שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הרבנות שללה תעודת כשרות כי בעלת העסק היא יהודיה משיחית - ותפצה

חדשות

הרבנות שללה תעודת כשרות כי בעלת העסק היא יהודיה משיחית - ותפצה, צילום: צילום אילוסטרציה: unsplash
הרבנות שללה תעודת כשרות כי בעלת העסק היא יהודיה משיחית - ותפצה
20/02/2018, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט המחוזי בלוד חייב את רבנות העיר אשדוד ואת רב העיר לפצות ב-350 אלף שקלים בעלת עסק קונדיטוריה בעיר, שתעודת הכשרות נשללה ממנה שלא כדין מתוך שיקולים זרים, עקב היותה יהודיה משיחית. פיצוי נוסף בסך 80 אלף שקל תשלם עמותת "יד לאחים", שפרסמה קריאה שלא לקנות בעסקה של התובעת נוכח היותה "מיסיונרית"

התובעת, פנינה קומפורטי, משתייכת לדת היהודית משיחית. התובעת הקימה בשנת 2001 קונדיטוריה בשם "פנינה פאי" בגן יבנה, אשר קיבלה תעודת כשרות. לטענתה, במהלך השנה שלאחר מכן החלו עמותות בשם "יד לאחים" ו"יד לאחים להצלה מהמיסיון", להפיץ מודעות ענק במרכז המסחרי שבו נמצאה הקונדיטוריה, בבתי הספר שבו למדו גם ילדיה ובסמוך לבתי כנסת ובהם מופיעה תמונת התובעת מחזיקה עוגה כשלצידה הסבר על כך שהיא יהודיה משיחית המנסה להטביל את היהודים. במודעות נכתב: "הזהרו ממנה – ואל תכנסו אליה". בהמשך לכך, לפי הנטען, זימן את התובעת רב המועצה המקומית גן יבנה ושלל ממנה את תעודת הכשרות.

במהלך שנת 2006 פתחה התובעת קונדיטוריה נוספת באשדוד וקיבלה עבורה תעודת כשרות, אך גם במקרה זה הפיצה "יד לאחים" מודעות נגדה וגם בפעם זו נשללה ממנה תעודת הכשרות. בעקבות זאת, בשנת 2006 התובעת פנתה בעתירה לבג"צ אך עוד בטרם התבררה העתירה הוחזרה תעודת הכשרות לקונדיטוריה בגן יבנה, ללא כל תנאים מיוחדים. בשנת 2009 ניתן פסק דין במסגרתו התקבלה העתירה ונקבע כי רב העיר אשדוד והרבנות העירונית שקלו שיקולים זרים במסגרת החלטתם ולכן יש להחזיר את התעודה לקונדיטוריה באשדוד בתנאים הרגילים. בהמשך, פנתה התובעת לבג"צ בבקשה לביזיון בית משפט בטענה כי הוראות פסק הדין לא מולאו, אך בסיום ההליך ניתן פסק דין בו נדחתה הבקשה לביזיון. מאז, ממשיכה הקונדיטוריה באשדוד לפעול ללא תעודת כשרות ואילו הקונדיטוריה בגן יבנה נסגרה בשנת 2010.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בתביעה בשווי 5 מיליון שקל שהגישה לבית המשפט המחוזי מרכז באמצעות עורכי דינה אליעד שרגא ורנון גורטנשטיין, טענה התובעת כי הנתבעים – רבני העיר אשדוד וגן יבנה, הרבנות העירונית של שתי הערים ועמותות "יד לאחים" ניהלו נגדה "ציד מכשפות" בשל אמונתה ודתה. זה, לדבריה, התבטא הן בשלילת תעודות הכשרות מהקונדיטוריות שבבעלותה בניגוד לדין והן בניהול עלילת דם על מנת לפגוע בשמה הטוב ובפרנסתה ולהביא לכך שלקוחות ידירו רגליהם מעסקיה. עוד הוסיפה התובעת כי הרבנות והרבנים לקחו חלק לא מבוטל במסע ההכפשה כנגדה ונתנו לו גושפנקא רשמית, כשאף פרסמו מודעה הקוראת לציבור להפגין נגד הפעילות המסיונרית של היהודים המשיחיים. כתוצאה מההתנהלות האמורה, טענה התובעת, נגרמו לה אובדן הכנסות ואובדן לקוחות וכן נגרם נזק לשמה הטוב ולשם הטוב של העסקים שהיא מנהלת.

השופטת איריס רבינוביץ ברון קיבלה את התביעה ופסקה לתובעת פיצוי בסך של מאות אלפי שקלים. תחילה, דחתה השופטת את התביעה נגד רבנות ורב העיר גן יבנה, שכן לשיטתה התביעה נגדם התיישנה בנוגע לשלילת תעודת הכשרות, ואין טענה למעשים מצד אלו בכל הנוגע לטענות לגבי מסע ההכפשה שנוהל כנגד התובעת.

בנוגע לרבנות רב והעיר אשדוד, קבעה השופטת כי אין מקום לקבל את טענת ההתיישנות בקשר לטענות להתנהגות עוולתית במהלך שבע השנים שקדמו להגשת התביעה ויש לברר את התביעה לגופה. בעניין זה, קבעה השופטת כי משעה שנקבע בבג"צ כי ההחלטה בדבר שלילת תעודת הכשרות התקבלה תוך שקילת שיקולים החורגים מסמכותו של רב העיר, הרי שיש בכך משום הפרת חובת הזהירות המוטלת עליו כלפי התובעת בהפעלת סמכותו ומדובר בהתנהגות שיש בה כדי להקים אחריות בנזיקין כלפיה במסגרת עוולת הרשלנות. בנוסף, קמה לתובעת עילת תביעה אף בגין עוולה של הפרת חובה חקוקה.

