שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מתכנת של בי.די.איי קופאס מואשם במחיקת נתוני אשראי שליליים ללקוחות

חדשות

מתכנת של בי.די.איי קופאס מואשם במחיקת נתוני אשראי שליליים ללקוחות, צילום: getty images Israel
מתכנת של בי.די.איי קופאס מואשם במחיקת נתוני אשראי שליליים ללקוחות
28/01/2018, ליאור שדמי שפיצר

על פי כתב האישום, הנאשם ניצל את תפקידו בחברה, שהיתה בעלת רישיון לאיסוף ולמסירת נתוני אשראי, והציע באמצעות מתווכים למחוק מידע שלילי של לקוחות ממאגרי המידע של החברה תמורת תשלום. לאחר המחיקה, פנו הלקוחות לבנקים וביקשו הלוואות של מאות אלפי שקלים

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתבי אישום נגד מתכנת מחשבים בחברת בי.די.איי קופאס ונגד נאשמים נוספים בגין עבירות שוחד, זיוף, עבירות מחשב ועבירות נוספות. על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עוה"ד חופית שרים וטפת מויאל רוטשילד, עבד הנאשם זיו צורן (47) בצוות הפיתוח בחברה, שהחזיקה באותה עת רישיון לאיסוף ולמסירת נתוני אשראי על יחידים, לרבות בפעילותם כעוסקים. במסגרת הרישיון, החברה הייתה רשאית לקבל ולאסוף נתונים על לקוחות בנוגע לאי פירעון חובות, פשיטות רגל ושיקים ללא כיסוי, וזאת ממקורות מידע שונים ומבלי להזדקק להסכמת הלקוחות.

על פי כתב האישום, ביולי 2013 נפגש צורן בין היתר עם גל דביר, שעסק בייעוץ ותיווך להלוואות באמצעות החברה שבבעלותו תחת השם המסחרי "גלובל פיננסים", ועם שחר דבוש, שעסק בתחום ההלוואות וניכיון שיקים. במהלך הפגישה סיפר צורן כי מתוקף תפקידו כאיש מחשבים בחברה, הוא יכול למחוק נתוני אשראי ממאגרי המידע במחשבי החברה ולגרום למחיקת מידע שלילי מדוחות אשראי של לקוחות, בתמורה לתשלום של 3,000 שקל שישולמו לו על ידי דבוש עבור כל לקוח. בכדי לבדוק את יכולותיו של צורן, מסר לו דבוש את מספר תעודת הזהות של אשתו, לה היה מרשם שלילי במאגרי המידע של החברה, על מנת שימחק אותם והוא אכן הצליח בכך.

בהמשך, ובהתאם לתכניתם, העביר דבוש לצורן שמות ומספרי תעודות זהות של שבעה לקוחות על מנת שימחק את נתוני האשראי שלהם מהמאגר, וצורן מחק את המידע אודותיהם. בחלק מהמקרים, לאחר המחיקה פנו לקוחותיהם לבנקים לאחר מחיקת המידע אודותיהם, וביקשו וקיבלו הלוואות בגובה מאות אלפי שקלים. עוד מואשם צורן בכך שמחק נתוני אשראי שלילי של לקוחות נוספים ובסך הכל מחק ממאגרי המידע מידע שלילי ביחס ל-18 לקוחות.

בנוסף, במסגרת עבודתו בחברה, צורן פיתח את האפליקציה ששימשה לניהול ותיעוד העבודה של חברת בי.די.איי כגוף מתאם לקרן לעסקים קטנים. באמצעות האפליקציה תועדו בין היתר גם דחיות של בקשות לסיוע. במהלך 2013  פנה צורן לדביר והציע לו להעביר אליו, בתמורה לעמלה, מידע על לקוחות שפנו באמצעות החברה לקרן לעסקים קטנים ובקשתם לסיוע נדחתה, וזאת על מנת שדביר יעשה שימוש במידע זה לצרכיו המסחריים ולאיתור לקוחות פוטנציאליים שנזקקים לסיוע בהגשת בקשה חוזרת לקבלת הלוואה מהקרן. בהמשך העביר צורן מעת לעת מידע ונתונים על עסקים שפנו לבקשת סיוע לקרן ועל הטיפול בבקשתם, ובסך הכל העביר כ-500 רשומות מידע.

החקירה נפתחה על ידי הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים ונוהלה במשותף עם משטרת ישראל.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:31
קומיט וכל טופס במתנה