחזורי ההתמחות, מרץ וספטמבר 2019. המתמחים יכולים להתראיין למשרד ולהשתבץ למחלקה ממש לפני תחילת ההתמחות או לבחור מראש להתראיין למחלקה ספציפית: עסקית, ליטיגציה או נדל"ן. כל ראיון מתקיים על ידי שני מראיינים ונמשך כחצי שעה. ככלל, יש ראיון אחד בלבד. במהלך הריאיון נשאל אתכם שאלות אישיות ומשפטיות, שמטרתן להכיר אתכם ולא להוות מבחן זיכרון. פחות חשוב לנו אם לא תזכרו את מספר הסעיף המדויק, יותר חשוב להפגין הבנה של השאלה, הבחנה בין עיקר לטפל, יכולת ניתוח והסקת מסקנות. המראיינים לא ינסו "להתקיל" אתכם אלא לסייע לכם ככל הניתן להציג את עצמכם בצורה המיטבית". עוד מציעה עו"ד שניר טיפ למתמחים לעתיד: "אם אינכם מכירים את נושא השאלה, תוכלו לומר אילו כיוונים משפטיים הייתם בודקים ובאילו מקורות הייתם משתמשים כדי ללמוד את הנושא. טיפ נוסף: השאלה האם נשארת כעורך דין במשרד בסיום ההתמחות תלווה אתכם לאורך חייכם המקצועיים. לכן, בדקו מראש את נתוני ההישארות. במחזור האחרון הצענו לכ-90% מהמתמחים המסיימים להישאר כעורכי דין במשרד! טיפ נוסף: אנחנו ממליצים, לפני שבוחרים את מקום ההתמחות, לנסות לחוש את האווירה במשרד. דברו עם מתמחים ועורכי דין וקבלו מהם התרשמות אישית. אנחנו מאמינים שאנשים מגיעים למצוינות מקצועית במקום שמאפשר להם תחושה נוחה ויכולת ביטוי מרבית".

5. הגיעו בזמן לראיון - הימנעו מאיחורים. חשוב שתגיעו כ- 10 דקות לפני מועד הראיון המתכונן, על מנת שתוכל להירגע מהפקקים, לעבור בשירותים, לזרוק את המסטיק לפח, להכניס את משקפי השמש לתיק, לכבות את הטלפון הנייד ולהתרשם מתנאי המשרד ומהאווירה. שיחה קלה ולכאורה זניחה עם המזכירה מחוץ לדלתו של המראיין יכולה אף היא להשפיע על ההחלטה אם לקבלכם למשרה אם לאו. כאן המקום להוסיף כי אף על פי שנקבעה לכם שעה לראיון, יתכן שתיאלצו להמתין מספר דקות נוספות. בשלב זה חשוב להיות סבלניים ולנצל את הזמן על מנת להיפטר מהלחץ ולבחון האם אתם מתאימים לעבוד בסביבת העבודה כפי שהיא מוצגת לכם.

6. כבו טלפונים סלולאריים - במהלך הראיון הקפידו להימנע מהסחות דעת. אחת העיקריות שבהן היא הטלפון הסלולארי. לפני הכניסה לחדר המראיין דאגו לכבותו!

7. לבוש - הקפידו להתלבש בהתאם (לא להגיע עם ג'ינס וכפכפים), אך לא בצורה מוגזמת. חשוב שתהיו נינוחים ותרגישו טוב עם עצמכם. המראיין יודע כי אינכם עורכי דין בשלב הזה ולכן אין צורך לקנות חליפה יקרה במיוחד לראיון.

8. התחלת הראיון והצגה עצמית - חשוב להיכנס לחדר המראיין רגועים ובטוחים בעצמכם, ליצור קשר עין עם המראיין, לחייך חיוך קל, ללחוץ לו את היד, להניח את החפצים האישיים בצד ולהתיישב בנינוחות. לרוב הראיון יתחיל בשאלה 'ספר לי על עצמך'. מדובר בשאלה לא פשוטה, שכן היא פתוחה ולא ממוקדת בעודה מזמינה אתכם לענות עליה כרצונכם, כאשר המראיין מעוניין לשמוע אתכם מספרים על עצמכם ולבחון את האופן שבו אתם בוחרים להציג את עצמכם, תוך הבחנה בין עיקר לטפל. פרטי המידע צריכים להיות ממוקדים וענייניים כאשר לא מומלץ להיכנס לחוויות אישיות וחושפניות יתר על המידה.

