שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סייעות שאמרו להורים שהאוכל בפעוטון "מצחין ומסריח" - יפצו

חדשות

סייעות שאמרו להורים שהאוכל בפעוטון "מצחין ומסריח" - יפצו, צילום: istock
סייעות שאמרו להורים שהאוכל בפעוטון "מצחין ומסריח" - יפצו
21/02/2018, עו"ד שלי גולדמן

בית הדין האזורי לעבודה בת"א חייב שלוש סייעות לפצות בעלת פעוטון בו עבדו ב-39 אלף שקל, לאחר שעם סיום עבודתן סיפרו להורים סיפורים על התנהלות לא תקינה בגן ובכלל זאת כי התובעת מגישה לילדים אוכל מקולקל, מציבה אותם בחדר חשוך להענשה ועוד. נקבע, כי מדובר בדברים חמורים ביותר שהוכח כי אין בהם אמת ואשר מהווים הוצאת דיבה ולשון הרע

התובעת, נעמה מקדסי, היא גננת מוסמכת, המחזיקה ומנהלת פעוטון בשם "הקן לגוזלים" ברחובות, בו לומדים ילדים בגילאי חצי שנה עד שלוש שנים. הנתבעות הן שלוש סייעות שעבדו בפעוטון תקופות זמן קצרות, בין ימים בודדים עד שנה.

בתביעה שהגישה לבית הדין לעבודה בת"א באמצעות עו"ד ליאת פסטרנק-אלקיים, טענה התובעת כי הנתבעות סיפרו למספר אימהות של ילדים בגן כי התנהלותו של הפעוטון אינה תקינה וכי הטיפול בילדים אינו ראוי. כך, נטען כי הנתבעות סיפרו להורים כי התובעת לא מעניקה אהבה וחיבוקים בגן לילדים, שהאוכל בגן מקולקל, שהיא מושיבה ילדים בכוח על כיסא גבוה, שהיא מזניחה ילדים, מאכילה אותם עם כפית אחת המועברת מפה לפה, שאין אהבה וחיבוקים בגן כלפי הילדים ושהיא שופכת מים על פניהם. עוד סיפרו הנתבעות, לפי הנטען, שיש בגן חדר חושך להענשת ילדים, כי אין אוכל בשרי בגן, שהתובעת משתמשת בשמות גנאי כלפי הילדים, שהיא משפילה ילדים ע"י הצבתם במרכז החדר, שיש בגן בעיות תברואה ועוד.

בעקבות דברים אלו, טענה התובעת כי נגרמה לה פגיעה בשמה הטוב ובפרנסתה. הנתבעות מצדן טענו כי פניותיהם להורים נעשו מתוך דאגה לשלום הילדים וכי הן פעלו בתום לב ומשכך עומדות להן ההגנות הקבועות בחוק איסור לשון הרע.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

סגנית הנשיאה, השופטת הדס יהלום, קיבלה את התביעה ופסקה לתובעת פיצוי בסך 39 אלף שקל. תחילה ציינה השופטת כי הנתבעות אישרו בכתב ההגנה ובתצהיר שסיפרו את הדברים הנטענים בכתב התביעה, לפחות לשתי אימהות לילדים בגן. בנוסף עלה מהראיות שהנתבעות או חלקן דיברו עם הורים נוספים, שפנו אליהן בעקבות השמועות שהגיעו לאזניהם.

בכל הנוגע לתוכן האמירות והגנת "אמת דיברתי", קבעה השופטת כי לא הוכח שמדובר בבשר מקולקל או באוכל מקולקל כפי שטענו הנתבעות, וכי לא סביר שהתובעת תאכיל את ילדי הגן באוכל "מצחין ומסריח" שכן אין בכך כל הגיון. צוין, כי מתן אוכל מקולקל לילדים היה אמור לגרום לפחות לחלקם לחלות, ובלתי סביר שהתובעת הייתה עושה זאת ובכך מסכנת את שלומם של הילדים וכן את שמה הטוב ואת המוניטין של הגן. זאת, במיוחד שעה שבתה שלה עצמה נמצאת אף היא בגן ואוכלת את האוכל המוגש לכל הילדים. גם לגבי הטענה כי כל הילדים אוכלים מאותה כפית נקבע כי מדובר ברכילות סתמית ולא מבוססת שלא נועדה אלא לגרום נזק לתובעת ולשמה הטוב.

כמו כן, נפסק כי קיים פער עצום בין "הנחת ילדים בחדר חושך לצורך ענישה" כפי שהצהירה אחת הנתבעות, לבין השכבת ילדים לישון בחדר חשוך ומתן אפשרות לילד להירגע ולהירדם, ללא שייגשו אליו. לדעת השופטת, אף בנושא זה הדברים נופחו על ידי הנתבעות מעל ומעבר לכל פרופורציה וכי מדובר בדברים חמורים ביותר אשר הוכח כי אין בהם אמת ואשר מהווים הוצאת דיבה ולשון הרע. לאותה מסקנה הגיעה השופטת גם בנוגע לטענות בדבר השפרצת מים בפניהם של הילדים ואי מתן חיבוק ואהבה לפעוטות.

לעניין הגנת תום הלב, נקבע כי אמנם הדברים נאמרו לגורמים שלהם עניין ישיר באמירות, ואומנם הפרסום היה לאימהות של ילדי הגן ולא לציבור בכללותו. יחד עם זאת, עצם הפרסום להורי הילדים לא נעשה בתום לב, ולכל אחת מהנתבעות היו שיקולים זרים בעצם הפרסום.

ביחס לגובה הפיצוי קבעה השופטת כי יש לקחת בחשבון שמחד, הפניה להורים נעשתה שלא בתום לב ועקב מחלוקת אישית של כל אחת מהנתבעות מול התובעת, אולם מאידך נעשתה פניה להורים בודדים בלבד, לא היה פרסום בציבור ואף לא נעשתה פניה לכלל ההורים. בשים לב לכל האמור, חייב בית הדין את הנתבעת הראשונה בפיצוי בסך 15,000 שקל ואילו שתי הנתבעות האחרות ישלמו 12,000 שקל כל אחת. בנוסף, כל אחת מהנתבעות תשלם הוצאות שכ"ט עו"ד בסך 6,000 שקל. התובעת יוצגה ע"י עו"ד ליאת פסטרנק-אלקיים. הנתבעת 1 יוצגה ע"י עו"ד אלישע חנינוביץ והנתבעות 2-3 יוצגו ע"י עו"ד קובי לוי.

 

סע"ש 47726-06-15

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:125
קומיט וכל טופס במתנה