שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ראשי המשרדים הגדולים: נקים פורום משותף פרו בונו לטובת הפליטים

חדשות

ראשי המשרדים הגדולים: נקים פורום משותף פרו בונו לטובת הפליטים, צילום: צילום: ליאור שדמי שפיצר
ראשי המשרדים הגדולים: נקים פורום משותף פרו בונו לטובת הפליטים
21/02/2018, ליאור שדמי שפיצר

נציגי 20 המשרדים הגדולים שהתכנסו היום לרגל פרסום הדירוג השנתי של חברת דן אנד ברדסטריט דיברו על אובדן הבושה במערכת הפוליטית, על הכשל הערכי ועל הצורך לעבור ממילים מפורשות למעשים: "אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד כשמתקבלת החלטה על גירוש, גם אם זה עובר את מבחן בג"ץ"

פרשות נתניהו והגילויים של החשדות בפרשת גרסטל הדהדו גם בפורום ענף המשפט השנתי של חברת דן אנד ברדסטריט בישראל, שכינס היום את נציגי 20 משרדי עורכי הדין הגדולים והמובילים בישראל. "יש פה רעידת אדמה בלתי רגילה בעוצמה שאף פעם לא ראינו ולא הכרנו", אמר עו"ד ד"ר רלי לשם, שותף בכיר במשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. "צריך להמתין ולהכיר את העובדות, אבל עצם העובדה שפרשה מסוג זה בכלל עולה זה מאוד מדאיג. מערכת המשפט חייבת להתבסס על כך שיש גבולות שלא חוצים. אם לא יעצרו את הדבר הזה במהירות ובכוח, נגיע לשלב שבו המערכת תפסיק להיות רלוונטית". ומה בדירוג? משרד הרצוג פוקס נאמן ממשיך לעמוד בראש הטבלה זו השנה הרביעית ברציפות ומשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, שמיזג אליו את משרד עמית גרוס - נכנסו השנה לראשונה ל-20 המובילים ישירות מהמקום ה- 26.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לדברי עו"ד אלקס הרטמן, שותף בכיר במשרד ש. הורוביץ ושות', "אנחנו מתחילים את העידן של לאחר נתניהו, ולא בגלל הצד הפלילי. אני מאחל לנתניהו שלא יוגשו נגדו כתבי אישום, ואם יוגשו שיצא זכאי, אבל הוא כשל מבחינה ערכית. הטשטוש הזה של הגבולות, שייתכן שנובע מהשנים הרבות שהוא בשלטון, לא יכול לאפשר לו להיות ראש ממשלה.

"זו לא רק רעידת אדמה, זה שבר אמיתי"

עו"ד הרטמן, כמו גם משתתפים נוספים בפאנל, הצביע על הצדדים החיוביים של נקודת השפל. "יש אנשים הגונים ומקצוענים גם בימין וגם בשמאל. אם ממנים את אלשיך להיות מפכ"ל מתוך מחשבה שהוא ימני, רואים שהוא קודם כל מקצוען, והגון וראוי לתפקיד".

עו"ד יהודה רווה הוסיף כי השחיתות בצמרת לא משפיעה לרעה על המצב הכלכלי האיתן בישראל. "ישראל במצב לא רע בכלל", אמר עו"ד רווה. "למרות הממשלה ולא בזכותה. בנוסף, יש הוכחה ניצחת שאיש אינו עומד מעל לחוק. העובדה שחוקרים ראש ממשלה ללא מורא ומשוא פנים, ניקוי האורוות החשוב שנעשה – יש סיבות להיות אופטימיים"

רווה התייחס להיכרותו עם ראש הממשלה וציין: "כשהתחילו החקירות הייתי די מופתע, אבל היום אני כבר לא מופתע משום דבר. אני לא בקשר הדוק איתו. אילו הייתי יועץ של נתניהו, הייתי מציע לו לפרוש".

עו"ד שוני אלבק, שותף בכיר במשרד פישר, בכר חן וול אוריון ושות', אמר כי "הקרב האמיתי הוא על דעת הקהל ועל התודעה הציבורית, על ערכים של יושרה, של הגינות ושל צדק – האם אלו הערכים שצריכים לשלוט או שיש ערכים אחרים שמתאימים לחלקים אחרים באוכלוסיה. השתרשה התפיסה שמה שאינו פלילי הוא תקין וזה לא כך".