שתפו פעולה עם המראיין: המראיין אמנם התרשם מקורות החיים שלך ומהישגיך, אך לצורך קבלתך למשרה הוא צריך להתרשם גם מאישיותך. במילים אחרות, צריכה להיווצר כימיה טובה בין המראיין למרואיין. המראיין מחפש עובד חרוץ ויעיל, אך הוא בהחלט מחפש גם אישיות נעימה שאיתה הוא יוכל לעבוד. בהנחה ותישאלו על מקומות עבודה קודמים בהם עבדתם והסיבות לסיום העבודה בהם, חשוב מאד לא להשמיץ אותם או את העובדים שם.

עו"ד קרן מקסימוב ברנדס, שותפה ואחראית על המתמחים במשרד נשיץ ברנדס אמיר: "אנחנו מחפשים לגייס סטודנטים מצטיינים בעלי יכולת משפטית גבוהה ומאוד חשוב לנו שיהיו בעלי יחסי אנוש טובים, אינטליגנציה גבוהה, יכולת שיתוף פעולה ועבודה בצוות. לצד כל אלה, אנחנו מחפשים מתמחים יצירתיים, בעלי חשיבה מחוץ לקופסא, כושר ניסוח, שליטה בשפה האנגלית ויכולת אישית גבוהה. הראיונות שלנו די ארוכים והם כוללים הן פן אישי והן שיחה על נושא משפטי ואני ממליצה לסטודנטים המגיעים אלינו לראיון להתכונן ולהתעדכן בתחומי המשפט הרלוונטיים ובאקטואליה משפטית וכלכלית. הציונים הם מרכיב חשוב ומהותי, אבל הדגש הוא בעיקר על הנתונים האישיים. אחד מהדברים שמייחדים אותנו היא האווירה במשרד – אנחנו מקפידים מאוד על מקצוענות בלתי מתפשרת, יסודיות, חדשנות ועדכניות אבל לצד כל אלה יש אצלנו אווירה פתוחה ונעימה ותחושת משפחתיות שאינה מובנת מאליה במשרד כל כך גדול. המתמחים במשרד זוכים להיחשף ולהשתתף בעסקאות הגדולות והמורכבות במשק הישראלי ובהליכים משפטיים מורכבים, מאתגרים ומעניינים. לצד עבודה קשה, אנחנו דואגים מאוד לרווחת העובדים בכלל והמתמחים בפרט: משכורת מצוינת, ערבי מתמחים, נופשים בארץ ובחו"ל, אירועי גיבוש, ארוחות צהריים – אלו רק חלק מהצ'ופרים שהמתמחים שלנו מקבלים".

9. הבליטו הישגים באופן ענייני - הימנעו מחזרה מדויקת על מה שכתבתם בקורות החיים. המראיין קרא את הפרטים, התרשם וזימן אתכם לראיון ולכן בשלב הזה הוא מעוניין לבדוק את התאמתכם למשרה מבחינת אישיותכם. יש להתמקד בהישגים שצברתם במשך השנים, כך שתכונות האופי הבולטות והחיוביות שלך אכן יבואו לידי ביטוי בראיון. עליכם להבליט את פועלכם בכל מה שעשוי להיות קשור לתפקידכם העתידי. זכרו - ראיון אינו המקום להיות שקט, צנוע ומופנם. ספרו על פועלכם במשך השנים בסדר כרונולוגי מסוים וברור, כאשר עליכם להשתדל להיות ענייניים וממוקדים. כך למשל, אם בקורות חייכם צוינה עבודת מלצרות במספר מסעדות שונות, אין צורך לפרט את שמות בתי העסק השונים שכן זה לא רלוונטי למשרה. בנוסף, חשוב שתוכלו לאמת ולגבות את כל מה שנכתב בקורות החיים. למשל, אם כתבתם כי אתם מצטיינים בכל תחום, תתבקשו לתת לכך דוגמאות מהחיים. תשובותיכם צריכות להיות עקביות והגיוניות, הדבר האחרון שהמראיין רוצה הוא עובד הסובל מחוסר אמינות.

10. תכונות חיוביות ושליליות - תכונות חיוביות: חשוב שתתמקדו בשתי תכונות חיוביות בולטות אצלכם ותנמקו אותן מאשר שתזרקו לחלל האוויר רשימת תכונות ללא כיסוי. תכונות שליליות: זאת שאלה מלחיצה ולכן חשוב שתהיו ערוכים אליה ותענו בביטחון. לא כל השלילי בעינכם ימנע מכם לקבל את המשרה. רבים מהמראיינים כבר מנוסים ולכן הם מכירים את התשובות הנפוצות בהן המרואיינים מציינים תכונות אשר נחשבות כחיוביות כאשר הן לא מוקצנות, למשל: 'אני יותר מדי פרפקציוניסט'…..