בכל הנוגע לאחריותה של רבנות העיר, קבעה השופטת כי זו נטלה חלק פעיל בכל הנוגע לשלילת תעודת הכשרות של התובעת ומכאן קמה אחריותה, יחד ולחוד עם רב העיר. צוין, כי בהתאם לסעיף 2 לחוק איסור הונאה בכשרות הסמכות ליתן תעודת כשרות נתונה לרב המקומי, אולם מעיון באופן ההתנהלות של הנתבעים בעניינה של התובעת ניכרת מעורבותה הברורה והפעילה של הרבנות העירונית, ומכאן אחריותה.

אשר לחלקן של עמותות "יד לאחים", טוענת התובעת כי אלו ניהלו כנגדה מסע הכפשה והסתה רחב היקף שנועד להכפיש את שמה ולהסית כנגדה, כדי לגרום לציבור להימנע מלקנות אצלה. לדעת השופטת, אמנם יד לאחים פעלה נגד הקונדיטוריות של התובעת בכך שפנתה לרבנויות בעניינה ואף פרסמה פרסום נגדה החתום בשם "יד לאחים" לאחר מתן פסק הדין בבג"צ, אולם לא ניתן לקבוע כי התובעת הרימה את הנטל להוכיח שהעמותות עומדות מאחורי הפרסומים והפעולות הנוספים מושא התביעה.

בכל הנוגע לעצם הפנייה של יד לאחים לרבנים או לגורמי כשרות, לא הוכח תוכן הדברים שנמסר על ידי העמותות וככל שאלו הביאו לידיעתם את דבר היותה של התובעת יהודיה משיחית, לא די בכך לדעת השופטת כדי להקים אחריות בנזיקין ולבסס עילת תביעה כנגד יד לאחים. זאת, גם אם בעקבות זאת פעלו הנתבעים האחרים שלא כדין כאשר שללו את תעודות הכשרות מהתובעת. הובהר, כי בעלי תפקידים אמורים לפעול כחוק ולהחליט האם מידע המגיע אליהם הוא מידע רלבנטי לעניין תעודות הכשרות של עסקיה של התובעת, וגם אם לא פעלו בעניין זה כנדרש, אין ליחס ליד לאחים, כמי שמסרו את המידע, אחריות בנזיקין בשל שלילת תעודת הכשרות.

מנגד, סברה השופטת כי מעיון בפרסום שפרסמה העמותה נראה שהאמירות הכלולות בו מהוות "לשון הרע", היות שהביטויים שנכללו שם עלולים לפגוע בעסקה של התובעת שעה שהפרסום כולל קריאה שלא לרכוש מוצר כלשהו אצלה. במסגרת הפרסום נכתב בין היתר "זהירות! בג"צ כופה על הרבנות הראשית באשדוד להעניק תעודת כשרות למאפיית "פנינה פאי"...המאפיה מצויה בבעלות המיסיונרית פנינה קומפורטי חברת קהילת ה"יהודים המשיחיים" קבוצה מיסיונרית מובהקת. שומר נפשו ירחק מלרכוש מוצר כלשהו במקום המצוי בבעלות מיסיונרית ואשר תעודת הכשרות ניתנה לו כתוצאה מכפיית בית המשפט על הרבנות". עוד הוסיפה השופטת כי הפרסום כולל ביטויים שעלולים לבזות את התובעת בשל דתה, שכן הם מתייחסים להשתייכותה הדתית וקוראים להתרחק מעסקה בזיקה לכך. בנוסף, אין חולק כי הפרסום הופץ ברבים, ולכן בא בגדר "פרסום" כהגדרתו בחוק.

בכל הנוגע להגנות החוק, קבעה השופטת כי די בכך שלא הוכח כי התובעת היא מסיונרית כדי לשלול את הגנת "אמת בפרסום". צוין, כי התובעת העידה כי איננה עוסקת בכך וההיסק של יד לאחים מכך שהיא נמנית על היהודים המשיחיים אין די בו על מנת להוכיח כי היא אכן מסיונרית. אשר להגנת תום הלב, נקבע כי אין די בטענה לקבלת שיחות טלפון מאנשים עלומים על מנת לעמוד בתנאי של "תום לב" ובכל מקרה לא נטען מפורשות ולא הוכח כי הפרסום בא בגדר אחת מהחלופות המפורטות בסעיף 15 לחוק. מנגד, נקבע כי התובעת לא הוכיחה שלרבנות ולרב העיר אשדוד היה חלק בפרסומים השליליים נגדה.

בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה מהפרסומים, תפוצה התובעת ע"י "יד לאחים" בסך של 80,000 שקל בתוספת 20,000 שקל עבור הוצאות ושכ"ט. בנוסף, יפצו הרבנות ורב העיר אשדוד את התובעת ב-350 אלף שקל על אובדן ההכנסות שנגרם לה כתוצאה משלילת תעודת הכשרות. בנוסף, ישלמו הרבנות ורב העיר הוצאות ושכ"ט לתובעת בסך 75 אלף שקל. התובעת יוצגה בהליך ע"י עורכי הדין אליעד שרגא ורנון גורטנשטיין. רבנות ורב העיר אשדוד יוצגו ע"י עו"ד אליהו בוסקילה, רבנות ורב גן יבנה יוצגו ע"י עו"ד אשר קדוש. עמותת "יד לאחים" יוצגה ע"י עו"ד משה מורגנשטרן.

 

ת"א 25538-01-14

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:9
קומיט וכל טופס במתנה