שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בחינת ההסמכה: הועדה הבוחנת דחתה את רובן המכריע של ההשגות שהוגשו

חדשות

בחינת ההסמכה: הועדה הבוחנת דחתה את רובן המכריע של ההשגות שהוגשו, צילום: Getty Images Israel
בחינת ההסמכה: הועדה הבוחנת דחתה את רובן המכריע של ההשגות שהוגשו
30/01/2018, עו"ד לילך דניאל

ועדת הבחינות של לשכת עורכי הדין הודיעה הבוקר כי החליטה לדחות את רובן המכריע של ההשגות שהוגשו על תוצאות בחינת ההסמכה האחרונה ולפסול שאלה אחת בלבד. בתוך כך הודיעה הוועדה כי היא דוחה מכל וכל את הטענות שהושמעו בדבר שיקולים ואינטרסים זרים בחיבור הבחינה והליך בדיקתה וכי מדובר בבחינה שחוברה באופן מקצועי והגון. השלב הבא: פניה לערכאות

לאחר דיון בעררים שהוגשו על תוצאות בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין, החליטה הועדה הבוחנת של הלשכה, בראשות שופט ביהמ"ש העליון יוסף אלרון, לפסול שאלה אחת בלבד. כך נמסר היום (ג') מלשכת עורכי הדין. באשר ליתר העררים נמסר: "לאחר בחינה מעמיקה של כלל הטענות והעררים הוועדה סבורה שכל שאלות הבחינה נשאלו בסמכות וכלולות בחומר הבחינה על פי התקנות, וכי התשובה שנקבעה להן ע"י הוועדה היא התשובה הנכונה בהתאם לפיתרון הבחינה שפרסמה הוועדה ובהסתמך, בין היתר, על הסימוכין אליהם הפנה הפתרון".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 מדובר בעררים שהוגשו על חלקים ב' ו-ג' של הבחינה, קרי הדין המהותי והדין הדיוני. טרם נמסרו תוצאות העררים שהוגשו על חלק הניסוח של הבחינה.

לנוכח הביקורת שהושמעה באשר לבחינה צוין בהודעת הלשכה כי "בחינת ההסמכה נערכה בהתאם לתקנות לשכת עורכי הדין ובמתכונת הדומה להצעת המרכז הארצי לבחינות והערכה, תוך שכללה מטלת ניסוח משפטי ושאלות מן הדין הדיוני והמהותי. שינויים אלה במתכונת הבחינה נערכו לאחר בחינה ביקורתית מעמיקה של מבנה הבחינה במתכונתה הקודמת, ומתוך תקווה כי יהיה בהם כדי להעלות את רמת הבחינה, וכפועל יוצא מכך את רמת הידע של המוסמכים החדשים במקצוע עריכת הדין".

עוד נכתב כי מינויה של הוועדה הבוחנת נעשה ע"י שרת המשפטים החתומה על כתבי המינוי לכל אחד מחברי הוועדה, ובהסכמת נשיאת ביהמ"ש העליון, וכי לצורך חיבור הבחינה במתכונתה החדשה גויס פסיכומטריקן שליווה את תהליך עריכת השאלון וכן אנשי מקצוע ייעודיים ומנוסים שתחום עיסוקם כתיבה וניסוח משפטיים. בנוסף, כך נכתב, גייסה הוועדה מחברי שאלות בעלי ניסיון בתחומי המשפט השונים, שהשתתפו בימי הכשרה ייעודיים שנועדו להעניק הכוון מקצועי הן ברמת התוכן והן ברמת הניסוח, וכי כל השאלות נבחנו בעין קפדנית ומקצועית ע"י כל חברי הוועדה.

"הועדה דוחה לחלוטין טענות בדבר מעורבות זרה, שיקולים ואינטרסים שאינם ממין העניין בהכנת שאלון הבחינה ותהליך בדיקתו. חברי הוועדה מדגישים כי כל אשר עמד לנגד עיניהם בתהליך עבודת הוועדה הוא שיפור מבנה הבחינה והכנת בחינה הוגנת אשר תלמד ותעיד על יכולתו של הנבחן לקבל את רישיון עריכת הדין בישראל". לצד זאת נכתב כי הפניות השונות שקיבלה הוועדה באשר לבחינה תשקלנה לקראת הכנת שאלון הבחינה הבאה, שתתקיים ביוני 2018.

כזכור, במועד הבחינה הקודם (אפריל 2017) הוגשו לוועדה הבוחנת לא פחות מ-3,901 השגות אך היא דחתה את כולן. בעקבות כך הוגש לבית המשפט לעניינים מנהליים מספר שיא של 12 עתירות שתקפו כ-31 מתוך 100 השאלות שנכללו בבחינה. בית המשפט דחה את הטענות הנוגעות לחריגה מסמכות בחלק מן השאלות, אך קיבל בשני מקרים חלופה נוספת כתשובה נכונה. שבוע לפני המועד האחרון קיבל גם בית המשפט העליון חלק מהערעורים שהוגשו ופסל 2 שאלות נוספות. בפסק הדין התייחס השופט הנדל בין היתר להשגות, וציין "אם מתברר ששאלה או התשובה שנבחרה כנכונה אינן ראויות או מספיקות – מוטב לקבל השגה עליה במסגרת הבקרה של ועדת הבדיקה של הלשכה טרם הגעת העניין לערכאות".

עו"ד אורון סלמון, ממשרד עוה"ד סלמון דקס ושות' המייצג נבחנים בהשגות ובהליכים משפטיים בנוגע לבחינה ועובד בשיתוף פעולה עם חברת ההכנה המובילה "מחשבות": "לטעמי היה ראוי לקבל עררים ביחס ל 5 שאלות לפחות. ההחלטה כפי שניתנה לא סבירה וגם נעדרת נימוק ביחס לכל ערר וערר. בימים הקרובים תעשה פנייה לערכאות היחס לשאלות ספציפיות וכן ביחס לעיוותים בבחינה כמכלול".

עו"ד יניב לנקרי, המרבה לייצג נבחנים בהשגות ועתירות על בחינות ההסמכה, מסר בתגובה להחלטת הוועדה: "מדובר בלעג לרש אשר מתיישב היטב עם האג'נדה הישנה של הלשכה. המעניין הוא שכמעט מידי מועד מתערבים בתי המשפט ומורים על פסילות נוספות של שאלות. נזכיר לוועדה וללשכה את המועד הקודם בו התערבו בתי  המשפט המחוזי והעליון והורו על פסילות רבות. בלית כל ברירה אנו נערכים להגשתן של עתירות מנהליות רבות במועד זה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:153
קומיט וכל טופס במתנה