עו"ד מרי ציון, שותפה ואחראית על המתמחים במשרד ברנע: "אנו רואים בהתמחות "חממת גידול" של עורכי הדין העתידיים שלנו. כמו כל משרד, אנחנו מחפשים בוגרים אינטליגנטיים, יסודיים, חרוצים ויוזמים. בנוסף, כמשרד ששם דגש מיוחד על האווירה הטובה ויחסי האנוש, חשוב לנו מאד להתרשם מהנוכחות והאופי של המרואיין ואנחנו גם מחפשים חשיבה יצירתית "מחוץ לקופסא. בשנים האחרונות לאור כללי לשכת עורכי הדין החדשים, תקופת הראיונות הפכה לתקופה אינטנסיבית ביותר ורוב הבוקרים נערכים למספר ראיונות ביום. ככל שנוקפות השעות - הם חשים שחיקה מלספר על עצמם וזה בהחלט ניכר עליהם. עצה שלי לבוגרים היא - תנסו לא לדבוק בקורות החיים וקורות לימודי המשפטים שלכם, נסו לספר על עצמם משהו חדש ומעניין בכל ראיון, תחדשו למראיין וגם לעצמכם, תתנהגו בטבעיות ותאפשרו למראיינים לראות מי אתם באמת".

11. ברק בעיניים ומוטיבציה - הביעו רצון ומוטיבציה גבוהה לתפקיד הספציפי במשרד הספציפי. חשוב להפגין ביטחון עצמי ואמונה כי אתם המועמדים המתאימים ביותר למשרה.

12. הקפידו על שפה - הקפידו על עברית תקינה. כושר הביטוי הוא גורם בעל משמעות עבור המראיינים. נסו להימנע מטעויות לשוניות כגון זכר ונקבה, משכיר מול שוכר, או שימוש מוגבר בסלנג .

13.שאלות נוספות - בתום הראיון סביר להניח שהמראיין ייתן לכם הזדמנות לשאול שאלות ואז תוכלו להשלים את המידע עליו לא שוחחתם. חשוב לחכות לתום הפגישה ולא לשאול אותן עוד בטרם שמעתם את דברי המראיין. זה השלב בו מומלץ לברר את כל הפרטים שמעניינים אתכם ועליהם המראיין לא דיבר ולברר מולו את השלבים הבאים בהליך המיון - האם עליך להתקשר ולברר או שיצרו אתך קשר כשתתקבל ההחלטה, בין אם היא חיובית ובין אם שלילית. זכרו, ראיון עבודה הוא מפגש הדדי שבו גם המרואיין מוזמן לבחון את מקום העבודה אליו הגיע. זו הזדמנות, בין היתר, לבחון האם אופי המשרד, תחומי ההתמחות שלו והמעסיק עצמו מתאימים עבורכם. חשוב גם לזכור כי אתם נמצאים בשלב שעשוי להיות מכריע לקראת עתידכם המקצועי: המקום שבו תעברו את ההתמחות אינו בבחינת אבן דרך שיש לעקוף ותו לא. עליכם להקדיש את מלוא תשומת הלב והמשאבים שברשותכם על מנת למצוא את המקום הטוב והמתאים ביותר עבורכם.

עו"ד רונן ברומר, עו"ד רן פלדמן ועו"ד גלעד כ"ץ - שותפים אחראים על המתמחים, ש. הורביץ ושות': "כמו בכל שנה, לפנינו אתגר עצום - למצוא את נבחרת המתמחים הבאה של ש. הורוביץ, אשר יזכו להצטרף ולהיות חלק ממוסד מפואר וותיק. במשרדנו משרות ל- 45 מתמחים, אשר מתחלקים בין המחלקות השונות. בראיון תתבקשו לציין את מחזור ההתמחות הרלוונטי עבורכם (מרץ/ספטמבר/גמיש – גם וגם) ואת המחלקה בה תרצו להתמחות. חלק מהמחלקות (כגון: קניין רוחני, דיני עבודה, נדל"ן, מיסים, צווארון לבן), מראיינים בנפרד את המועמדים אשר ביקשו להתראיין למחלקות אלו. משך הראיון הינו כ- 30 דקות, ואופי הראיון משתנה מטבע הדברים ממראיין למראיין. אבל, לצוות המראיינים (אשר נבחר בקפידה מבין שותפי המשרד) מטרה אחת זהה – למצוא את המועמדים המתאימים ביותר למשרדנו ואת "דור ההמשך". חשוב לנו מאוד שתגיעו נינוחים ורגועים (עד כמה שאפשר בנסיבות..), על מנת שנכיר אתכם בצורה הטובה ביותר. אנחנו לא בוחנים ולא נותנים ציונים. עצם הזימון מעיד כי אתם בקבוצת איכות נבחרת, וכעת נותר רק להכיר מקרוב. מאחלים לכם בהצלחה!

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:129
קומיט וכל טופס במתנה