שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ענבל אור נגד כולם: נדחתה העתירה שהגישה בטענה כי נפלה קורבן לעוקץ

חדשות

ענבל אור נגד כולם: נדחתה העתירה שהגישה בטענה כי נפלה קורבן לעוקץ, צילום: ענבל אור. צילום: ענת דניאלי
ענבל אור נגד כולם: נדחתה העתירה שהגישה בטענה כי נפלה קורבן לעוקץ
21/02/2018, עו"ד לילך דניאל

"ירי לכל עבר": כך הגדיר בית המשפט העליון את העתירה שהגישה אשת הנדל"ן לשעבר ענבל אור, נגד שורה ארוכה של גורמים בשירות הציבורי ובמגזר הפרטי שלטענתה עקצו והונו אותה. בין הסעדים שלהם עתרה אור: צו על תנאי שיורה ליועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית בעניין תלונות שהגישה במשטרה וצו שיורה על ביטול כל ההחלטות שקיבל נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א בתיקי הפירוקים שלה

העותרת, אשת הנדל"ן לשעבר ענבל אור, הגישה עתירה נגד שורה ארוכה של גורמים בשירות הציבורי ובמגזר הפרטי בטענה כי נפלה קורבן לעוקץ הונאה רחב היקף בו מעורבים בין היתר בכירי שלטון, שופטים, עובדי משרדי הממשלה וכונס נכסים. בין 103 המשיבים שמונה העתירה נמצאים היועץ המשפטי לממשלה, מפכ"ל המשטרה, בית המשפט המחוזי בתל אביב ורשות המיסים. לטענתה של אור, רק בדרך זו של פניה לבית המשפט הגבוה לצדק תינתן האות לפתיחת חקירת הפרשה וביטול כל ההליכים של פירוק החברות והכנסתה להליך הכינוס עד לבחינה וחקירת פרשת ההונאה.

בין הסעדים שלהם עתרה אור: צו על תנאי המורה ליועמ"ש להורות על פתיחת חקירה פלילית בעניין תלונות שונות שהגישה במשטרה, צו על תנאי המורה למפכ"ל להורות על הקמת "צוות בדיקה מנהלי ובלתי תלוי" לבחינת התנהלות המשטרה בחקירת תלונותיה, צו על תנאי המורה על ביטול כל ההחלטות שהתקבלו מפי נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב במספר תיקי פירוקים ופשיטת רגל הקשורים באור וצו קבוע האוסר על בית המשפט להמשיך ולקבל החלטות באותם תיקים. עוד ביקשה אור צו עשה המורה לרשות המסים למסור לאור מסמכים או פלטים "טכניים אזרחיים במהותם" עקב "החלטת סירוב בלתי סבירה" מצדה למסרם.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בהמשך הגישה אור הודעה על הרחבת העתירה לאור ראיות חדשות ובקשה לקיום דיון דחוף, לרבות צירוף נשיאת העליון ומבקר המדינה כ"צופים להליך". במסגרת הודעה זו, טענה אור כי אי מתן הצווים שהתבקשו על ידה הוא כ"מכת מוות" עבורה ולסיכוייה להציג את טיעוניה בהקשר ל"הונאה מהגדולות במדינה" והוסיפה כי הוגשה על ידה תלונה מפורטת לראש יחידת להב 433 ולראש היאחב"ל בקשר לאותה הונאה. עוד ציינה כי נספחי העתירה, אותם התבקשה להמציא למשיבים, כוללים "אלפי מסמכים" שהעתקתם עשויה לעלות כדי עשרות אלפי שקלים ולגזול שעות רבות. בנוסף, הגישה אור הודעה ובקשה לה צירפה עותק מתלונה שלטענתה הגישה למספר גורמים ובכלל זאת היועץ המשפטי לממשלה, מבקר המדינה והרשות לניירות ערך.

היועמ"ש, המפכ"ל ורשות המסים הגישו את תגובתם לעתירה, בה נטען כי דינה להידחות על הסף בראש ובראשונה משום היותה עתירה כללית הכורכת יחדיו רשויות שונות, לגביהן מתעוררות שאלות שונות ומתבקשים סעדים שונים. בהקשר אחרון זה, ציינו המשיבים כי כל אחד מהסעדים שהתבקשו בעתירה מצדיק כשלעצמו דחייה על הסף וכי מבדיקה שנערכה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה לא אותרה כל פנייה כתובה מטעמה של אור. כך הדבר גם בלשכת מפכ"ל המשטרה. לפיכך, נטען כי העתירה לוקה באי מיצוי הליכים וברי כי קיים סעד חלופי העומד לאור – הגשת עררים על החלטות הסגירה בעניין התלונות שהגישה.

