שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הכנסת דחתה בקריאה טרומית הצעה להגביל כהונת רה"מ לשתי קדנציות

חדשות

הכנסת דחתה בקריאה טרומית הצעה להגביל כהונת רה"מ לשתי קדנציות , צילום: רה"מ נתניהו. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
הכנסת דחתה בקריאה טרומית הצעה להגביל כהונת רה"מ לשתי קדנציות
29/01/2018, ליאור שדמי שפיצר

יוזם החוק, ח"כ יאיר לפיד: "דמוקרטיה אינה מלוכה. מעטים החוקים שיש לנחיצות שלהם הדגמה חיה, עקבית, יום-יומית כמו לחוק הזה". שרת המשפטים השיבה בשם הממשלה: "ההשוואה לארה"ב אינה במקום. אם מייבאים את המגבלה החוקתית על כהונת הנשיא, יש לייבא במקביל את חיזוק המשילות. מה עם שיטת מינוי השופטים?"

מליאת הכנסת דחתה בשבוע שעבר (ד', 24.1) בקריאה טרומית תיקון לחוק יסוד: הממשלה, המציע להגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי תקופות כהונה רצופות החל מהכנסת ה-21. 

לדברי יוזמי החוק, חברי הכנסת יאיר לפיד ומרב מיכאלי, בדברי ההסבר להצעת החוק, "קיימת חשיבות רבה בממשל דמוקרטי לתחלופה של האישיות העומדת בראש המערכת, על מנת למנוע ניוון וניתוק. דמוקרטיה אינה מלוכה, והכרחי שלא ייווצר שלטון שבראשו עומד אותו אדם במשך שנים ארוכות. בנוסף, הגבלה לשתי קדנציות רצופות בלבד מייצרת יציבות שלטונית. התמריץ לראש הממשלה הוא לשמר את הקואליציה שלו ולא למהר לבחירות נוספות.

"לפיכך מוצע לקבוע הגבלה חוקתית לפיה כהונת ראש הממשלה תוגבל לשתי קדנציות רצופות. למען הסר ספק יצוין שמגבלה זו אינה נוגעת לזהות המפלגה שהעומד בראשה ירכיב את הממשלה, וייתכן שתהא זו אותה המפלגה במשך עשרות שנים. זאת, על מנת שלא לפגוע ברצון העם, אם יש רוב שמבקש לשמר מדיניות קיימת. הדוגמה המובהקת ביותר למודל זה היא ארצות הברית, שם נקבע בחוקה שהנשיא לא יוכל לכהן יותר משתי קדנציות"

ח"כ יאיר לפיד ציין כי "מעטים החוקים שיש לנחיצות שלהם הדגמה חיה, עקבית, יום-יומית כמו לחוק הזה, מפני שניצבת לפנינו הוכחה מוחלטת ומובהקת, למה צריך להגביל את כהונתו של ראש הממשלה, וההוכחה הזאת היא ראש הממשלה. כל מי שמסתכל על נתניהו בימים אלה אומר לעצמו: קרה לו משהו. זה לא אותו בן אדם. יש שם שחיקה של העולם הערכי. יש שם שחיקה של קבלת ההחלטות. יש שם שחיקה מוחלטת של הסביבה. כל הסביבה שלו הושחתה לגמרי. נתניהו של פעם תמיד שם את מדינת ישראל לפני עצמו, והיום הוא שם את עצמו לפני מדינת ישראל."

שרת המשפטים איילת שקד השיבה בשם הממשלה ואמרה: "אין ספק שמדובר בהצעת חוק מעניינת שלא ניתן לנפנף בהינף יד.  מחד, ההצעה מבקשת להבטיח כי ראש הממשלה, ביודעו כי זמנו קצוב, יממש באופן האופטימלי את חזונו ואת סדר היום בשמו נבחר. יתכן שבדרך זו הציבור ייהנה מפירות בחירתו החל מסמוך לאחר הבחירות ועד תום הקדנציה השנייה. מאידך, הצעת החוק מהווה פגיעה ברצון העם. דמוקרטיה היא שלטון העם, במובן העמוק והבסיסי ביותר, והצעת החוק מבקשת לשלול מהעם את זכות הבחירה.

ההשוואה של המציעים למשטר בארצות הברית אינה במקום. אם מייבאים חלק מהפאזל, דהיינו את המגבלה החוקתית על למעלה משתי כהונות כנשיא, יש לייבא במקביל את חיזוק המשילות של מנהיג המדינה. האם הייתם מוכנים לייבא את הגבלת הקדנציות, וגם לדוגמה את העובדה שכשנשיא ארצות הברית נבחר, מחליפים את כל הפקידות? ומה עם שיטת מינוי השופטים?".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:227
קומיט וכל טופס במתנה