שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש דחה תביעת זוג לסביות לקבלת צו הורות פסיקתי לפני הלידה

חדשות

ביהמ"ש דחה תביעת זוג לסביות לקבלת צו הורות פסיקתי לפני הלידה , צילום: getty images israel
ביהמ"ש דחה תביעת זוג לסביות לקבלת צו הורות פסיקתי לפני הלידה
01/03/2018, ליאור שדמי שפיצר

קבלת צו הורות פסיקתי היא אחד הדרכים, לצד אימוץ, המאפשר לאם הלא ביולוגית לעגן את יחסי ההורות בינה לבין הילד שנולד לבת הזוג מתרומת זרע אנונימית. ביהמ"ש לענייני משפחה: לא קיים כל הסדר חוקי או משפטי המאפשר קביעת יחסי הורות בשלב העוברות

בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע דחה בקשה של זוג נשים להעניק לאחת מהן צו הורות פסיקתי לתינוק שעתיד להיוולד בימים הקרובים לבת הזוג שלה, וקבע כי הבקשה הוגשה טרם זמנה, שכן כל עוד הילד טרם נולד – התביעה נעדרת עילה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 כאשר זוג נשים מביאות ילד לעולם באמצעות תרומת זרע אנונימית, האם הביולוגית שנשאה ברחמה את הילד היא זו שנרשמת כאמו בתעודת הזהות או בכל מסמך רשמי אחר, ואילו מעמדה של האם הלא ביולוגית אינו מוסדר כלל. ההסדר החוקי בישראל עד כה היה הליך של קבלת צו אימוץ, הכרוך בקבלת תסקיר של שירותי הרווחה ודיון בבית המשפט, אולם בשנים האחרונות נפתחה אפשרות אחרת בפני זוגות כאמור – צו הורות פסיקתי, ללא צורך בתסקיר, שיעגן את יחסי ההורות הקיימים ממילא בין האם הלא ביולוגית לתינוק שנולד. זאת, כאשר מדובר בבנות זוג לכל דבר ועניין, אשר אחת מהן הרתה מתרומת זרע אנונימית מתוך כוונה לגדל יחד את הילד שייוולד כילדן המשותף.

המבקשות מנהלות מערכת יחסים זוגית, מתגוררות יחד, נישאו בנישואים אזרחיים במדינת ניו יורק ורשומות כזוג נשוי במשרד הפנים. בבקשה שהגישו עתרו המבקשות לקבל צו הורות פסיקתי עבור התינוק שעתיד היה להיוולד בתוך מספר ימים.

השופט אלון גביזון דחה את הבקשה וקבע כי היא הוגשה טרם זמנה. השופט הבהיר כי עילת תביעה בגין הורות קמה עם הולדת הילד, ובנקודת הזמן הנוכחית, כאשר הילד טרם נולד, התביעה נעדרת עילה. השופט ציין כי לפני כשנה הוא קבע בהחלטה מפורטת בתיק אחר כי מתוך התחקות אחר רצון המחוקק, גם במקרה של קביעת הורות משפטית מכוח הפסיקה, מתוך הכרה בחשיבות התסקיר לבחינת טובת הקטין ובחינת מערכת היחסים בתא המשפחתי, ומתוך כיבוד מוסד ההורות, בכל מקרה בו מתבקש צו הורות פסיקתי יהא על בית המשפט להיעזר בתסקיר עו"ס. במקרה זה, קבע השופט, משאין בפניו תסקיר, שכן הילד טרם נולד, הרי שהבקשה הוגשה טרם זמנה.

עוד הובהר כי לא קיים כל הסדר חוקי או משפטי המאפשר קביעת יחסי הורות בשלב העוברות, בין אם מדובר בזוג בני אותו מין ובין אם מדובר בזוג הטרוסקסואלי. משכך, הבקשה למתן צו הורות פסיקתי טרם לידת העובר מנוגדת לכל הסדר חוקי ומשפטי. "צו הורות פסיקתי כשמו כן הוא – הנו יציר הפסיקה, וככזה על בתי המשפט, קל וחומר על הערכאה הדיונית, שלא להרחיבו מעבר לצורך ולהשאיר את מלאכת החקיקה,  בוודאי בנושאים שמהותם לבר משפטיים, למחוקק", הדגיש השופט בהחלטתו. "צו הורות פסיקתי הנו צו קונסטרוקטיבי, דהיינו צו המכונן הורות ואינו מצהיר על הורות קיימת. משהילד טרם נולד, הרי שטרם הגיעה העת לכונן קשר הורות ביחס אליו.

 

תמ"ש 49944-01-18

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:100
קומיט וכל טופס במתנה