אשר לסעדים המופנים כלפי רשות המיסים, נטען בתגובה כי אור נמנעה מלפרוש את התמונה העובדתית המלאה ולא פירטה אודות הליכים משפטיים שנוהלו בפני ערכאות משפטיות נוספות בנוגע למסמכים המבוקשים, כמו גם מגעים שקיימה עם רשות המיסים בהקשר זה.

השופטים הנדל, מזוז ואלרון דחו את העתירה על הסף וחייבו את אור בהוצאות בסך 3,000 שקל. לדברי השופט מזוז, יש לקבל את טענת המשיבים לפיה העתירה לוקה באי מיצוי הליכים, שכן כלל יסוד הוא כי בית המשפט יימנע מהפעלת ביקורתו טרם שניתנה לרשות המנהלית הזדמנות נאותה לבחון את טענות העותרת ולהפעיל את סמכותה. על כן, טרם פנייתה לבית המשפט היה על אור לפנות אל הרשות המנהלית, להציג בפנייה את טענותיה, ולמצות הליכים מולה. עוד הוסיף מזוז כי אף אם אור כבר פנתה למי מהגורמים הרלבנטיים כפי שציינה בהודעתה האחרונה, הרי שהדבר נעשה רק עתה ומטבע הדברים טרם ניתנה התייחסות מצדם, כך שמדובר בעתירה מוקדמת.

לעניין סגירת התיקים שנפתחו בתחנות המשטרה השונות בעקבות תלונותיה של אור, קבע מזוז כי עומד לה סעד חלופי בהתאם לסעיף 64 לחוק סדר הדין הפלילי, המאפשר למתלונן לערור על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין מאחד הטעמים המנויים בסעיף. כפי שעולה מתגובת המשיבים, לא נפתחו תיקי ערר במחלקת עררים בעניין החלטות הסגירה שהתקבלו ביחס לתלונותיה של אור, והיא אף לא ציינה כי הגישה עררים כאמור.

אשר לסעדים המופנים כנגד בית המשפט המחוזי בתל אביב, ציין מזוז כי מדובר הלכה למעשה בניסיון להשיג על החלטות שניתנו בבית המשפט, כאשר הליכי הערעור עליהן קבועים בדין. עם זאת, ידוע כי בג"ץ אינו יושב כערכאת ערעור על החלטות שיפוטיות הניתנות בערכאות המוסמכות ובנסיבות בהן עומדים לרשותה של אור הליכי תקיפה המותווים בדין לקבלת הסעדים המבוקשים על ידה, אין קמה עילה להתערבות. עוד ציין מזוז כי הדברים אמורים ביתר שאת, שעה שבימים אלה ממש מתנהל הלכה למעשה הליך מקביל בפני בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים, במסגרתו ביקשה אור לבטל את פסק דינו של בית המשפט המחוזי בנוגע לפירוק החברות שהיו בשליטתה. בנוגע למסמכים המבוקשים מרשות המיסים, גם כאן קבע מזוז כי קיים אי מיצוי הליכים וסעדים חלופיים העומדים לרשותה של אור.

בשולי הדברים העיר מזוז כי יש גם טעם בטענת המשיבים אודות אופן הגשת העתירה. צוין, כי בכתב העתירה, כמו גם בהודעות המאוחרות יותר מטעם אור, הועלו טענות שונות ביחס לגורמים שונים ברשויות שונות, בבחינת "ירי לכל עבר". אף העובדה שנספחי העתירה לא הומצאו למשיבים עד עתה אינה מתקבלת על הדעת לדברי מזוז, וברי כי התנהלות זו לא תרמה להבהרת טיעוניה של אור ואך הקשתה על בירור העתירה באופן יעיל. נוכח האמור, נדחתה העתירה על הסף אך לפנים משורת הדין חויבה אור בהוצאות בשיעור מופחת של 3,000 שקל. המשיבים יוצגו בהליך ע"י עו"ד יעל מורג יקו-אל.

 

בג"ץ 7756/17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:216
קומיט וכל טופס במתנה