שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הטעיית ה-9.99: האם תיאסר הצגת מחירים שלא ניתן לשלם במזומן?

חדשות

הטעיית ה-9.99: האם תיאסר הצגת מחירים שלא ניתן לשלם במזומן? , צילום: pixabay
הטעיית ה-9.99: האם תיאסר הצגת מחירים שלא ניתן לשלם במזומן?
12/02/2018, ליאור שדמי שפיצר

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה הצעת לתיקון חוק הגנת הצרכן שתאסור על הצגת מחירי מוצרים שלא ניתן לשלם באמצעות מטבעות שבמחזור. נציגי הממשלה והרשות להגנת הצרכן מתנגדים: "כבר היום הפרקטיקה אסורה – ההצעה רק תפגע באכיפה ובהרתעה"

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת חוק לתיקון חוק הגנת הצרכן שתאסור על הצגת מחירי מוצרים שלא ניתן לשלם באמצעות מטבעות שבמחזור, כמו למשל 49.99 שקלים, שלרוב בתשלום במזומן מעוגלים ל-50 שקלים. יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל ציין כי הצעת החוק עברה למרות התנגדות ועדת השרים לחקיקה, אולם כל נציגי משרדי הממשלה, בהם נציגי משרדי הכלכלה, התקשורת והמשפטים, התנגדו להצעה בטענה שהיא תפגע באכיפה. בעקבות זאת הודיע ח"כ כבל כי הוא לא רוצה לאשר חקיקה מיותרת, ולכן ביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לבדוק את העניין. "אם יתברר שיצא שכרנו בהפסדנו אעצור את החקיקה", אמר כבל.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

ח"כ חיליק בר, מיוזמי הצעת החוק, ציין כי רשתות שיווק וחנויות רבות עדיין משתמשות במחירים שלא ניתן לשלם במטבעות הקיימים, כמו 9.95 או 9.99 שקלים. "כשהסבירו לי בקואליציה שיש תקנות הראיתי להם עשרות תמונות מסופרים, מכולות ורשתות שיווק עם המחירים האלה. בעלי עסקים יודעים שאין אכיפה. בעל עסק שידע שזה נמצא בחוק לא ירצה להפוך לעבריין", אמר. לדבריו, הדבר לא נאכף ונפוץ דווקא בשכונות חרדיות ואזורי מצוקה, במקומות המוחלשים ביותר.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק טירי, אמרה כי כיום ההוראה מצויה במסגרת חוק איסור הטעיה, שהסנקציה עליה היא עיצום כספי של 45 אלף שקל לתאגיד, בעוד שהצעת החוק של ח"כ בר תפחית את הסנקציה לעיצום של 22 אלף שקל לתאגיד. לדבריה, ההצעה של ח"כ בר תפגע גם בחקיקה הקיימת, גם באכיפה וגם בתיקים שמתנהלים כיום בבתי המשפט.

נציגת משרד המשפטים, עו"ד הילה דוידוביץ, הוסיפה כי "המצב המשפטי היום הוא שהצגת מחיר כזה מהווה הטעיה, ואם בית עסק לא יודע, או לא רוצה לדעת, זה יקרה גם מחר וחקיקה לא תשנה את זה". נציג משרד התקשורת, עו"ד ואיל ג'יגיני, אמר כי הצעת החוק תיצור בעיה עם תשלומים לפי מונה של דקות שיחה או גלישה ודואר כמותי. גם כלכלן המועצה לצרכנות, גיל ברגפרוינד, אמר כי המצב הנוכחי עדיף על ההצעה לתיקון החוק, שכן הוא מגן טוב יותר על הצרכנים. לדבריו, במקרה הזה עדיף להגביר אכיפה והרתעה נגד הטעיות מהסוג הזה.

היו"ר כבל אמר כי מזמן לא ראה חזית כזאת נגד הצעת חוק, ועדיין הוא סבור שצריך לבחון את הדברים בחינה נוספת. הוא הוסיף כי יעלה את ההצעה להצבעה במסגרת אישור לקריאה ראשונה, אולם עד שההצעה תגיע להכנה לקריאה שנייה ושלישית יבקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לבדוק את העניין. "אם יתברר שיצא שכרנו בהפסדנו אז נעצור את התהליך", אמר כבל. ח"כ בר הבהיר כי הוא לא מבקש לפגוע במצב הקיים אלא לאסור על בעלי עסקים להציג מחיר שלא ניתן לשלם. לדבריו, "יושבים פה אנשים מדושני משכורת, שלא אכפת להם מעוד חמש אגורות, בעוד שאני בא משכונת מצוקה מצפת, משם הגיעו אלי התלונות, אז אני לא מבין על מה המלחמה".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:239
קומיט וכל טופס במתנה