שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש: עליה בבקשות לפסילת מומחים בטענה לפסיקות בעייתיות

חדשות

ביהמ"ש: עליה בבקשות לפסילת מומחים בטענה לפסיקות בעייתיות, צילום: istock
ביהמ"ש: עליה בבקשות לפסילת מומחים בטענה לפסיקות בעייתיות
24/01/2018, ליאור שדמי שפיצר

ביהמ"ש דחה בקשה לפסילת מהנדס בטענה לממצאים חמורים שנקבעו נגדו בפסק דין משנת 2000, והבהיר כי אין בכך די כדי לשלול לצמיתות את האפשרות להיעזר בו. השופט עדי קידר: "לאחרונה התגברה מגמה של חלק מבעלי הדין לצמצם את רשימת המומחים מטעם ביהמ"ש בטענות לפסיקות בעייתיות, יריבויות אישיות ועוד"

בית משפט השלום בתל אביב דחה את בקשתן של חברות הנדל"ן אפריקה ישראל מגורים וב.ס.ט. בנייה לפסול מהנדס שמונה כמומחה מטעם בית המשפט, בטענה לממצאים חמורים שנקבעו בעניינו בפסק דין שניתן לפני 18 שנה. השופט עדי קידר קבע כי אין בפסק הדין משנת 2000 כדי להביא לשלילת האפשרות להיעזר במהנדס כמומחה מטעם בית המשפט לצמיתות, כאשר אין החלטות או פסיקות נוספות המטילות בו דופי, שכן תוצאה זו אינה מידתית.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מועמדותו של המהנדס גבי קיינר הוצעה על ידי בית המשפט במסגרת דיון בתביעה נגד החברות, לצד מספר מועמדים נוספים. כשבועיים לאחר מכן הודיעו המבקשות כי הן שכרו את שירותיו של המהנדס גיל רפאל, שגם שמו נכלל ברשימת המועמדים, ולכן הוא מנוע מלכהן כמומחה מטעם בית המשפט. המבקשות התנגדו למועמדות של מועמד נוסף, תוך הפנייה לפסיקה שמתחה עליו ביקורת, וציינו כי אין להן התנגדות למינוי המועמדים האחרים, בהם המהנדס קיינר.

עקב מחדל של התובעת, נמחקה התביעה, ולאחר מכן בוטלה המחיקה, ולכן רק כחמש וחצי שנים לאחר מכן שב בית המשפט לעסוק במינוי המומחה מטעמו, והחליט בנוכחות הצדדים כי הוא מציע למהנדס קיינר להגיש בקשה לתשלום שכר טרחה. אולם, בעוד בית המשפט ממתין לבקשה זו, הוגשה הבקשה לפסול את קיינר מלשמש כמומחה.

השופט עדי קידר הבהיר כי הבקשה הוגשה בשיהוי רב, ובניגוד לעמדה קודמת שעליה הסתמכו הצדדים וקיינר עצמו, ולו מטעם זה יש לדחותה. עם זאת, הבהיר השופט, יש לדחות את הבקשה גם לגופה, שכן קיים קושי בעמדת המבקשות לפיה נשללה לצמיתות האפשרות למנות את קיינר כמומחה מטעם בית המשפט על בסיס פסק דין חלקי ממרץ 2000, שבו נקבעו מסקנות חמורות בעניינו. "בחלוף כשמונה עשרה שנה מאז מתן פסק הדין החלקי, התוצאה המבוקשת לקבוע כי אין ליתן למהנדס קיינר הזדמנות להוכיח כי הטמיע והפיק את הלקחים הנדרשים, אינה מידתית", כתב השופט קידר בהחלטתו. "המהנדס קיינר יודע כעת שהוא נבחן בקפידה, ודי במעידה אחת נוספת כדי להביא לתוצאה המבוקשת של שלילת האפשרות למנותו כמומחה מטעם בית המשפט לתקופה ארוכה נוספת ואולי אף לצמיתות". השופט הוסיף כי לא הובאה החלטה שיפוטית נוספת המטילה דופי במהנדס, כך שנראה כי הוא הפיק את הלקחים הנדרשים.

עוד צוין כי יש להביא בחשבון את העובדה שקיינר לא היה בעל דין באותו דיון שבו ניתן פסק הדין האמור, ולכן ככל שסבר כי נפלה טעות תחת ידו של בית המשפט באותו עניין, נשללה ממנו האפשרות להגיש ערעור על פסק הדין. מכאן שעל בית משפט שמתבקש לשלוח ממומחה לצמיתות את האפשרות להעמיד את שירותיו כמומחה מטעמו, להביא בחשבון גם קושי זה ולנהוג בזהירות רבה יותר מאשר במקרה שבו הממצאים נוגעים לבעל דין שעמדה לו הזכות לערער על הממצאים נגדו.

השופט מתח ביקורת על המבקשות, ששכרו את שירותיו של המהנדס רפאל גיל לאחר שהוצעה מועמדותו על ידי בית המשפט, והתנהלו בצורה חסרת תום לב כשהתנגדו למועמדותו של קיינר רק לאחר שמונה, וגם אז המתינו ולא גילו את הנימוק הנוסף לפסילתו – העובדה כי גיל הוא זה שחשף את התנהלותו באותו הליך שבמסגרתו ניתן פסק הדין בשנת 2000. "אין לקבל הטענה כי המהנדס קיינר יתנכל כביכול למבקשות בגלל ששכרו שירותיו של המהנדס גיל", קבע השופט. "ככל שיעשה כן, הרי זכותו של בעל דין לחקור המומחה מטעם בית המשפט וחזקה על בית המשפט שיתרשם האמנם חוות הדעת הוכנה ללא פניות". השופט הבהיר כי ככל שיתברר בעתיד שחששן של המבקשות היה מוצדק, ניתן יהיה להידרש לבקשה מתאימה שתתבסס על עובדות חדשות ולא על חשש בעלמא.

לסיכום העיר השופט קידר כי הוא מתרשם שלאחרונה התגברה מגמה של חלק מבעלי הדין לצמצם את רשימת המומחים מטעם בית המשפט על ידי העלאת טענות מטענות שונות לגבי פסיקות בעייתיות, יריבויות אישיות, שנאות כביכול ועוד. "על בית המשפט לבחון בזהירות רבה הטענות השונות, פן ימצא עצמו מתומרן לרשימה מצטמצמת של מומחים שמינוים תואם כביכול רצונו של פלוני או אלמוני", קבע השופט.

 

ת"א 38885-06-16

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:52
קומיט וכל טופס במתנה