עו"ד בני ברץ, שותף בכיר במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ הוסיף כי "אם יש יו"ר קואליציה שמכנה אדם שמעיד במשטרה שטינקר – יש פה אמירה ערכית. באיזה מידה אנחנו כחברה סלחניים להידרדרות של הנורמות החברתיות והערכיות? זה צריך להטריד אותנו מעבר לשאלות המשפטיות ובנוסף אליהן. הייתי מצפה שיו"ר לשכת עורכי הדין יקום ויגיד משהו בנסיבות האלה. הייתי מצפה מאנשי האקדמיה להיות נושאי הדגל בסוגיות ערכיות".

עו"ד איתן אפשטיין, שותף במשרד מ. פירון ושות', הביע מנגד עמדה פסימית. "זו לא רק רעידת אדמה, לדעתי זה שבר אמיתי", אמר עו"ד אפשטיין. "דווקא מהצד הכלכלי, כשלומדים את העובדות, והמדדים לא משקרים – ישראל צונחת יותר ויותר לתחתית רשימת המדינות שאפשר לעשות בהן עסקים, גם מבחינת רגולציה וגם מבחינת שלטון החוק, המשקיעים הזרים מצביעים ברגליים. החוסן הכלכלי הוא מסך עשן. הורדת הסף הערכי של התנהלות ראשי השלטון מאוד מטרידה אותי. ראוי ונכון שעורכי הדין יצאו באמירה, אך ספק אם לקול הקורא שיצא מהחדר הזה תהיה ההשפעה אמיתית על הקהל שאליו אנחנו מכוונים".

עו"ד רונן קנטור, שותף מייסד במשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, צדרבוים, הצטרף לקולות הפסימיים ואמר כי "אנחנו חיים בבועה בחדר הזה. אנחנו פה מחזיקים בסט ערכים אחיד, אבל אם מסתכלים החוצה, סט הערכים הזה לא בהכרח מתבטא בדעת הקהל. אם ראש הממשלה ילך לבחירות עכשיו, יש סיכוי גדול שהוא יזכה בגדול. הציבור באמת חושב שרודפים את נתניהו שנים רבות אבל יש הצטברות של אירועים . יש התעלמות גדולה מאוד של הציבור גם מהעובדות".

עו"ד עודד הר אבן, שותף מנהל במשרד זימן, אהרוני, גייר ושות', הזכיר כי מי שהוציא את אולמרט היו חבריו לקואליציה ואמר: "בארצות הברית המדינה לא פחות מושחתת אבל שם ניסוי לשמור על גבולות הבושה עד עכשיו. זה לא עניין של ימין ושמאל נתניהו לא ילך בלי שתהיה פה מלחמה גדולה מאוד. זו מלחמה ערכית של אובדן הבושה".

עו"ד עמיר צפריר, שותף בכיר במשרד גולדפרב זליגמן ושות', ציין כי הוא מוטרד בעיקר כאזרח ופחות כעורך דין. "הבעיה היא שאנחנו מחכים לשומרי הסף שיגנו עלינו ואין הגנה מוסרית ערכית שבאה קודם", אמר צפריר. הייתי מצפה שארגוני הורים ששולחים את הילדים לצבא יביעו את דעתם על הפרשיות שקשורות לנושאים הביטחוניים. הייתי מצפה שארגונים אזרחיים ייקחו קצת יותר פיקוד, הרבה לפני ששומרי הסף יעשו את עבודתם . עורכי הדין אולי צריכים להשמיע את דברם, אבל יש ארגונים אחרים שצריכים להשמיע את קולם קודם במובן המוסרי והערכי".

עו"ד ברק פלאט, שותף במשרד יגאל ארנון ושות', הוסיף כי "יש התקפה על העובדות. זה מסכן בסופו של דבר את שלטון החוק. אני הכי מוטרד מאנשים שאומרים 'נכון שיכול להיות שביבי קיבל שמפניה ושוחד, אבל הוא מנהיג טוב וכולם בסופו של דבר מושחתים'. הגישה הזאת מסכנת את התשתית של הדמוקרטיה, וזה לא קורה רק בארץ".

