שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סוגי משפט בישראל - מדריך למתחילים

חדשות

סוגי משפט בישראל - מדריך למתחילים, צילום:
סוגי משפט בישראל - מדריך למתחילים
25/01/2018, כתיבת מומחים

בשביל להכיר את סוגי המשפט בישראל צריך לדעת כיצד בנויה המערכת, מי עומד בראשה ועל מה אחראית כל ערכאה משפטית. קבלו את המדריך המלא

מערכת בתי המשפט בישראל אחראית על נושאים שונים וחשוב להכיר אותה כדי להבין את ההבדלים ביניהם. בית משפט השלום מייצג את הערכאה הראשונה והנמוכה ביותר, בית המשפט המחוזי דן בכל עניין שאינו בסמכותו של בית משפט השלום ולכן מייצג את הערכאה השנייה ובית המשפט העליון הוא הערכה הגבוהה ביותר..

בראש מערכת המשפט עומד בית המשפט העליון. פסיקתו של בית המשפט העליון מחייבת את כל בתי המשפט, מקום מושבו בירושלים ותחת תחום שיפוטו נמצאת המדינה כולה. עם זאת, בית המשפט העליון פועל גם כבית משפט עליון לערעורים וגם כבית משפט גבוה לצדק.

כבית משפט לערעורים עוסק בית המשפט העליון בערעורים על פסקי דין ועל החלטות שיפוטיות, בהחלטות של בית המשפט המחוזי, בחוקיות הבחירות לכנסת, במעצר מנהלי ובעתירות של אסירים. במקביל וכבית משפט גבוה לצדק, או בקיצור בג"ץ, הוא דן בעניינים שבין האזרח לבין רשויות השלטון ותפקידו להגן על חירויות האזרח כפי שבאות לידי ביטוי בתחומי המשפט השונים.

מה ההבדל בין סוגי המשפט?

תחומי המשפט העיקריים בישראל מחולקים לארבעה. הסוג הראשון הוא משפט ציבורי, ומטרתו להסדיר את היחסים בין יחידים לבין המדינה. תחת ענף המשפט הציבורי כלולים המשפט החוקתי והמשפט המנהלי. גם המשפט הפלילי כפוף לדיני המשפט הציבורי, אך נהוג להתייחס אליו כקטגוריה בפני עצמה.

תחום המשפט הפלילי מסדיר את חיי החברה וקובע אילו התנהגויות מסוימות ייחשבו בלתי חוקיות. התנהגות פלילית היא כזו שמנוגדת לדין הפלילי ומי שמבצע אותה עשוי לעמוד לדין ולהיענש בהתאם לעונשים הקבועים בחוק. עקרונות דיני העונשין של המשפט הפלילי קובעים את עיקרון החוקיות, איסור על ענישה רטרואקטיבית ועיקרון היסוד העובדתי. בנוסף, במשפט הפלילי ישנם ארבעה רכיבים נפשיים שחובה שיתקיימו במלואם על מנת להטיל אחריות פלילית על נאשם: אחריות אישית, כשירות פלילית, יסוד נפשי והיעדר סייגים או נסיבות שיכולות לשמש עבורו הגנה קבילה.

המשפט האזרחי כולל אף הוא גם תחומי משפט שונים. מטרתו להסדיר את מערכות היחסים בין בני אדם או חברות לבין עצמם, לקבוע את הזכויות ברכוש, לעסוק בהתחייבויות רצוניות ולא רצוניות בין פרטים (כמו למשל במסגרת דיני חוזים) ולהכריע במערכת היחסים בתוך התא המשפחתי. לשם השוואה, תחום המשפט הבינלאומי מסדיר רק את היחסים בין מדינות ורק במקרים נדירים קובע כללים שחלים על אנשים או ישויות משפטיות שונות.

כמובן שהמידע לעיל מציג את סוגי המשפט ומבנה המערכת המשפטית בישראל על קצה המזלג בלבד. הדרך היחידה להכיר את הנושא לעומק היא ללמוד תואר ראשון במשפטים ולעבור הסמכה, הכשרה והתמחות.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:102
קומיט וכל טופס במתנה