שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > למרות החוק: עו"ד ממשיכים לגבות אלפי שקלים מעל המותר מניצולי שואה

חדשות

למרות החוק: עו"ד ממשיכים לגבות אלפי שקלים מעל המותר מניצולי שואה, צילום: pixabay
למרות החוק: עו"ד ממשיכים לגבות אלפי שקלים מעל המותר מניצולי שואה
24/01/2018, ליאור שדמי שפיצר

בדיון שהתקיים בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת הראתה עו"ד גליה מאיר אריכא מהרשות לזכויות ניצולי השואה כיצד מערימים חלק מעורכי הדין על הניצולים ועוקפים את מגבלות התיקון לחוק, שקבע שכ"ט מקסימלי עבור טיפול בהחלטות מנהליות. ח"כ אלי אלאלוף: "נחפש את כל הדרכים להביא לדין את מי שסוחט סכומים מטורפים מאזרחים פשוטים וקשיי יום. הכסף המלוכלך הזה ירדוף אתכם"

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת קיימה אתמול (ג', 23.1), לרגל יום השואה הבינלאומי, דיון מעקב אחר יישום חוק הגבלת שכר הטרחה המקסימלי שעורכי דין יכולים לגבות מניצולי שואה בטיפול בהחלטות מנהליות בענייניהם. הוועדה אישרה את החוק לפני כשנתיים והתכנסה היום בין היתר ביוזמת מספר חברי  כנסת הטוענים כי חלק מעורכי הדין עוקפים את המגבלות הקבועות בחוק וממשיכים לגבות מהניצולים סכומים גבוהים בהרבה מהמותר. 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, "נחפש את כל הדרכים להביא לדין את מי שסוחט סכומים מטורפים מאזרחים פשוטים וקשיי יום. מספר עורכי הדין שעברו את הקווים בתחום הזה הוא גדול מדי. נירתם מיד, גם באמצעות חקיקה, כדי לשים סוף לתופעה המכוערת הזאת. הכסף המלוכלך הזה ירדוף אתכם". ח"כ איציק שמולי ציין כי "עורכי דין יצאו למסע ציד שיש בו תחכום, איומים והפחדות. הוגשה תלונה במשטרה, אבל כמו בהקשר הכללי של ניצולי השואה, הזמן משחק לרעתנו. ניצול שואה שמקבל מכתב מעורך דין כזה לא יכול לישון בלילה. מי שממשיך לעשות את הונו והצלחתו על גבם הרצוץ של ניצולי השואה צריך להתבייש".

עו"ד גליה מאיר אריכא מהרשות לזכויות ניצולי השואה הראתה כיצד מערימים חלק מעורכי הדין על הניצולים ועוקפים את מגבלות התיקון: "לדוגמה, החוק קובע כי סכומי המקסימום המותרים לגבייה בגין טיפול בבקשה לתגמולים מוגבל ל-7,013 שקל, אולם עורכי דין מפצלים את אחוזי הנכות וגובים את המקסימום מספר פעמים (לדוגמה: 7,013 שקל על כל 25% נכות, במכפלות). בנוסף, יש עורכי דין הטוענים בפני הלקוחות כי הם מטפלים בהחלטות משפטיות ולא מינהליות, ולכן הם גובים שכר טרחה גבוה בהרבה: 8,800 שקל במקום 360 שקל, כפי שקובע החוק. נתקלנו גם במקרים חמורים יותר", העידה עו"ד מאיר אריכא.

פרקליטת ועדת האתיקה במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין, עו"ד אשרת חנוך, אמרה כי "אנחנו מנהלים הליכים משפטיים במספר ערכאות נגד מספר עורכי דין בנושא ניצול של ניצולי שואה. עם זאת, לצערי הסמכויות שהעניק לנו המחוקק לבירור וחקירה מוגבלות מאוד". 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:53
קומיט וכל טופס במתנה