"אנחנו שבעים. אנחנו לא סובלים מהפליטים כמו בדרום תל אביב"

ראשי המשרדים הגדולים התייחסו גם לוועדה לבחירת שופטים שתתכנס מחר, שצפויה לבחור בשני שופטים לבית המשפט העליון. לדברי עו"ד דוד תדמור, "בכל העולם הדרג הפוליטי הנבחר מעורב בבחירת שופטים. מנסים ליצור איזונים בין הצד הפוליטי לצדדים האחרים. אצלנו פוליטיקאים הם מיעוט בוועדה לבחירת שופטים, אבל לשכת עורכי הדין בעצמה הופכת לגוף פוליטי, כך שהאיזון המקורי בוועדה הופר. יש שישה פוליטיקאים בוועדה ולא שלושה, וזאת תקלה חוקתית חמורה שצריך לחשוב איך מתקנים אותה". עו"ד תדמור הבהיר כי הבעיה הגדולה בפוליטיזציה של בחירת השופטים היא במסר שעובר בין השופטים. "אם לך או למשפחתך יש דעה פוליטית מסוימת, זה יפגע בקידום שלך. כך התערבנו לא רק במינוי השופטים, אלא גם בפסקי הדין שלהם".

עו"ד יונתן אלטמן, יו"ר משרד עמית פולק מטלון ושות', ציין כי באופן די קבוע לא יוצאים מהפורום הזה קולות. היום בהקשרים שאנחנו מדברים עליהם זה ייתפס כחלק משתיקת הכבשים". עו"ד אלטמן התייחס לגירוש מבקשי המקלט ואמר כי באופן מפתיע היה קונצנזוס די גדול בקרב עורכי הדין שעמם שוחח. "כולנו מבינים שזה לא יהיה נכון להיכנס לפוליטיקה אבל צריך להביע דעה, שגם קל להסכים איתה –  גירוש לא עולה בקנה אחד לא עם הדמוקרטיה ולא עם היהדות. אני כופר בזה שלחבורה העוצמתית החזקה המקושרת והמשפיעה שיש פה אין השפעה על מה שקורה".

עו"ד מאיר לינזן, שותף מנהל במשרד הרצוג פוקס נאמן, הבהיר כי לדעתו, אין לאיש מיושבי הפורום דעה מוסרית עדיפה רק בגלל שהוא עומד בראש משרד עורכי דין גדול. "אני מדבר בתור בן של פליטים. ישראל היתה אחת המדינות הראשונות בעולם שחתמה על אמנה של פליטים אך עד היום היא לא הפכה את זה לחוק של הכנסת", אמר עו"ד לינזן. "יש בעיה חברתית חמורה בדרום תל אביב כי הנטל נפל על אוכלוסיות חלשות בחברה הישראלית שקל להסית אותם בנושא. אני קורא למשרדי עורכי דין שעוסקים בפרו בונו לעסוק בנושא".

עו"ד משה בלטר, שותף בכיר במשרד בלטר גוט אלוני ושות', הוסיף כי "יש לנו חולשה מובנית, דווקא בגלל שאנחנו אנשים שבעים. אנחנו לא סובלים כמו אנשי דרום תל אביב. צריך להציע פתרון גם להם, אבל אסור שהגירוש יקרה. אם אנחנו סובלים ממשהו, זה מהאנשים שהכו קצין צה"ל שנכנס לבית כנסת להתפלל והיה צריך לחלץ אותו. אותם אפשר היה לגרש".

עו"ד מיקי ברנע, ציין כי הבעיה הגדולה, המאפיינת במידה רבה גם את הדיון הנוכחי, היא הכבוד הגדול לחוקים. "אנחנו נמצאים בעידן שבו המשילות הפכה למילת קוד שבמסגרתה חוקים מייצרים נורמות, גם אם זה התקבל ברוב של 61 נגד 59", אמר עו"ד ברנע. "יש לנו חובה לערכי יסוד דמוקרטיים, ולא לגרש נכנס ליסודות האלה".

עו"ד אמיר עמר, העומד בראש משרד עמר, רייטר, ז'אן שוכטוביץ ושות', הציע להפוך מילים למעשים ולהקים פורום מייצג פרו בונו שיתרום שעות עבודה לייצוג הולם של מבקשי מקלט. "זו בראש ובראשונה העמדה הערכית שאנחנו לא יכולים לעמוד מנגד כשמתקבלות החלטות כאלה, גם אם זה עובר את מבחן בג"ץ", אמר עמר.

עו"ד איה יופה, שותפה מנהלת במשרד גרוסס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', ציינה כי "כולנו יכולים, כל אחד בתפקיד שלו כמוביל של ארגון גדול שמעסיק הרבה אנשים וקולט כל שנה אנשים צעירים, לגייס באופן מודע אנשים מאוכלוסיות מגוונות יותר. לא את אותו שטנץ. התפקיד שלי יכול לעזור לגורמים מהאוכלוסיה שלא מקבלים את כרטיס הכניסה לעולם שלנו, ובסופו של דבר להביא לשגשוג של החברה".

"הייתי השטיח לניגוב רגליים. את המתמחים של היום צריך לפנק"

בחינת לשכת עורכי הדין תפסה גם היא חלק מהדיון, והובילה לשיחה על רמת המוסדות ללימוד משפטים בישראל. עו"ד מאיר לינזן ציין כי הוא מתנגד לסלקציה במספר עורכי הדין בישראל, אך מזהה פער משמעותי בין רמת בוגרי האוניברסיטאות לבוגרי חלק מהמכללות. "הנושא של הארכת ההתמחות פועל בצורה מובהקת לטובת המתמחים ולרעת המשרדים", אמר לינזן. "אנחנו לא מפטרים מתמחים. עורך דין אפשר לפטר לאחר תקפה קצרה. מתמחים אנחנו מרגישים חובה ללמד".

עו"ד בני ברץ הוסיף כי "בעולם יש שתי גישות לגבי הכשרה מקצועית של עורכי דין. אנחנו בחרנו בגישה של ההתמחות, וההתמחות צריכה להיות אמיתית. זה חוצץ בין ההכשרה האקדמית הלא מספקת בחלק מהמוסדות לבין העבודה במקצוע, ולכן הבחינה צריכה להיות קשה כל עוד ההתמחות לא מספיקה".

לדברי עו"ד עודד הר אבן, "כשאני התמחיתי הייתי רגיל שאני השטיח שמנגבים עליו את הרגלים בכניסה למשרד. היום צריך כל הזמן לפנק את המתמחים, הם מתמרמרים אם הם לא נסעו לחו"ל השנה. אני לא בטוח שזה דבר טוב". עו"ד דוד תדמור השיב לו: "אלה כללים של ביקוש והיצע. יש מעט מתמחים טובים והרבה משרדים שרוצים אותם.

עו"ד כפיר ידגר, שותף מנהל במשרד גורניצקי ושות', הוסיף כי "יש מספר מצומצם של מועמדים פוטנציאלים ואין הצפה במקצוע, לפחות במשרדים שנמצאים פה. מי שטוב במקצוע יכולה להיות לו קריירה מאוד מוצלחת. אני קורא למכללות להעלות את הרמה לפחות לחלק מהסטודנטים, לפתוח תוכניות למצוינים גם במכללות הפחות חזקות, כדי שגם להם תהיה אופציה להשתלב במשרדים המובילים. כשאנחנו מראיינים, אנחנו מראיינים את עורכי הדין והשותפים של מחר, לא מעניין אותנו לגייס מתמחים. אנחנו בודקים את העומק של כל מועמד".

"עורכי דין היום הם שונים, סיכם עו"ד רלי לשם. "פעם היו עוזבים את המשרד ב-10 בלילה, ואף אחד לא חשב שהוא עבד של מישהו. עורכי הדין הצעירים היום מחפשים את האיזון. אני מכבד את זה. אני מצטער שלא היינו ככה לפני 20 שנה .עורכי הדין הצעירים שאני נתקל בהם היום הם איכותיים, מוסריים ומצוינים. זה דור שנותן הרבה מקום לאופטימיות. הם משקפים באמת את פני החברה בישראל".

הדירוג: העליה המטאורית מהמקום ה-26 לעשרים הגדולים

לראשונה מזה 6 שנים, משרד ליפא מאיר יוצא מדירוג 20 הגדולים עקב שורה של עזיבות בשנה החולפת. משרד שבלת ושות' אשר מיזג אליו לאחרונה את משרד ראב"ד, מגריזו, בנקל ושות' , טיפס בדירוג היישר אל המקום ה- 4 מהמקום ה- 11. משרד הרצוג פוקס נאמן ממשיך לעמוד בראש הדירוג זו השנה הרביעית ברציפות, אחריו מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' וגולדפרב זליגמן ושות'. פישר בכר חן וול אוריון ושות' דורג במקום ה-5 לאחר שבשנה שעברה דורג במקום 4, וכניסה ראשונה לצמרת 20 המובילים: משרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן שמיזג אליו את משרד עמית גרוס נכנס לראשונה לטבלה מהמקום ה- 26. אפרת שגב, סמנכ"ל פיתוח עסקי בדן אנד ברדסטריט: "השינויים המשמעותיים שחלו השנה בדירוג 20 המשרדים המובילים מצביעים יותר מכל על הצפיפות בצמרת הענף. על מנת להמשיך לצמוח ולאפשר מענה כולל ללקוחות בסביבה עסקית מורכבת, המשרדים מרחיבים כל העת את תחומי המומחיות שלהם ומייצרים תמורות בענף, אשר מעלות במקביל את סף הכניסה לדירוג".

לצד השינויים המבניים בענף, במסגרת הפורום הוצגו נתוני מאקרו על ענף עריכת הדין בישראל. מהנתונים עולה כי מגמת הירידה במס' עורכי הדין המוסמכים המשיכה גם השנה, אך בעוד הפקולטות למשפט מאוכלסות באחוז דומה נשים וגברים, יחס זה לא נשמר בהמשך הדרך, היות ואחוז הנשים השותפות ב-25 המשרדים המובילים עומד על 28% בלבד. בפורום הוצגו גם נתונים על התחומים החזקים ביותר בענף לקראת דירוג הנישות הקרוב (דירוג משרדי עוה"ד לפי תחומי התמחות). מן הנתונים עולה כי ענפי הנדל"ן, הכוללים גם את נישת התחדשות עירונית, צברו תאוצה משמעותית בשנים האחרונות והתברגו בין חמשת התחומים עם מס' ההגשות הגבוה ביותר בדירוג (מקומות שני ושלישי בהתאמה). גם נישת דיני משפחה וירושה התחזקה משמעותית בשנים האחרונות והיא הרביעית במס' ההגשות הכולל. במקום הראשון ממשיכה להוביל כמידי שנה נישת ליטיגציה מסחרית ואת החמישייה המובילה סוגרת נישת דיני עבודה.

דירוג 2018

שם משרד

מספר עורכי דין

מספר מתמחים

מספר שותפים

סה"כ מועסקים

דירוג 2017

1

הרצוג פוקס נאמן

339

55

133

531

1

2

מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', עורכי דין

325

51

103

512

2

3

גולדפרב זליגמן ושות'

224

45

84

369

3

4

שבלת ושות' עם ראב"ד, מגריזו, בנקל ושות'

211

42

77

334

11

5

פישר בכר חן וול אוריון ושות'

200

35

50

340

4

6

מ. פירון ושות'

199

37

77

306

5

7

גורניצקי ושות'

180

36

51

294

7

8

יגאל ארנון ושות' עורכי דין

176

39

61

319

6

9

נשיץ ברנדס אמיר

175

21

62

261

9

10

ש. הורוביץ ושות'

157

38

46

272

10

11

גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'

149

30

54

244

8

12

פרל כהן צדק לצר ברץ

142

13

72

269

12

13

עמית, פולק, מטלון ושות'

118

30

35

218

13

14

AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'

103

16

27

154

16

15

ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות'

97

20

26

141

14

16

זיסמן, אהרוני, גייר ושות' (ZAG-S&W)

89

13

21

174

19

17

בלטר, גוט, אלוני ושות'

89

10

19

133

15

18

תדמור ושות' פרופ' יובל לוי ושות'

86

17

27

125

17

19

אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'

85

27

29

147

20

20

דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן ועמית גרוס

74

5

16

105

26

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:36
קומיט וכל טופס במתנה